Senaste nytt

Önskar tips på två dagar i San Francisco

plover

Medlem
Hej forumet, blir en milage run i vår till SFO med SAS. Någon som har förslag på vad jag kan göra och bo ? Anländer fredag kväll och hemresa söndag.

Tacksam för alla tips
 
Gå runt lite i Chinatown och hitta något bra ställe att äta på, missa inte det.

Alcatraz är kul, kör kvällsturen så ni ser SF by night (förboka biljetter).

Vandra runt lite i Fishermans Wharf och kolla in sjölejon och turistfällor, och kanske ta spårvagnen en sväng.

Gå upp till Coit Tower på Telegraph Hill och kolla in utsikten, och sen promenera ner till Sams Grill på Bush Street, där ni kan äta lite fantastisk svärdfisk.

Kolla in grafitti'n och hippebutikerna i Haight-Ashbury, sväng förbi Japantown och kolla om det är nån marknad eller party på g. Har man tur kan man får kasta bollar och bada en polis.

Missa inte Palace of Fine Arts, speciellt om ni tänkt gå eller cykla över Golden Gate, det är lite på vägen.

Eller så hyr man en cab och åker över bron upp till Sonoma/Napa. Lite amerikansk skumpa på Domain Carneros www.domainecarneros.com (ca 60min från SF) där de byggt ett franskt slott på en kulle mellan motorvägarna. Lite lätt surrealistiskt
 

Mimer

Medlem
Håller med om allt Chrstiansson skriver och lägger till
Japanese Tea Garden
Cable Cars, turistigt ja men också snudd på en nödvändighet i San Francisco. Personligen gillar jag den blå linjen, Powell-Hyde bäst.
Ta gärna Filbert steps till Coit Tower/Telegraph Hill.
I Haight-Ashbury så hittar du också Amoeba Music om du är på jakt efter den där skivan du aldrig hittat i Sverige.
Gillar du öl så finns många bra tap room i San Francisco, 21st Amendment, Magnolia, Cellarmaker och Speakeasy för att nämna några.
 

RobHK

Medlem
Var två nätter SF denhär veckan, just landat igen i HK. Vi hade bil, då vi bilade Highway one upp till SF. Vi valde att bo nära Fisherman's Wharf. Va riktigt nöjd med läget och enkelt att parkera i källaren till hotellet (dock 50 USD per dag - och de va redan rabatt). Däremot var det rejält jäkla liv utanför hotellrummet tidig morgon 04-05 med sopbilar som dumpade containrar osv, vi fick klaga och bytte rum till andra natten, blev lite bättre då.

Saker vi gjorde:
Alcatraz (dagstur, boka i föreväg, de ser ut att vi god tillgång på biljetter, men samma dag är dom alla borta). Jag har varit där förut, men resten av familjen va första gången, dom tyckte om det.
Köra över Golden Gate och stanna på de utsiktspunkter som finns på andra sidan, den bästa utsiktspunkten kör man en slinga runt berget, något man bara kan göra med egen bil.
Sedan körde vi vidare till Muir Woods och vandrade bland redwood träden.
Vi bor ju i HK så vandra i China town var lite mer som att komma hem, då alla pratar Kanto. Skulle säga att maten håller rätt hög kvalite, då vi provade äta en lunch där. Generellt vandrade vi inte runt lika mycket på stan som jag gjorde tidigare när jag va där, då vi hört mycket om drogade uteliggare osv. Vi såg redan endel av sånt i de "bättre" delarna av stan, så kändes som ett bra beslut.
Vi avslutade besöket med en riktigt bra restaurang - Rich Table, där vi käkade deras motsvarighet till avsmakningsmeny, otroligt spännande och goda rätter. Måste bokas långt i föreväg!
 

Illvillja

Medlem
På lördagar (tror jag) har de Farmers Market vid Ferry Building. Mycket lokalproducerat och så. Kul att gå en liten vända och se vad som finns. Köpte något av det godaste jag druckit alla kategorier i något stånd i form av en mangojuice. Man får stå ut med en hel del hipsters och ganska välsockrade priser dock. Är generellt trevligt att gå längs med kajen sen vidare ner mot Fishermans Wharf och sjölejonen. För riktigt fina bilder över Golden Gatebron så kan jag rekommendera Baker Beach i utkanten av Presidio. Vi körde dit som en del i en resa söderöver längs med Highway 1 men det kan inte kosta mycket att ta en uber om ni inte har egen bil då det är nära.
 
Toppen