Senaste nytt

Återbetalning av retur-resa i t/r-resa?

FightOrFlight

Ny medlem
Är inne på att boka en t/r resa med SAS från Tokyo-Stockholm. Jag vet att jag kommer resa tur-resan till Stockholm, men det är oklart om jag kommer behöva använda returresan tillbaka till Tokyo. Skulle förstås kunna beställa enkelbiljetter åt båda hållen för att vara på säkra sidan, men det blir så sjukt mycket dyrare.

Försöker därför reda ut ifall man kan göra så här och undrar om någon här har erfarenhet av att boka en t/r resa med detta eller liknande upplägg:
  • Tur: Tokyo-Stockholm (via Köpenhamn) med SAS Go Saver
  • Retur: Stockholm-Tokyo (via Köpenhamn) med SAS Plus (återbetalningsbar)
Och att sedan avboka returen.

Har varit i kontakt med SAS kundtjänst via chatt fyra gånger, men får motstridiga och otydliga svar av dem varje gång.

Tycker det står rätt tydligt när man är på deras bokningssida att Plus-biljetten är ‘Återbetalningsbar’ och Go Saver är ‘Återbetalningsbar mot en avgift’, vidare så står det på kundservice-sidan att “Din biljett kommer att återbetalas i enlighet med villkoren som gäller för din biljett” och “Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen återbetalas den oanvända delen i enlighet med de villkor som gäller för din biljett.”. Tycker det låter som att om man har en Plus-biljett som är återbetalningsbar så borde man utan problem få tillbaka hela biljettpriset (för returresan), eller hur? Och det borde rimligtvis inte heller spela någon roll att jag rest i den lägre Go Saver-klassen på tur-resan?

Förstår inte varför det behöver vara så komplext att få ett tydligt svar från SAS – jag vill bara förstå vad det är jag köper och vilka villkor som gäller. Jag vill inte hamna i ett läge att jag behöver avboka biljetten men att jag inte får en full återbetalning.

Tacksam för hjälp!

Gissa varför två enkelbiljetter blir dyrare? Ökad flexibilitet har ett värde. Om du har en tur- och returbiljett och avbokar returen så blir det ”repricing”, där kostnaden för din första resa räknas om, som den enkelresa den nu blivit. Så dras den fulla kostnaden av sådan resa först, därefter får du tillbaka mellanskillnaden för din avbokade resa, om det blir något kvar...

Tack för svar.

Jag håller med om att flexibilitet har sitt värde – det är just det jag är ute efter också. Jag försöker fortfarande förstå vad jag betalar för och hur SAS tar betalt i detta fall, eftersom jag tycker det känns väldigt otydligt + att deras kundtjänst säger olika saker varje gång jag pratar med dem. Är inte med på att det skulle bli någon 'repricing' eftersom jag inte kan hitta att det står något om det i villkoren?

Säger inte att det inte är så – men det som står på deras sida skulle jag inte tolka på det sättet.

@Kaik, så ni avbokade returen när ni var i Los Angeles och fick alltså till och med mer än retur-biljettpriset tillbaka? (Hade ni Go på tur-resan?)

Har nu även ringt till kundservice för att få prata med en 'riktig människa' också, och han som jag pratade med lät väldigt säker på sin sak:
Han menade att det bästa sättet var att boka tur-resan med Go (som jag vet att jag vill göra) och retur-resan med Plus eller Business med återbetalningsbar biljett.

Enligt honom så räknas priset på tur-resan endast om till en enkelbiljett ifall man avbokar returen INNAN man har gjort tur-resan. För att få full återbetalning av retur-resan så ska man alltså avboka retur-resan när man har anlänt till sin destination med tur-resan.

Försöker därför reda ut ifall man kan göra så här och undrar om någon här har erfarenhet av att boka en t/r resa med detta eller liknande upplägg:
  • Tur: Tokyo-Stockholm (via Köpenhamn) med SAS Go Saver
  • Retur: Stockholm-Tokyo (via Köpenhamn) med SAS Plus (återbetalningsbar)
Och att sedan avboka returen.

Om detta skulle funka så skulle ju ingen boka enkelbiljetter. Skulle skapa ett oönskat betende och ekonomiska förluster för flygbolaget.

@Mattias Holmén, enligt det som står i biljettvillkoren och enligt kundservice så verkar det som att det är så det funkar – är biljetten återbetalningsbar så får du pengarna tillbaka, annars borde de väl egentligen inte kunna kalla den återbetalningsbar?

@Kaik, så ni avbokade returen när ni var i Los Angeles och fick alltså till och med mer än retur-biljettpriset tillbaka? (Hade ni Go på tur-resan?)

Har nu även ringt till kundservice för att få prata med en 'riktig människa' också, och han som jag pratade med lät väldigt säker på sin sak:
Han menade att det bästa sättet var att boka tur-resan med Go (som jag vet att jag vill göra) och retur-resan med Plus eller Business med återbetalningsbar biljett.

Enligt honom så räknas priset på tur-resan endast om till en enkelbiljett ifall man avbokar returen INNAN man har gjort tur-resan. För att få full återbetalning av retur-resan så ska man alltså avboka retur-resan när man har anlänt till sin destination med tur-resan.

Returen var bokad i GO, och ja, vi avbokade efter resan började. Fick bara ca 80kr tillbaka, men det var betydligt billigare än boka enkel till lax

Returen var bokad i GO, och ja, vi avbokade efter resan började. Fick bara ca 80kr tillbaka, men det var betydligt billigare än boka enkel till lax
De ca 80 kronorn var skatt. Den tas ju inte ut om man inte flyger, alltså kan bolaget inte ta in den utan betalar tillbaka.

På faktiska biljetten fick ni ingen återbetalning.

Sitter med funderingar om liknande på Lufthansa. Har inte bokat ännu, biljetten säljs som Full Flex, men under Cancellation står det: ”The ticket is refundable without deduction. In case of partial usage, the applicable fare for the routing travelled will be recalculated and collected”.

Det där sista oroar mig... de skulle ju faktiskt ha mina kreditkortsuppgifter då jag betalar biljetten med kortet. Händer det verkligen att de drar ytterligare kostnader? Det vore ju som att ge dem en blank check om de i efterhand säger att de räknat ut vad en enkelresa skulle ha kostat, det kan ju bli precis vilket pris som helst?

Toppen