Senaste nytt

Återbetalning Plus Pro

Är det nån som känner nån som fått tillbaka? Jag väntar också sen mitten på mars. Har ytterligare 2 resor som blivit avbokade...
Vore intressant att veta om SAS ens har börjat betala tillbak...
 
Jag avbokade en biljett på nätet den 5:e mars och fick tillbaka pengarna efter precis 7 dagar
men inget har skett med som avbokades på samma sätt den 10-11/3

Låter som att de fattat ett beslut att hålla på pengarna snarare än att det tar tid
För de stor händelserna var ju:

Den 12/3 införs strikta inreseregler till USA
Den 15/3 SAS lägger största delen av verksamheten på is

Att det tar tid med det som avbokats från den 12/3 och framåt kan man ju förstå
men inte tidigare
 
Avbokade en plus pro inom Europa igår... Får se hur lång tid det tar att få något tillbaks.
 
Tjenamoss.

Har precis samma, Pro Plus för firmans räkning men på personligt AMEX, avbokad 1:e Mars eller något sådant, inga pengar (ca 3000) syns till. Tänkte att jag skulle göra en claim.

Men sen kom jag på...

Jag sitter även på en framtida (privat) semesterbokning för ca 20 000 i Plus saver (tio dagar i Juli) till Spanien för massa PAX. Räknar iskallt med att de kommer att ställa in flighten så jag får full refund ist för 20 000 - n x 650 SEK i avgift. Nu börjar jag helt ärligt fundera på om bolaget hinner konka innan det händer.

Hur hade ni resonerat -
-Låta den senare ligga och claima den första hos AMEX
-makulera den andra, vänta ett tag och claima allt
-Vänta tills de (ev) ställer in den andra och då claima allt?

Ju längre det går desto större risk för ev. konkurs och då lär AMEX kanske inte vara så sugna längre... Blir ändå lite pengar på totalen...

Kanske bäst med en fågel i handen än tio i skogen?

Vet inte om jag är själv i detta, men du är med på att det är en katastrof utan motstycke som vi nu upplever, och SAS kämpade och kämpar tills för nån dag sen troligen med att överleva och du vill claima SAS för 3000sek som dessutom är för firmans räkning? Känns som du bara vill jävlas med SAS? De 20k som du har privat är jag helt med på att du är noga med att få in, och har all förståelse för det. Men även de borde du i rimlighetens namn låta dem få lite tid på sig att betala.
 
Igår hände det... plötsligt....från ingenstans. Ett första livstecken från SAS, ett mail... som sade att vi har mycket att göra nu...

Avbokade en Plus Pro i början av mars och detta är första kontakten. Därefter avbokat ytterligare fyra resor.

Jag bryr mig egentligen inte att pengarna dröjer, har hellre SAS kvar som bolag med lite likvid än att jag får dem skyndsamt. Men en bekräftelse på att de tagit emot ärendet... är det för mycket begärt?

Screenshot_20200507-081328_Email.jpg
 
Vet inte om jag är själv i detta, men du är med på att det är en katastrof utan motstycke som vi nu upplever, och SAS kämpade och kämpar tills för nån dag sen troligen med att överleva och du vill claima SAS för 3000sek som dessutom är för firmans räkning? Känns som du bara vill jävlas med SAS?

Lite underlig inställning. @Berguv har betalat dyrt för en fullt avbokningsbar biljett, och nu får han inte pengarna, efter två månader. Att fundera på hur man ska göra för att få tillbaka pengarna kan ju knappast räknas som att "bara jävlas"?

Alla lider och kämpar dag för dag i den här katastrofen, och vem säger att inte hans företag ligger ännu sämre till än SAS? Varför ska de ta smällen, när det är SAS som är skyldig att återbetala?

Jag hoppas också SAS klarar sig, men ska man vara krass, ett företag som inte kan betala sina skulder SKA gå i konkurs. Vill man inte det, får ägarna skjuta till pengar. Det är inte en massa privatpersoner och kundföretag som ska hålla igång SAS genom att agera gratis bank.
 
Vet inte om jag är själv i detta, men du är med på att det är en katastrof utan motstycke som vi nu upplever, och SAS kämpade och kämpar tills för nån dag sen troligen med att överleva och du vill claima SAS för 3000sek som dessutom är för firmans räkning? Känns som du bara vill jävlas med SAS? De 20k som du har privat är jag helt med på att du är noga med att få in, och har all förståelse för det. Men även de borde du i rimlighetens namn låta dem få lite tid på sig att betala.
Lite underlig inställning. @Berguv har betalat dyrt för en fullt avbokningsbar biljett, och nu får han inte pengarna, efter två månader. Att fundera på hur man ska göra för att få tillbaka pengarna kan ju knappast räknas som att "bara jävlas"?
...
Precis det som är poängen. Plus pro kostar väsentligt mer än andra biljetter, med den enda adderade förmånen att det är fullt återbetalningsbart. Det rimliga är att ett företag som tar emot pengar på villkoret att kunden kan när som helst avboka och få pengarna tillbaka behöver sätta av pengar till att faktiskt hantera det löftet. Det verkar SAS inte ha gjort, och i stället hanterar man återbetalning på full-flex biljetter manuellt i kön för covid-återbetalningar.

Och varför skulle det vara OK bara för att det är "firmans pengar"? Är det inga andra firmor än SAS som har det jäkligt tajt med likviditeten?

Om man funderar ett steg längre - var står SAS med sin produkt "plus pro" när man återöppnar verksamheten? De som köpte fullt återbetalningsbara biljetter och upptäckte att de inte var ett dugg mer återbetalningsbara än billigaste biljett kanske lär sig läxan och slutar köpa flexibla biljetter. Och överhuvudtaget, de som brukade köpa biljetter hos SAS och vill fortsätta med det när saker återgår upptäcker att de inte ännu fått tillbaka pengarna från tidigare avbokningar. Tror inte de är jättesugna på att skicka mer pengar till SAS när man vet att pengarna åker in i ett svart hål.
 
Toppen