Senaste nytt

Årskort, halvårskort eller enstaka resor?

Japp, men också den nya saken att om tåget från Hyllie är mer än 6 min försenat så stannar inte tåget på Kastrup.....

Det lutar lite att det blir en test med ett halvårskort MMX-ARN...
...sen helårskort från CPH i augusti. Då har nog id-situationen löst sig.

ID-kortseländet har väl snarast lagt lite extra problem på en redan problemfylld pendlarsträcka - i alla fall om man skall tro dem som reser väldigt regelbundet över bron. Själva har jag aldrig testat så jag vet inte. Men har noterat den (ibland) närmast panikartade trängsel som råder på tågen från Sverige som passerar Kastrup på vägen till Köpenhamn i rusningstid. OBS! Detta var innan ID-kontrollerna infördes.

Jag pendlade regelbundet Lund-Stockholm enligt rutten:
Flygbuss från LTH ----> Sturup ----> Flyg till Arlanda ----> Flygbuss/Arlanda Express till Centralen ---> Tunnelbana
Det fanns WiFi på bussen, eduroam på Sturup som funkade perfekt, inget i luften dock, och sedan internet access igen på bussen/tåget.
Det blev dock väldigt sönderhackat resande/arbete, och jag insåg att även med de förseningar som SJ dras med ibland, så kunde jag vara mycket mer produktiv och avslappnad på tågen. "Verkningsgraden" på 4h "flyg" blev låg, men däremot kunde jag nästan få till motsvarande 3h kontorsjobb på tåget. Win.
Jag gick dock miste om att se Sverige från ovan, packa upp mina tillhörigheter i säkerhetskontrollen, och se Staffanstorp från flygbussen.
Jag älskar att flyga, men det är nog som så att det bästa sättet att ta sig till Stockholm från Malmö/Lund är tåget. Många vänner med EBD/EBP tar alltid tåget om slutdestinationen är Stockholm, men ska de vidare uppåt är det flyg som gäller.

Är Malmö aviation ett alternativ eller ligger Bromma fel från kunden? Är det någon annan som betalar så är halvårskort bra men om du veckopendlar så blir det billigare att köpa enkelbiljetter om du inte alltid bokar dagen innan och skall flyga de mest attraktiva avgångarna.

Jag hatar SJ men 1klass snabbtåg är komfortabelt och sällan försenat.

Fixa ett årskort med en gång! Din EB-period är ointressant, du har EBD under den period ditt årskort gäller. Det blir billigast och bäst för alla då du reser fullflex (C) och därigenom kan boka och boka om efter dina behov

Fixa ett årskort med en gång! Din EB-period är ointressant, du har EBD under den period ditt årskort gäller. Det blir billigast och bäst för alla då du reser fullflex (C) och därigenom kan boka och boka om efter dina behov
Hur funkar det? Sätts det in 90'000 baspoäng när det köps eller petar de bara upp dig till EBD?
Om man köper ett kort som garanterar EBG, men redan är EBG ger det gå EBD?

Hur funkar det? Sätts det in 90'000 baspoäng när det köps eller petar de bara upp dig till EBD?
Om man köper ett kort som garanterar EBG, men redan är EBG ger det gå EBD?
Helårskort=EBD oavsett (är du EBP så behåller du naturligtvis den statusen)
Halvårskort=EBG. Har du högre status behåller du den, du belönas inte med "status upgrade" utan den får du jobba dig till
Med årskortet i hand så är det bara att producera. Du får 1250 poäng/leg du flyger. Förr i världen fick man en klumpsumma poäng när man köpte kortet men nu är det alltså din flygtidsproduktion som belönas

Sällan försenat? Gäller det speciellt förstaklassvagnarna? ;)

Skämt åsido - kan man någonstans se statistik på de olika tågvarianterna typ SJ2000, SJ3000 och allt vad de nu heter?
Här kan du leka lite.

http://tågstatistik.se/?db=&forseni...peratorer[]=&tolerans=4&anonymisera=aggregera

Körde lite drastiskt med 0 minuters förseningstolerans med ankomst Malmö C. Resultat nedan för SJ och SJAB.

upload_2016-1-25_21-42-21.png

Toppen