palmen
Moderator
Nu när Lufthansa/Resurs bestämt sig för att avsluta kreditkortet i Sverige för Miles&More och att SAS högst troligt kommer gå över till Skyteam inom ett år så borde det finnas betydligt bättre möjligheter till att bygga upp en större kundbas i Sverige av fd SAS resenärer som vill fortsätta flyga inom Star Alliance.
Jag tänker mig följande scenario (finns ingen sanning i detta utan är bara "tänka högt").
Lufthansa har en gyllene möjlighet att matcha EBG eller högre till Senator för att vinna över många gamla SAS-kunder, det kommer ju dock krävas att det kommer med någon motprestation då det är på tok för enkelt att bli EBG i dagsläget jämfört med Senator, men man måste ändå ge ett riktigt bra erbjudande för att locka över kunder initialt (den första är alltid gratis som man säger).
Årskostnad: 5000 SEK (ej återbetalningsbar)
Matchning av status: Alla med EBG eller högre status matchas till Senator i 12 månader (den första månaden efter kortet lanseras). Eller det kanske bara ska vara för LTG och EBD, men det som knappt flyger och får EBG ändå med kreditkort kommer inte ta upp platser i lounger mm och de flesta av dessa kunder kommer dessutom starta på 0 M&M poäng så de kan inte boka awards heller.
Poängintjäning: 25p/100SEK
Statuspoäng: Alternativt får man bara FT status men inga points. (liknande hur de tär på amerikanska marknaden där man får status genom kreditkort)
Voucher: Spendera 500k SEK på ett kalenderår och få en voucher som gäller på Lufthansa Gruppen i business för upp till 2 personer, eller för 1 person i First. Vouchern ger 50% rabatt på poängpriset. Spenderar man ytterligare 500k på kortet får man en voucher till. Vouchern är giltig 12 månader efter den tjänats in.
Tanken är att locka över så många gamla SAS-resenärer som möjligt till Lufthansa i samband med att SAS lämnar Star Alliance.
Med tanke på att man kommer få Senator i 12 månader så kommer man kunna boka First också med poängen man drar in. Det kommer krävas högre spendkrav på kortet då det i slutändan är där som man tjänar pengar (som jag förstått det, förutom det uppenbara med de som inte betalar räkningen i tid).
Tankar och funderingar? Bra eller dålig idé?
Att man vill ha det lika bra som det är nu med SAS Amex är nog en utopi, men att kunna få Senator ett år för 5000 SEK kommer ändå vara billigt och troligtvis värt det för många som ändå reser med LH-gruppen.
Jag tänker mig följande scenario (finns ingen sanning i detta utan är bara "tänka högt").
Lufthansa har en gyllene möjlighet att matcha EBG eller högre till Senator för att vinna över många gamla SAS-kunder, det kommer ju dock krävas att det kommer med någon motprestation då det är på tok för enkelt att bli EBG i dagsläget jämfört med Senator, men man måste ändå ge ett riktigt bra erbjudande för att locka över kunder initialt (den första är alltid gratis som man säger).
FÖRSLAG
Tanken att Lufthansa lanserar ett nytt Kreditkort i Sverige under första halvåret 2024 innan SAS lämnar Star Alliance. Jag tänker mig följande specifikation på kortet.Årskostnad: 5000 SEK (ej återbetalningsbar)
Matchning av status: Alla med EBG eller högre status matchas till Senator i 12 månader (den första månaden efter kortet lanseras). Eller det kanske bara ska vara för LTG och EBD, men det som knappt flyger och får EBG ändå med kreditkort kommer inte ta upp platser i lounger mm och de flesta av dessa kunder kommer dessutom starta på 0 M&M poäng så de kan inte boka awards heller.
Poängintjäning: 25p/100SEK
Statuspoäng: Alternativt får man bara FT status men inga points. (liknande hur de tär på amerikanska marknaden där man får status genom kreditkort)
Voucher: Spendera 500k SEK på ett kalenderår och få en voucher som gäller på Lufthansa Gruppen i business för upp till 2 personer, eller för 1 person i First. Vouchern ger 50% rabatt på poängpriset. Spenderar man ytterligare 500k på kortet får man en voucher till. Vouchern är giltig 12 månader efter den tjänats in.
Sammanfattning
Detta blir något liknande SAS Amex Elite som finns idag, men för Lufthansagruppen.Tanken är att locka över så många gamla SAS-resenärer som möjligt till Lufthansa i samband med att SAS lämnar Star Alliance.
Med tanke på att man kommer få Senator i 12 månader så kommer man kunna boka First också med poängen man drar in. Det kommer krävas högre spendkrav på kortet då det i slutändan är där som man tjänar pengar (som jag förstått det, förutom det uppenbara med de som inte betalar räkningen i tid).
Tankar och funderingar? Bra eller dålig idé?
Att man vill ha det lika bra som det är nu med SAS Amex är nog en utopi, men att kunna få Senator ett år för 5000 SEK kommer ändå vara billigt och troligtvis värt det för många som ändå reser med LH-gruppen.