Senaste nytt

Återbetalning av retur-resa i t/r-resa?

De ca 80 kronorn var skatt. Den tas ju inte ut om man inte flyger, alltså kan bolaget inte ta in den utan betalar tillbaka.

På faktiska biljetten fick ni ingen återbetalning.

Jo, jag har sagt att vi fick bara skatt tillbaka, men SAS gjorde ingen "repricing" till enkelbiljett, som några medlemmar här varna om.
Min case är bara en av många, och kan variera självklart.

Jo, jag har sagt att vi fick bara skatt tillbaka, men SAS gjorde ingen "repricing" till enkelbiljett, som några medlemmar här varna om.
Min case är bara en av många, och kan variera självklart.

Hade samma sak. Bokade r/t ARN-MIA (minns inte om det var Go eller Plus, men det var ingen flexibel biljett) och avbokade sedan MIA-ARN efter jag hade flugit ARN-MIA. Fick skatten tillbaka.

Förstår mig generellt inte på de skyhöga priserna för långdistans enkelresor hos en del bolag. Rätt ofta kostar ju enkel till och med samma (eller mer) än att boka en r/t.
Det gör att jag misstänker att syftet faktiskt är att minska antal sålda enkelresor.

Och sedan finns det några bolag som inte alls gör så, utan erbjuder enkelresor till ungefär halva kostnad av en r/t. T.ex. TAP.

Last edited:
Sitter med funderingar om liknande på Lufthansa. Har inte bokat ännu, biljetten säljs som Full Flex, men under Cancellation står det: ”The ticket is refundable without deduction. In case of partial usage, the applicable fare for the routing travelled will be recalculated and collected”.

Det där sista oroar mig... de skulle ju faktiskt ha mina kreditkortsuppgifter då jag betalar biljetten med kortet. Händer det verkligen att de drar ytterligare kostnader? Det vore ju som att ge dem en blank check om de i efterhand säger att de räknat ut vad en enkelresa skulle ha kostat, det kan ju bli precis vilket pris som helst?

Med tanke på att Lufthansa stämmer sina passagerare när de skippar sista hoppet på en resa så skulle det inte förvåna mig om de driver in den skulden som du ju då faktiskt skapar hos dem. United hade ju någon pax som de skickade till fogden.

Skall boka en weekend till ny och hittar bra priser i plus nu under kampanjen. Hemresan vill jag göra i business och det finns awardplatser på flyget.

En t/r i plus kostar 7k pp
Tur i eko kostar 22k pp

Rimligtvis tänker jag boka en t/r och säkra upp returen genom att boka en award. Innebär att jag sitter med två hembiljetter och tänker då avboka min revenue efter utresan.

Finns det risker här ? Vågar inte chansa på att kunna buda upp mig hem.

Skall boka en weekend till ny och hittar bra priser i plus nu under kampanjen. Hemresan vill jag göra i business och det finns awardplatser på flyget.

En t/r i plus kostar 7k pp
Tur i eko kostar 22k pp

Rimligtvis tänker jag boka en t/r och säkra upp returen genom att boka en award. Innebär att jag sitter med två hembiljetter och tänker då avboka min revenue efter utresan.

Finns det risker här ? Vågar inte chansa på att kunna buda upp mig hem.
Vaska returen kan man troligen göra: osäker om jag skulle avboka, bara köra en no-show. Boka då en retur i eko på något annat flyg än du bokar award på: du får inte ha två bokningar på samma flyg.

Toppen