Senaste nytt

Årsavgift American Express med Eurobonus

Nej, det är du som inte läst vad som rapporterats. Har man HÖG spend får man ingen rabatt. Har man LÅG spend får man ofta presentkort eller annan rabatt.

För att förtydliga:

Jag spenderar ca 150-200tkr mer varje år än min far.

Jag får "rabatt" på avgiften medans han inte får det.

Så att säga att den som har hög spend inte få rabatt mot en som har låg stämmer inte.

För att förtydliga:

Jag spenderar ca 150-200tkr mer varje år än min far.

Jag får "rabatt" på avgiften medans han inte får det.

Så att säga att den som har hög spend inte få rabatt mot en som har låg stämmer inte.

Ah, my bad. Jag blandade ihop er. Då kanske det finns en undre gräns också - det jag dock vet är att när man kommer upp i runt 100k/månad så kan man fetglömma rabatter.

Och stämmer verkligen detta känns det riktigt fult av Amex. Självklart förstår jag hur de tänker, men samtidigt bör de ju visa sin uppskattning även för lojala kunder....SPECIELLT lojala kunder.

Fast som någon skrev tidigare i tråden så är ju konkurrensen inte alls lika intensiv hos de högt spenderande kunderna, gentemot de kunde som spenderar mindre. Därav så har de färre incitament till att faktiskt ge bort något gratis till de "mest lojala" (definationsfråga. Läs: de som spenderar mest) kunderna.

Fast som någon skrev tidigare i tråden så är ju konkurrensen inte alls lika intensiv hos de högt spenderande kunderna, gentemot de kunde som spenderar mindre. Därav så har de färre incitament till att faktiskt ge bort något gratis till de "mest lojala" (definationsfråga. Läs: de som spenderar mest) kunderna.
Absolut jag förstår det, men att visa sin uppskattning till sina mest lojala kunder känns ju ändå rätt viktigt. Speciellt när Amex inte ens har lika bra acceptans som Mastercard/Visa.

Absolut jag förstår det, men att visa sin uppskattning till sina mest lojala kunder känns ju ändå rätt viktigt. Speciellt när Amex inte ens har lika bra acceptans som Mastercard/Visa.
Det gör man ju genom fler vouchers och fler poäng. Har man hög spend så går ju den ekvationen ihop. Har man låg spend så blir kortet för dyrt, och det är då man subventioner det med presentkort.

Det handlar inte om att belöna kunderna med mer än det som finns i paketet. Det handlar om att subventionera något som är för dyrt annars.

¨
Missförstå mig inte, jag förstår hur du tänker, från ett konsumentperspektiv. Men från ett rent företagsmässigt perspektiv så tror jag helt enkelt att de har räknat väldigt noga på det där och sedermera kommit fram till att om de nekar rabatter, på tex årsavgifter, till kunder med en spend över x-tusen:- varje år så kommer majoriteten fortfarande att stanna. Fortsättningsvis så antar jag att kundnöjheten, som de högst troligen mäter titt som tätt, inte alls påverkas lika mycket i detta kundsegmentet jämfört med de som spenderar mindre på sitt kort årligen. Därav så finns det ingen anledning att ge rabatter.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är "mest lojala kunder" en definationsfråga. Men under förutsättningen att det = de som spenderar mest, vilket det verkar vara det som du syftar på, så är min åsikt att de visar uppskattning till dessa genom att tex erbjuda en extra amex-voucher vid 300k spendering. Sedan så är ju 20p/100SEK redan ganska förmånligt. Jag vet inte hur mycket du vill att Amex ska bjuda på?

Jag tvivlar på att det är så det fungerar, det skulle bli alldeles för komplicerat, bara det att SAS IT skulle klara av att
hålla reda på om det görs ändringar i bokningen och det används fler eller färre poäng.
Låter troligare med en fast kostnad för Amex oavsett hur vouchern används (eller förfaller och inte används)

Toppen