Kan komma med lite input här. Det gäller inte Norwegian men har i alla fall bäring på Amex. För Norwegian så ombads jag fylla i deras onlineformulär för återbetalning. De gick bra, så får se hur lång tid det tar innan pengarna återbetalas. Det kommer säkert att ta tid, men jag tänker sitta still i båten och vänta. Går de i KK så får jag vända mig till Amex.
Amex reseförsäkring (AXA) de tar inte emot några telefonsamtal överhuvudtaget just nu. De hänvisar till onlineförmuläret på hemsidan. De hävdar dessutom att det är utsiktslöst att begära ersättning för inställda flyg om flygbolaget erbjuder voucher eller ombokning. De hävdar att detta räknas som "ersättning" för den inställda flygresan och därmed kommer inte Amex att gå in i dessa fall.
Från Amex/AXA:
"...Måste dock hänvisa att ifall flygbolaget erbjuder ombokning/voucher så kommer inte försäkringen kunna återbetala något. Ni måste därför vara i kontakt med flygbolaget för att få en full återbetalning på de pengar ni lagt ut och bara invänta deras besked. Ifall de enbart erbjuder vouchers men ni vill fortfarande ha ert fulla belopp, bör ni reklamera företaget.Beklagar över detta men det är våra bestämmelser vi måste följa."
Stämmer verkligen detta? Jag har en bokning med Air Europa där de inte erbjuder full återbetalning så jag tänker fylla i deras onlineformulär och göra en claim på fulla beloppet. Men det låter ju lite märkligt att man inte har något skydd av Amex om flygbolaget erbjuder någon form av ersättning som man inte vill ha, när man samtidigt enligt gällande EU-lagstiftning är berättigad till full ersättning. Eller har jag missat något?