Senaste nytt

Årsavgift American Express med Eurobonus

Tidigare var det ju enklare att genomföra "hotet" också. Numera vill man ju aldrig säga upp sitt gamla Elite som är betalkort för då får man ju ett kreditkort om man sedan skaffar det igen.

Betyder det att man aldrig byter till nytt "kreditkort" så länge man har sitt "gamla betalkort", även när man får ett nytt kort (på grund av giltighetstiden)?

Vad är nackdelen med det? Jag har gamla Elite men tänkte byta innan intjäningsperiodens slut för mitt EB om jag inte når Diamond. Tyckte kredittiden gjorde kortet mer attraktivt om man använder kortet för jobbutlägg. Kanske något jag missat, Diamond ger ju rätt lite så uppskattar motivering.
Du får en fast gräns på hur mycket du kan spendera, den går inte att överstiga även om du betalar in pengar i förväg. Säg att din gräns är 80.000 och du vill köpa nytt kök på Ikea för 100.000, då kan du inte göra köpet utan att dela upp på flera månader. Ännu värre om du handlar något där det bara är en produkt som du inte kan köpa vid två tillfällen.
Tror nog att alla vi med de gamla korten vill hålla kvar vid dessa så länge som möjligt.

Betyder det att man aldrig byter till nytt "kreditkort" så länge man har sitt "gamla betalkort", även när man får ett nytt kort (på grund av giltighetstiden)?
Jag har fått nytt Elite kort med nya giltighetsdatumet för några månader sedan men Amex sa att det är fortfarande betalkort, inte kreditkort.

Du får en fast gräns på hur mycket du kan spendera, den går inte att överstiga även om du betalar in pengar i förväg. Säg att din gräns är 80.000 och du vill köpa nytt kök på Ikea för 100.000, då kan du inte göra köpet utan att dela upp på flera månader. Ännu värre om du handlar något där det bara är en produkt som du inte kan köpa vid två tillfällen.
Tror nog att alla vi med de gamla korten vill hålla kvar vid dessa så länge som möjligt.
Jag förstår den fördelen med betalkort om man har ojämn eller lägre taxerad inkomst eller något annat som gör att en UC-koll är till nackdel.

Som nybliven Elite-innehavare blev jag dock halvt chockad över vilken kredit vi betroddes med. Vi fick en kreditgräns som är nästan 4 gånger högre än vår högsta månads-spend. Räknar jag på förra årets snitt-spend/månad (på Premium betalkort) är krediten ca 6-7 gånger högre. (Vi har sannolikt bland de lägre inkomsterna på forumet dessutom.)

Då har jag iofs inte dragits ned så långt i BC-träsket att vi betalar räkningar via Billhop/Betalo..:rolleyes:

I Norge har det vært et kredittkort så lenge jeg har hatt kortet, og jeg har brukt opptil det dobbelte av kredittgrensen uten problem, man må bare betale minimum ned til grensen ved forfall.

Det är avtalet, inte plastkortet som styr. Dvs du kan få nya betalkort så länge du inte säger upp ditt befintliga avtal.

Som nybliven Elite-innehavare blev jag dock halvt chockad över vilken kredit vi betroddes med. Vi fick en kreditgräns som är nästan 4 gånger högre än vår högsta månads-spend. Räknar jag på förra årets snitt-spend/månad (på Premium betalkort) är krediten ca 6-7 gånger högre. (Vi har sannolikt bland de lägre inkomsterna på forumet dessutom.)
Att få en kreditgräns som är högre än högsta månadsspend är ingen konst om man har låg spend. Men om man vissa månader ligger ute med uppåt 200k så är det betydligt svårare att få kredit som täcker behovet.

Fördelen med betalkortet är att jag aldrig behöver fundera på om jag har kreditgräns kvar. Det är bara att köra på. När jag för länge sedan (dvs innan jag började resa mycket) inte hade betalkort så hände det att man slog i kreditgränser på kort då och då.

Jag förstår den fördelen med betalkort om man har ojämn eller lägre taxerad inkomst eller något annat som gör att en UC-koll är till nackdel.

Då har jag iofs inte dragits ned så långt i BC-träsket att vi betalar räkningar via Billhop/Betalo..:rolleyes:
Har bekanta som skaffat kortet och också blev förvånade över den höga kreditgränsen.
Det kan ju dock hända att man slår i den gränsen i alla fall och då är det som sagt en väldigt stor fördel att inte ha något maxtak på sitt kort. Om du 999 ggr av 1000 inte kommer upp i taket så kommer du bli duktigt irriterad den gången du slår i taket och inte kan handla det du behöver köpa.

Om man tittar min genomsnitliga spend på amex så har det hänt att den varit 10-dubblad några gånger just vid köp av kök på ikea samt andra tunga utgifter som kom samam månad. Det var inte ett alternativ att skjuta kök-bygget en månad fram i tiden om vi säger så.

Är du verkligen säker på detta? Har du själv eller hört någon rapportera att försök att betala in pengar i förväg har studsat tillbaka?
Aldrig någonsin har det varit ett problem för mig med något annat kreditkort jag haft att betala in i förväg över min kreditgräns för att därigenom öka köputrymmet tillfälligt. Vill minnas att jag läst i något korts avtal att sådana inbetalningar skulle skickas tillbaka men i praktiken fungerade det inte så.
Själv sitter jag (lyckligtvis) med Amex betalkort och slipper bekymra mig tills vidare :)

Är du verkligen säker på detta? Har du själv eller hört någon rapportera att försök att betala in pengar i förväg har studsat tillbaka?
Aldrig någonsin har det varit ett problem för mig med något annat kreditkort jag haft att betala in i förväg över min kreditgräns för att därigenom öka köputrymmet tillfälligt. Vill minnas att jag läst i något korts avtal att sådana inbetalningar skulle skickas tillbaka men i praktiken fungerade det inte så.
Själv sitter jag (lyckligtvis) med Amex betalkort och slipper bekymra mig tills vidare :)
Amex är ingen bank så de får inte ha pengarna i tillgod (förutom pengarna som krediteras tillbaka från köpet), var det inte så?

T ex SAS EuroBonus MasterCard och DinersClub drivs av SEB (bank), så det är nog skillnaden.

Toppen