Senaste nytt

Återköp, går det att sätta in pengarna till annat kort än betalat med?

Bryant

Medlem
Är man helt enkelt velig så ser jag detta som okej beteende. Om tanken var att göra detta från början så skulle jag säga att det är dåligt beteende, riktigt low life beteende, att utnyttja systemet.

Low life.. Du får gärna utveckla! För att göra storyn aningen längre så kan jag meddela att jag och butiken gjort upp i förväg att jag skulle återkomma efter att ha testat prylen hemma. Fungerade allt skulle jag återkomma, häva köpet och köpa samma pryl till ett bättre pris. Inget jag satt i system för att tjäna poäng, ville bara testa om det funkade och det gjorde det.

Ja, faktiskt inte schysst... skulle ju lätt kunna få ihop 100 000 EBP på att springa runt och köpa och sen få pengar tillbaka till vanligt bankkort, om man bara orkade. Går dubbelt så snabbt under en kampanj. Jag tror t ex inte IKEA eller Clas Ohlson skulle bråka om man satte in ett annat kort vid återbetalningen. Men inte schysst metod...
Frågan är vad som händer om man köper t ex en dyr flygbiljett för sept 2014 och betalar med Diners idag (igår på kampanjen), och sedan löser in den i juni 2014, kommer systemet ihåg att man fått dubbla poäng då?

För vem är det inte schysst? Vem har tagit skada? Vilket system utnyttjar man?
 

Bryant

Medlem
Butiken. (de betalar avgift för köpet med första kortet)

Nja, jag tror inte att butiken tagit så stor skada. Jag utgår ifrån att de marginaler butiken har inte äts upp av detta, jag ligger inte sömnlös ;)

Men jag vill också vara tydlig med att jag inte har satt detta i system. Jag testade, det funkade, jag kommer mest troligt inte göra det igen eftersom det inte är värt jobbet för några enstaka poäng...
 

Bryant

Medlem
Vi har varit inne på liknande diskussioner tidigare men jag hittar inte tråden nu. Det bör gå att tjäna poäng "gratis" på både guld och frimärken. Båda sakerna har ett värde som gör att man kan sälja dem till samma kostnad som man köpte dem för...

Känner också igen ämnet. Kanske ska slå ihop trådarna?
 

Dr. Miles

Expert
Nja, jag tror inte att butiken tagit så stor skada. Jag utgår ifrån att de marginaler butiken har inte äts upp av detta, jag ligger inte sömnlös ;)
Jag tar inte hänsyn till hur stor skadan är. Butiken förlorar pengar om en kund betalar med ett kort och pengarna för återköp förs över till ett annat kort. Det var det som jag ville påpeka. Det blir inte plus minus noll.
 

Patrik

Medlem
Jag tar inte hänsyn till hur stor skadan är. Butiken förlorar pengar om en kund betalar med ett kort och pengarna för återköp förs över till ett annat kort. Det var det som jag ville påpeka. Det blir inte plus minus noll.

Får de inte kredit på avgiften för återköpet från kortföretaget som de betalar tillbaka på? Iofs diff om man betalat m. amex och tar tillbaka på visa/mc.
 

nota bene

Medlem
I detta fall är det mycket troligt avgiften för butiken som är problemet. Vid kreditkortsbetalning dras en avgift, och beroende på kortterminaler etc. så går det att göra 'retur/återköp' kostnadsfritt. Om detta görs till ett kort som inte tidigare använts har jag på vår gamla terminal på jobbet haft problemet att det inte gått att genomföra alls (och på den nya terminalen går det, men jag tror att vi åker på avgift). Allt detta är ju naturligtvis ett icke-problem om det rör sig om ett bankkort...

Butiken borde även kunna erbjuda cash/check/postväxel/kontoöverföring då dessa betalningsmedel inte drabbar butiken kostnadsmässigt (även om det är jobbigt att skaffa en växel, så den skulle jag undvika som butiksägare).
 

palmen

Moderator
Butiken borde även kunna erbjuda cash/check/postväxel/kontoöverföring då dessa betalningsmedel inte drabbar butiken kostnadsmässigt (även om det är jobbigt att skaffa en växel, så den skulle jag undvika som butiksägare).

Cash är absolut inte "gratis" för butiker, det finns många anledningar till varför man vill att folk ska betala på andra sätt än just kontanter. Säkerheten är en aspekt och en annan är den kostnad som uppstår för att hantera kontanter (skaffa växel, lagra kontanter, hämtning av kontanter mm).
 

Llehs

Medlem
Jag tar inte hänsyn till hur stor skadan är. Butiken förlorar pengar om en kund betalar med ett kort och pengarna för återköp förs över till ett annat kort. Det var det som jag ville påpeka. Det blir inte plus minus noll.

Jag förstår hur ni tänker.
Men samtidigt innebär detta i förlängningen att det även borde vara ok för butiken att debitera samtliga oh-kostnader som kundkontakten inneburit. Dvs inte bara direkt arbetstid utan även en andel av lokalhyran, uppvärmning osv.

Det skulle kunna vara så att jag, i en liknande situation, enbart fick med mig kvittot.
När personalen frågade efter "rätt" kort kan det vara så att kortet är borttappat/stulet.
Men så skulle jag ju aldrig göra, det verkar vara fel?

Personligen anser jag att min kortanvändning är en service, från min sida, till butiken.
Det är ju ett evinnerligt gnäll om kostsam kontanthantering.
Och butikerna skördar gladeligen de positiva effekterna, bl.a. den minskade förlustkänslan som uppstår när man inte betalarp med kort.
Hur många tror ni minns vad totalsumman blev vid kortbetalning jämfört med kontantköp?
Var det inte nån Abba-medlem som kände sig tvungen att gråta ut i DI över att man bara ville ta kontokort?
 
Toppen