Senaste nytt

[Önskemål] Nytt Lufthansa Miles&More Kreditkort i Sverige inklusive Statusmatch till Senator

palmen

Moderator
Nu när Lufthansa/Resurs bestämt sig för att avsluta kreditkortet i Sverige för Miles&More och att SAS högst troligt kommer gå över till Skyteam inom ett år så borde det finnas betydligt bättre möjligheter till att bygga upp en större kundbas i Sverige av fd SAS resenärer som vill fortsätta flyga inom Star Alliance.

Jag tänker mig följande scenario (finns ingen sanning i detta utan är bara "tänka högt").
Lufthansa har en gyllene möjlighet att matcha EBG eller högre till Senator för att vinna över många gamla SAS-kunder, det kommer ju dock krävas att det kommer med någon motprestation då det är på tok för enkelt att bli EBG i dagsläget jämfört med Senator, men man måste ändå ge ett riktigt bra erbjudande för att locka över kunder initialt (den första är alltid gratis som man säger).

FÖRSLAG​

Tanken att Lufthansa lanserar ett nytt Kreditkort i Sverige under första halvåret 2024 innan SAS lämnar Star Alliance. Jag tänker mig följande specifikation på kortet.
Årskostnad: 5000 SEK (ej återbetalningsbar)
Matchning av status: Alla med EBG eller högre status matchas till Senator i 12 månader (den första månaden efter kortet lanseras). Eller det kanske bara ska vara för LTG och EBD, men det som knappt flyger och får EBG ändå med kreditkort kommer inte ta upp platser i lounger mm och de flesta av dessa kunder kommer dessutom starta på 0 M&M poäng så de kan inte boka awards heller.
Poängintjäning: 25p/100SEK
Statuspoäng: Alternativt får man bara FT status men inga points. (liknande hur de tär på amerikanska marknaden där man får status genom kreditkort)
Voucher: Spendera 500k SEK på ett kalenderår och få en voucher som gäller på Lufthansa Gruppen i business för upp till 2 personer, eller för 1 person i First. Vouchern ger 50% rabatt på poängpriset. Spenderar man ytterligare 500k på kortet får man en voucher till. Vouchern är giltig 12 månader efter den tjänats in.

Sammanfattning​

Detta blir något liknande SAS Amex Elite som finns idag, men för Lufthansagruppen.
Tanken är att locka över så många gamla SAS-resenärer som möjligt till Lufthansa i samband med att SAS lämnar Star Alliance.
Med tanke på att man kommer få Senator i 12 månader så kommer man kunna boka First också med poängen man drar in. Det kommer krävas högre spendkrav på kortet då det i slutändan är där som man tjänar pengar (som jag förstått det, förutom det uppenbara med de som inte betalar räkningen i tid).

Tankar och funderingar? Bra eller dålig idé?
Att man vill ha det lika bra som det är nu med SAS Amex är nog en utopi, men att kunna få Senator ett år för 5000 SEK kommer ändå vara billigt och troligtvis värt det för många som ändå reser med LH-gruppen.
 

palmen

Moderator
En sak man skulle kunna lägga till är att första 3 månaderna som kortet lanseras får man dubbelt så mycket poäng på kortet för all spend. När Lufthansa lanserade sitt Resurs kort i Sverige tidigare fick man 100p/100sek, det var lite för bra för att vara sant, men hälften av det för att verkligen ge incitament till många att skaffa kortet borde inte vara helt omöjligt. Som sagt, man måste krydda erbjudandet ordentligt i början.
 

palmen

Moderator
Man har aktivt försökt få ner antalet Senatorer. Sker aldrig status match på denna nivå
Man ska nog aldrig säga aldrig. Hur ska Lufthansa locka över EBG och högre om de inte erbjuder någon likvärdig status hos sig?
Det går ju självklart att göra som Finnair att man stter upp ett krav på att man ska göra minst en longhaul business med bolaget också inom X månader för att få behålla statusen i 12 månader. Samtidigt kör man en riktigt bra kampanj för svenska marknaden med priser i business på longhaul omkring 10-15k SEK.
 

bvs

Medlem
Det finns ju väldigt många olika vinklar och grupper här.

Jag tror att ett kreditkort som gör det "enkelt" att blir FT och har bra milesintjäning kan vara en bra sweetspot, speciellt om en benefit är att ens miles inte går ut. Många stirrar sig blinda på Senator och att fortfarande vara *G men som FT kommer man in i LH-gruppens businesslounger vilket fungerar helt ok inom europa (med PP som backup) och sen kan man tjäna ihop miles till någon fin long-haul resa i C per år. Tror det är ett rätt bra alternativ för många om man är mest ute efter att fortfarande kunna utnyttja *A awards.

Kanske de kan knyta till sig lite nordiska aktörer för miles via shopping också så man har en möjlighet för lite extra intjäning utöver kortet och att flyga.

Att locka oss här på forumet är nog enklare än att locka över den stora breda massan EB-medlemmar som har något sorts kort i dag.
 

micsjo

Medlem
Påbörjade förra året transition till M&M. Insåg att jag flög för många europa-resor med ett byte. Blev ganska många short-haul business med LH-gruppen. Det är inte särskilt dyrt jämfört med eco ändå. Ännu mindre jämfört med SAS+.

Hann inte med att skaffa Resurs-kortet vilket kanske var tur då.

Om de skakar fram ett MC som motsvarar SAS EB MC Premium så byter jag direkt. Behöver inga incitament för bytet, jag har liksom redan halva inne.
 
Man har aktivt försökt få ner antalet Senatorer. Sker aldrig status match på denna.

Hoppas verkligen inte Miles and More matchar EBG till SEN. EBG liknar mer FT i Miles and More.

FT: 35.000 miles eller 30 flygresor
EBG: 45.000 miles eller 45 flygresor
SEN: 100.000 miles
(risk för fel, men ni förstår skillnaden)
 
Man ska nog aldrig säga aldrig. Hur ska Lufthansa locka över EBG och högre om de inte erbjuder någon likvärdig status hos sig?
Det går ju självklart att göra som Finnair att man stter upp ett krav på att man ska göra minst en longhaul business med bolaget också inom X månader för att få behålla statusen i 12 månader. Samtidigt kör man en riktigt bra kampanj för svenska marknaden med priser i business på longhaul omkring 10-15k SEK.
Jag tror (och hoppas) att många nuvarande SEN inte skulle gilla detta. Ganska stor skillnad på SEN och EBG. EBD skulle nog däremot välkommnas.

Å andra sidan är det inte vi SEN som bestämmer, utan vi rättar in oss i ledet på tyskt vis

Om man ser specifikt på lounger (Senator Lounger i detta fall) är det många gånger väldigt trångt, så en upprensning i *A Gold kan kanske vara på sin plats.
 
Toppen