Hej Forumet!
Jag ska till USA i April med barnen och deras farmor för ett besök hos USCIS. Efter lång väntan har mina två barn blivit kallade på intervju som ett sista steg i deras process för att få amerikanskt medborgarskap.
Vi är totalt 4 personer som åker. Resan går från CPH till ORD. Jag hittade 4 st businessclass-biljetter för utresan, med fly premium så kändes det som ett tillfälle som man bara inte fick låta passera. Jag bokade dessa 4, 120 000 poäng och 2000 SEK i skatt, superdeal (!) Barnen och deras farmor har aldrig flugit business, så det är verkligen en stor del av resan.
Nu när jag började kolla på hemresan fick jag en smärre chock, en enkel biljett kostar ca 24 000 SEK (!?) Med andra ord inget alternativ. Det går att flyga med andra bolag för runt 5000 kr st, men till saken hör att jag har en SAS Voucher på 14 000 som jag gärna vill utnyttja. Jag har de poäng som skulle täcka en hemresa och en 2-4-1 voucher om det skulle bli aktuellt, problemet är att det inte finns SAS bonusbiljetter de datum jag vill flyga. Det finns Star Alliance Award, men då går jag miste om att kunna flyga direkt (kan eventuellt användas som nödlösning).
Den lösning jag undersöker och vill få er input kring är att köpa en ToR som startar i USA, använda första delen ORD - CPH som vår hemresa, väl hemma, avboka "returresan" CPH - ORD, på så vis kringgå de begränsningar SAS har på enkelbiljetter.
Sas hemsida ger följande information:
Du har rätt till fullständig återbetalning om du avbokar din biljett inom vår flexibla policy för 24-timmars öppet köp eller om du har köpt en av följande biljetter:
- SAS Go Pro
Vidare kan man läsa: "Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen är återbetalningen beroende av biljettreglerna för den oanvända delen av resan. I detta fall får du din återbetalning efter att du har slutfört din resa."
Jag ringde SAS, agenten jag pratade med blev ganska ställd av frågan, men förstod mitt resonemang och var benägen att hålla med. Hon var dock tvungen att undersöka saken innan hon kunde ge ett officiellt besked.
Medan jag väntar på att hon återkommer, så tänkte jag höra om någon i detta forum har erfarenhet av att avboka en retur-delen av en ToR och begära återbetalning. Var er biljett en PRO biljett och fick ni i så fall tillbaka 100% av biljettpriset för den oanvända biljetten?
Jag ska till USA i April med barnen och deras farmor för ett besök hos USCIS. Efter lång väntan har mina två barn blivit kallade på intervju som ett sista steg i deras process för att få amerikanskt medborgarskap.
Vi är totalt 4 personer som åker. Resan går från CPH till ORD. Jag hittade 4 st businessclass-biljetter för utresan, med fly premium så kändes det som ett tillfälle som man bara inte fick låta passera. Jag bokade dessa 4, 120 000 poäng och 2000 SEK i skatt, superdeal (!) Barnen och deras farmor har aldrig flugit business, så det är verkligen en stor del av resan.
Nu när jag började kolla på hemresan fick jag en smärre chock, en enkel biljett kostar ca 24 000 SEK (!?) Med andra ord inget alternativ. Det går att flyga med andra bolag för runt 5000 kr st, men till saken hör att jag har en SAS Voucher på 14 000 som jag gärna vill utnyttja. Jag har de poäng som skulle täcka en hemresa och en 2-4-1 voucher om det skulle bli aktuellt, problemet är att det inte finns SAS bonusbiljetter de datum jag vill flyga. Det finns Star Alliance Award, men då går jag miste om att kunna flyga direkt (kan eventuellt användas som nödlösning).
Den lösning jag undersöker och vill få er input kring är att köpa en ToR som startar i USA, använda första delen ORD - CPH som vår hemresa, väl hemma, avboka "returresan" CPH - ORD, på så vis kringgå de begränsningar SAS har på enkelbiljetter.
Sas hemsida ger följande information:
Du har rätt till fullständig återbetalning om du avbokar din biljett inom vår flexibla policy för 24-timmars öppet köp eller om du har köpt en av följande biljetter:
- SAS Go Pro
Vidare kan man läsa: "Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen är återbetalningen beroende av biljettreglerna för den oanvända delen av resan. I detta fall får du din återbetalning efter att du har slutfört din resa."
Jag ringde SAS, agenten jag pratade med blev ganska ställd av frågan, men förstod mitt resonemang och var benägen att hålla med. Hon var dock tvungen att undersöka saken innan hon kunde ge ett officiellt besked.
Medan jag väntar på att hon återkommer, så tänkte jag höra om någon i detta forum har erfarenhet av att avboka en retur-delen av en ToR och begära återbetalning. Var er biljett en PRO biljett och fick ni i så fall tillbaka 100% av biljettpriset för den oanvända biljetten?