Senaste nytt

Återbetalning av oanvänd PRO biljett för returresan i en ToR-resa

Johnnn

Medlem
Hej Forumet!

Jag ska till USA i April med barnen och deras farmor för ett besök hos USCIS. Efter lång väntan har mina två barn blivit kallade på intervju som ett sista steg i deras process för att få amerikanskt medborgarskap.

Vi är totalt 4 personer som åker. Resan går från CPH till ORD. Jag hittade 4 st businessclass-biljetter för utresan, med fly premium så kändes det som ett tillfälle som man bara inte fick låta passera. Jag bokade dessa 4, 120 000 poäng och 2000 SEK i skatt, superdeal (!) Barnen och deras farmor har aldrig flugit business, så det är verkligen en stor del av resan.

Nu när jag började kolla på hemresan fick jag en smärre chock, en enkel biljett kostar ca 24 000 SEK (!?) Med andra ord inget alternativ. Det går att flyga med andra bolag för runt 5000 kr st, men till saken hör att jag har en SAS Voucher på 14 000 som jag gärna vill utnyttja. Jag har de poäng som skulle täcka en hemresa och en 2-4-1 voucher om det skulle bli aktuellt, problemet är att det inte finns SAS bonusbiljetter de datum jag vill flyga. Det finns Star Alliance Award, men då går jag miste om att kunna flyga direkt (kan eventuellt användas som nödlösning).

Den lösning jag undersöker och vill få er input kring är att köpa en ToR som startar i USA, använda första delen ORD - CPH som vår hemresa, väl hemma, avboka "returresan" CPH - ORD, på så vis kringgå de begränsningar SAS har på enkelbiljetter.

Sas hemsida ger följande information:

Du har rätt till fullständig återbetalning om du avbokar din biljett inom vår flexibla policy för 24-timmars öppet köp eller om du har köpt en av följande biljetter:

- SAS Go Pro

Vidare kan man läsa: "Om du har bokat en tur-retur-biljett och endast vill flyga i ena riktningen är återbetalningen beroende av biljettreglerna för den oanvända delen av resan. I detta fall får du din återbetalning efter att du har slutfört din resa."

Jag ringde SAS, agenten jag pratade med blev ganska ställd av frågan, men förstod mitt resonemang och var benägen att hålla med. Hon var dock tvungen att undersöka saken innan hon kunde ge ett officiellt besked.
Medan jag väntar på att hon återkommer, så tänkte jag höra om någon i detta forum har erfarenhet av att avboka en retur-delen av en ToR och begära återbetalning. Var er biljett en PRO biljett och fick ni i så fall tillbaka 100% av biljettpriset för den oanvända biljetten?
 

SimonXYZ

Medlem
Nu har jag aldrig gjort det du funderar på, men om du avbokar returen blir det en enkelresa och du kommer att få betala för en enkelresa, vilket kommer att kosta. Jag hade bokar ToR och bara skippat returen, alternativt bokat med annat bolag som säljer billigare enkelbiljetter.
 

Lars J

Medlem
If you cancel the return trip, outbound already travelled will be repriced as an one way ticket..

This is noted in the full fare rules when you buy the ticket
Skjermbilde 2024-03-06 122232.png
 

Johnnn

Medlem
Tack för snabb feedback.

Det var ju surt att det räknade om utresan till enkelpris, då faller hela iden.

Det lutar att göra en variant av @Johan F föreslag, lägga återresan långt i framtiden, kring hötslovet v44. Eventuellt använda biljetten då, men hoppas på en tidtabellförändring eller störning som gör att SAS återbetalar den faktiska kostnaden.

EDIT: Stavfel
 
Last edited:

jsn

Medlem
Det "vanliga" som görs i dessa situationer är att boka en ToR och vaska returen. brukar ändå bli billigare än en enkelresa.
 

Nanneboy

Medlem
Om det är en fullt flexibel biljett så kan du också avboka innan avresa om det släpps bonusbiljetter som passar.
 
Jag hittade liknande som du, kräver förstås en del poäng men då bokade jag utresa i fly premium för 5 pax, hemresa i go pro betald med poäng på samma bokning för att den inte skulle bli så dyr att boka som enkel. (Fanns inga bonusresor hem). Tanken är hitta bättre alternativ på hemresan tätare in på för att inte behöva betala cirka 500k poäng som go PRO kostade. (Dvs avboka go PRO efter vi rest iväg och hittat bättre hemresa)
 

intuition

Medlem
Jag hakar på den här tråden med en variant på frågan.

Jag har en Plus Pro Bio HEL-LHR via ARN. En ändrad möteskalender gör att jag behöver stanna i ARN på utresan, dvs efter första benet. Stoppet i Stockholm blir så långt att jag inte hinner vidare till LHR den dagen.
Jag vill inte avboka hela resan eftersom jag behöver ben 1. Jag vill inte heller avboka efter att resan påbörjats eftersom ben 1 nu är så pass dyr att jag i praktiken vaskar hela biljetten. Jag behöver åka till London vid ett senare tillfälle, så ombokning av de sista tre benen känns smart. Reglerna verkar tillåta det

CHANGES

ANY TIME
CHANGES PERMITTED.
NOTE -
CHANGES PERMITTED FOR REVALIDATION/REISSUE.
--------------------------------------------------
FARE MAY AT ANY TIME BE REBOOKED IN SAME OR
HIGHER BOOKING CLASS IN PLUS PRO BIO.
DOWNGRADING TO A LOWER BOOKING CLASS OR A LOWER
SERVICE CLASS NOT PERMITTED.
WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A HIGHER
FARE.THE DIFFERENCE SHOULD BE COLLECTED.
--------------------------------------------------
WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A LOWER FARE A
REFUND OF THE RESIDUAL AMOUNT SHOULD BE MADE.

Jag ska så klart ringa in för att ordna ombokningen och frågar det här för att vara förberedd på vad jag har att vänta. Eftersom man inte själv kan boka om delar av en resa och inte heller kan boka de sista 3 benen separat ( ARN-LHR // LHR-ARN-HEL är inte den typen av openjaw som går att boka på sas.se) så har jag ingen aning om prissättningen. Och det vore bra att förstå innan man ringer in.

Bokningsklass är B resp A. Kan jag kolla efter de klasserna på ben 2, 3 och 4 och om det finns anta att fare difference inte kommer att bli stor? Eller kommer de att räkna på ett helt annat sätt? Finns det något sätt jag på egen hand kan hitta vilka dagar en ombokning skulle ge ungefär samma fare?
 

Gnopps

Medlem
Jag hakar på den här tråden med en variant på frågan.

Jag har en Plus Pro Bio HEL-LHR via ARN. En ändrad möteskalender gör att jag behöver stanna i ARN på utresan, dvs efter första benet. Stoppet i Stockholm blir så långt att jag inte hinner vidare till LHR den dagen.
Jag vill inte avboka hela resan eftersom jag behöver ben 1. Jag vill inte heller avboka efter att resan påbörjats eftersom ben 1 nu är så pass dyr att jag i praktiken vaskar hela biljetten. Jag behöver åka till London vid ett senare tillfälle, så ombokning av de sista tre benen känns smart. Reglerna verkar tillåta det



Jag ska så klart ringa in för att ordna ombokningen och frågar det här för att vara förberedd på vad jag har att vänta. Eftersom man inte själv kan boka om delar av en resa och inte heller kan boka de sista 3 benen separat ( ARN-LHR // LHR-ARN-HEL är inte den typen av openjaw som går att boka på sas.se) så har jag ingen aning om prissättningen. Och det vore bra att förstå innan man ringer in.

Bokningsklass är B resp A. Kan jag kolla efter de klasserna på ben 2, 3 och 4 och om det finns anta att fare difference inte kommer att bli stor? Eller kommer de att räkna på ett helt annat sätt? Finns det något sätt jag på egen hand kan hitta vilka dagar en ombokning skulle ge ungefär samma fare?
Jag hänger inte helt med. Du vill flyga HEL-ARN stopover ARN-LHR stopover LHR-ARN-HEL? Det borde gå att ändra till det i så fall. Vad jag inte förstår är varför du undrar om prissättning ARN-LHR / LHR-HEL? Din biljett kommer ju fortfarande vara HEL-LHR med stopver i ARN på utresan.?
Blir priset dyrt skulle jag överväga att avboka alternativt boka om till ARN-LHR-HEL och sedan köpa ny biljett (kanske annat flyg om orginalet för dyrt) för HEL-ARN.
 
Toppen