Senaste nytt

Återbetalning för inställt Norwegian-flyg

Kan komma med lite input här. Det gäller inte Norwegian men har i alla fall bäring på Amex. För Norwegian så ombads jag fylla i deras onlineformulär för återbetalning. De gick bra, så får se hur lång tid det tar innan pengarna återbetalas. Det kommer säkert att ta tid, men jag tänker sitta still i båten och vänta. Går de i KK så får jag vända mig till Amex.

Amex reseförsäkring (AXA) de tar inte emot några telefonsamtal överhuvudtaget just nu. De hänvisar till onlineförmuläret på hemsidan. De hävdar dessutom att det är utsiktslöst att begära ersättning för inställda flyg om flygbolaget erbjuder voucher eller ombokning. De hävdar att detta räknas som "ersättning" för den inställda flygresan och därmed kommer inte Amex att gå in i dessa fall.

Från Amex/AXA:

"...Måste dock hänvisa att ifall flygbolaget erbjuder ombokning/voucher så kommer inte försäkringen kunna återbetala något. Ni måste därför vara i kontakt med flygbolaget för att få en full återbetalning på de pengar ni lagt ut och bara invänta deras besked. Ifall de enbart erbjuder vouchers men ni vill fortfarande ha ert fulla belopp, bör ni reklamera företaget.Beklagar över detta men det är våra bestämmelser vi måste följa."

Stämmer verkligen detta? Jag har en bokning med Air Europa där de inte erbjuder full återbetalning så jag tänker fylla i deras onlineformulär och göra en claim på fulla beloppet. Men det låter ju lite märkligt att man inte har något skydd av Amex om flygbolaget erbjuder någon form av ersättning som man inte vill ha, när man samtidigt enligt gällande EU-lagstiftning är berättigad till full ersättning. Eller har jag missat något?
Tror nog det stämmer avseende försäkringen men att göra en charge back hos American Express har inget med reseförsäkringen att göra. Det handlar om att du begär att ej betala då tjänsten ej levererats.

Tror nog det stämmer avseende försäkringen men att göra en charge back hos American Express har inget med reseförsäkringen att göra. Det handlar om att du begär att ej betala då tjänsten ej levererats.

Är det inte AXA man ska vända sig till då? Vem var det du ringde till för charge back? Det kanske inte var reseförsäkringen jag pratade med, blir osäker nu..? o_O

Är det inte AXA man ska vända sig till då? Vem var det du ringde till för charge back? Det kanske inte var reseförsäkringen jag pratade med, blir osäker nu..? o_O
Jag har vänt mig till AmEx vanliga kundtjänst när jag gjort charge backs via AmEx.

Charge back har ingenting med kortets försäkring att göra. Det är två olika delar, blanda inte ihop dessa.

Jag har vänt mig till AmEx vanliga kundtjänst när jag gjort charge backs via AmEx.

Tack för bra info! Då har jag ringt fel avdelning (har tryckt försäkring på snabbvalen när jag skulle valt vanliga Amex kundtjänst). Jag får göra ett nytt försök imorgon. Tänker inte bråka när det gäller Norwegian utan ger dem chans först att återbetala biljetterna. Däremot vad gäller Air Europa så blir det charge back request då de har ställt in flyget (tjänsten är inte levererad) men inte erbjuder återbetalning.

Intressant! Jag ska göra ett försök att begära liknande. Uppdatera gärna tråden här ifall du eller någon annan får svar!
Kan nu uppdatera att jag fått svar. SEB avser återvinna beloppet från Norwegian och ska återbetala det till mig. De säger dock att det kan ta upp till 60 dagar - det är en avvikelse från hur det fungerat tidigare för mig (det har då "bara" tagit ca 1 vecka)

Begärde återbetalning via Norwegians formulär den 15 mars för en resa 25 mars. Efter ca två veckor så kontaktade jag Norwegian via Facebook och fick följande svar på frågan om deras hantering av återbetalning:

"We cannot refund anything from here. Our Customer Relations department handle this cases, and we here from the Social Media cannot interfere with the cases. At the moment we have lots of customers contacting us due to the ongoing Covid-19 situation, and our focus is on helping people needing urgent travel assistance. We’re not able to give any updates on ongoing claims at the moment. All claims are handled in a chronological order and we will respond as soon as one of our team has assessed you claim. We apologies that the wait times may be longer than usual for us to help you over the phone. Thank you for your patience during this unprecedented situation.

Uppdatering:
Ringde idag AmEx vanliga kundtjänst och bad att bli kopplad till reklameringsavdelningen. Väl där fick jag förklara ärendet, hjälpa handläggaren identifiera transaktionerna i listan. Nu några timmar senare har jag fått ett mail där jag ska bifoga kvitto/underlag. Enligt handläggaren skulle pengarna krediteras mitt konto tämligen omgående, kanske redan innan jag bifogat underlagen. Nu har jag ju inte fått pengarna än som sagt, men har ingen anledning att tvivla på dem. Well done AmEx kundtjänst!!

Hoppas det löser sig för er andra också!

(Första gången jag försökte så insisterade växeln att koppla mig till reseförsäkringen, där jag såklart gick bet.)

Uppdatering:
Ringde idag AmEx vanliga kundtjänst och bad att bli kopplad till reklameringsavdelningen. Väl där fick jag förklara ärendet, hjälpa handläggaren identifiera transaktionerna i listan. Nu några timmar senare har jag fått ett mail där jag ska bifoga kvitto/underlag. Enligt handläggaren skulle pengarna krediteras mitt konto tämligen omgående, kanske redan innan jag bifogat underlagen. Nu har jag ju inte fått pengarna än som sagt, men har ingen anledning att tvivla på dem. Well done AmEx kundtjänst!!

Hoppas det löser sig för er andra också!

(Första gången jag försökte så insisterade växeln att koppla mig till reseförsäkringen, där jag såklart gick bet.)
Härligt att höra att AmEx fortsatt håller bra nivå på kundtjänsten även under dessa kristider (många andra hänvisar ju till att det tar längre tid pga högre belastning). Tycker allt som oftast AmEx löser saker på ett väldigt bra sätt.

Mina flyg blev också inställda av Norwegian men konstigt nog de inte ens har kontaktat mig varken via mejl eller sms. Har begärt återbetalning, får se vad som händer...

Toppen