Senaste nytt

Åtta timmar på New York JFK - Hinner jag in till Manhattan?

oxxax

Medlem
Gällande tåg så ska man inte ta för givet att det är ett säkert kort...

För en vecka sedan skulle jag och frugan flyga hem från EWR, och då vi åkt en hel del taxi under några dagar så föreslog jag tåget från Penn som omväxling. Liiite sent ute tog vi taxi från 59e gatan ner till Penn och hoppade där på tåget, som sedan maskade sig fram längs med rälsen och till sist stannade på bron precis innan Newark Penn. Då var det ganska exakt 90 minuter kvar till avgång, och genom högtalarna förklarar de att ett Amtrak-lok har havererat framför oss och att de inte vet när det kommer att bli flyttat.
Då har vi så pass mycket tur att de kan krypa fram till perrongen så att det går att hoppa av längst fram, vilket vi gjorde för att sedan hoppa i en taxi utanför. Incheckningen gjordes under tiden på telefonen, och vi hade till slut inga problem att hinna med flyget.
Om vi inte hade haft turen att faktiskt kunna kliva av så hade det nog inte gått lika bra, och det gick nog inte så bra för de som valde att stanna på tåget.
 

Senator

Moderator
Gällande tåg så ska man inte ta för givet att det är ett säkert kort...

För en vecka sedan skulle jag och frugan flyga hem från EWR, och då vi åkt en hel del taxi under några dagar så föreslog jag tåget från Penn som omväxling. Liiite sent ute tog vi taxi från 59e gatan ner till Penn och hoppade där på tåget, som sedan maskade sig fram längs med rälsen och till sist stannade på bron precis innan Newark Penn. Då var det ganska exakt 90 minuter kvar till avgång, och genom högtalarna förklarar de att ett Amtrak-lok har havererat framför oss och att de inte vet när det kommer att bli flyttat.
Då har vi så pass mycket tur att de kan krypa fram till perrongen så att det går att hoppa av längst fram, vilket vi gjorde för att sedan hoppa i en taxi utanför. Incheckningen gjordes under tiden på telefonen, och vi hade till slut inga problem att hinna med flyget.
Om vi inte hade haft turen att faktiskt kunna kliva av så hade det nog inte gått lika bra, och det gick nog inte så bra för de som valde att stanna på tåget.

Jag har också åkt taxi från EWR till Manhattan som tog 3t, så det är lika osäkert detta :)
 

Rustscheff

Medlem
Jag kommer just från JFK. Jag måste säga att den nya "personal assistant" man får är riktigt bra! Efter debarkation från LH F tilldelades vi 2 individer-så helt personliga assistenter var de inte. De tog oss glatt förbi hela kön i immigration och ställde oss vid en TSA-dam. Vi var ute från immigration på 15 minuter! (2 stod före oss i kön till just detta bås). Även vid incheckningen gick allt perfekt. Bara en F-incheckning var öppen och där stod redan ett par. Efter 10 min kommer en LH-dam, ursäktar sig alldeles våldsamt för vår "hemska väntan" och öppnar en lucka till. Vi tilldelas därefter en assistent som tar oss genom security genom alla köer, även den som var avsedd för F/C! Sedan till loungen. Jag måste f ö säga att även om den har bytt caterer från DO & Co var mat och dryck alldeles utsökta! Utomordentlig 21-årig Springbank, 2 st XO Cognac och de bästa crabcakes jag smakat! Flyger Du LH F gör faktiskt den nya servicen att du vinner rejält med tid!
 

jumbooze

Medlem
Jag kommer just från JFK. Jag måste säga att den nya "personal assistant" man får är riktigt bra! Efter debarkation från LH F tilldelades vi 2 individer-så helt personliga assistenter var de inte. De tog oss glatt förbi hela kön i immigration och ställde oss vid en TSA-dam. Vi var ute från immigration på 15 minuter! (2 stod före oss i kön till just detta bås). Även vid incheckningen gick allt perfekt. Bara en F-incheckning var öppen och där stod redan ett par. Efter 10 min kommer en LH-dam, ursäktar sig alldeles våldsamt för vår "hemska väntan" och öppnar en lucka till. Vi tilldelas därefter en assistent som tar oss genom security genom alla köer, även den som var avsedd för F/C! Sedan till loungen. Jag måste f ö säga att även om den har bytt caterer från DO & Co var mat och dryck alldeles utsökta! Utomordentlig 21-årig Springbank, 2 st XO Cognac och de bästa crabcakes jag smakat! Flyger Du LH F gör faktiskt den nya servicen att du vinner rejält med tid!

Och man får denna service även om man inte är LH Hon?

När jag åkte till Nyc så sa jag bara att jag tjänade grymt bra med miles på resa. Och killen sa bara Ahhh OK enjoy your brief stay.
 
Hur blev det med resan. Hann du in till Manhattan? :p

Sitter tråkig nog fast på jobb tills 20:e Augusti nu men har jag tillräckligt med miles kvar blir detta av någon gång efter 20:e Augusti beroende på tillgång. Rätt sjukt att du skriver i den här tråden när jag precis sitter inne i LifeMiles och kollar vilken LH F rutt som ger mest värde för poängen med start i FRA.

Verkar som SIN för 85K är bland de bättre.. (Dock ej 747-400 vilket jag siktar på.)
LAX finns ju men typ omöjligt att hitta tillgång där..

Blir nog JFK trots allt (ofta bra tillgång).
 
Last edited:

TjudöBoy

Medlem
Suttit hela natten och pysslat med min favoritsyssla, LifeMiles. :p

Funderar på att dra en spontanresa till NYC nu snart.
Så här ser tiderna ut:

FRA-JFK (Avgång 10.20, framme i NYC 12.45)
JFK-FRA (Avgång 20.50)

Om jag åker så flyger jag LH First dit och jag undrar om det går fortare vid immigrationen då?

Om flygen är i tid så har jag 8 timmar i New York.
Om jag då kapar 1 timme åt varje håll för att ta mig in till Manhattan och tillbaka så är det 6 timmar kvar.
Sedan måste jag infinna mig på JFK 2 timmar innan avgång antar jag? (Flyger med SQ Business). Då är det 4 timmar kvar.

Lägg därtill immigrationen och lite marginaler så är vi nere på 2-3 timmar.
Det enda jag behöver är att åka in till Manhattan, besöka B&H & kanske springa in på Macy´s sedan åka tillbaka till flygplatsen.

Hinner jag? Ni som ofta reser till JFK. Hur är "rushen" dessa tider. (Lägg märke till att det är en Lördag jag tänkt åka.)

Har du tel nr. till HR avdelningen på det företag du jobbar på??
Jag vill oxå ha ett jobb som "Arbetslös" och kunna flyga på detta vis... ;)
 
Toppen