FightOrFlight
Ny medlem
Är inne på att boka en t/r resa med SAS från Tokyo-Stockholm. Jag vet att jag kommer resa tur-resan till Stockholm, men det är oklart om jag kommer behöva använda returresan tillbaka till Tokyo. Skulle förstås kunna beställa enkelbiljetter åt båda hållen för att vara på säkra sidan, men det blir så sjukt mycket dyrare.
Försöker därför reda ut ifall man kan göra så här och undrar om någon här har erfarenhet av att boka en t/r resa med detta eller liknande upplägg:
Har varit i kontakt med SAS kundtjänst via chatt fyra gånger, men får motstridiga och otydliga svar av dem varje gång.
Tycker det står rätt tydligt när man är på deras bokningssida att Plus-biljetten är ‘Återbetalningsbar’ och Go Saver är ‘Återbetalningsbar mot en avgift’, vidare så står det på kundservice-sidan att “Din biljett kommer att återbetalas i enlighet med villkoren som gäller för din biljett” och “Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen återbetalas den oanvända delen i enlighet med de villkor som gäller för din biljett.”. Tycker det låter som att om man har en Plus-biljett som är återbetalningsbar så borde man utan problem få tillbaka hela biljettpriset (för returresan), eller hur? Och det borde rimligtvis inte heller spela någon roll att jag rest i den lägre Go Saver-klassen på tur-resan?
Förstår inte varför det behöver vara så komplext att få ett tydligt svar från SAS – jag vill bara förstå vad det är jag köper och vilka villkor som gäller. Jag vill inte hamna i ett läge att jag behöver avboka biljetten men att jag inte får en full återbetalning.
Tacksam för hjälp!
Försöker därför reda ut ifall man kan göra så här och undrar om någon här har erfarenhet av att boka en t/r resa med detta eller liknande upplägg:
- Tur: Tokyo-Stockholm (via Köpenhamn) med SAS Go Saver
- Retur: Stockholm-Tokyo (via Köpenhamn) med SAS Plus (återbetalningsbar)
Har varit i kontakt med SAS kundtjänst via chatt fyra gånger, men får motstridiga och otydliga svar av dem varje gång.
Tycker det står rätt tydligt när man är på deras bokningssida att Plus-biljetten är ‘Återbetalningsbar’ och Go Saver är ‘Återbetalningsbar mot en avgift’, vidare så står det på kundservice-sidan att “Din biljett kommer att återbetalas i enlighet med villkoren som gäller för din biljett” och “Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen återbetalas den oanvända delen i enlighet med de villkor som gäller för din biljett.”. Tycker det låter som att om man har en Plus-biljett som är återbetalningsbar så borde man utan problem få tillbaka hela biljettpriset (för returresan), eller hur? Och det borde rimligtvis inte heller spela någon roll att jag rest i den lägre Go Saver-klassen på tur-resan?
Förstår inte varför det behöver vara så komplext att få ett tydligt svar från SAS – jag vill bara förstå vad det är jag köper och vilka villkor som gäller. Jag vill inte hamna i ett läge att jag behöver avboka biljetten men att jag inte får en full återbetalning.
Tacksam för hjälp!