Andreas Palmgren
Medlem
Tänkte lite på samma sak, har haft spend på 600 k+ detta året, vet inte hur amex ser på det om den anser det som ansenlig summa. Tänkte ringa amex idag och se vad dem säger tänker inte ge mig i första taget!
Du borde passerat "grå zonen" Hör av dig i tråden och dela med dig av samtalet. Jag tror det blir svårt för dig att övertyga Amex.Tänkte lite på samma sak, har haft spend på 600 k+ detta året, vet inte hur amex ser på det om den anser det som ansenlig summa. Tänkte ringa amex idag och se vad dem säger tänker inte ge mig i första taget!
Min gissning är att du använde dig av fel strategi i samtalet. Jag tror inte man ska försöka börja med att förhandla bort årsavgiften, utan istället helt enkelt säga att man vill säga upp kortet. Hotet om att förlora en kund för Amex blir då tydligare och min erfarenhet är att man då har större chans att få någon form av kompensation för att stanna kvar.Efter att läst om årsavgiften här gav jag mig på att idag ringa AMEX och försöka förhandla bort/få kompensation för mitt SAS premium kort, utan framgång. Jag har en årlig spend på ca 200k, men fick bara att "nej, årsavgiften kan vi inte ändra". Jag argumenterade med att detta går med andra kort, och att jag i så fall överväger att inte behålla kortet, fortfarande utan resultat.
Personen jag prata med intyga också att de aldrig tog bort årsavgiften. Att döma av ovanstående har ju personen i fråga ljugit för mig.
Kan det vara så att jag fått tala med en okunnig, så jag skall prova igen, eller är min spend för låg?
Kunde tro att det var såhär, sa till och med till henne att "jag skall väl inte behöva säga upp kortet, för att behöva få någon kompensation?" och det var då hon svara att de aldrig gjorde så....får försöka igen om någon vecka. Antar de inte loggar samtalen om vad man haft för ärende?Min gissning är att du använde dig av fel strategi i samtalet. Jag tror inte man ska försöka börja med att förhandla bort årsavgiften, utan istället helt enkelt säga att man vill säga upp kortet. Hotet om att förlora en kund för Amex blir då tydligare och min erfarenhet är att man då har större chans att få någon form av kompensation för att stanna kvar.
Efter att läst om årsavgiften här gav jag mig på att idag ringa AMEX och försöka förhandla bort/få kompensation för mitt SAS premium kort, utan framgång. Jag har en årlig spend på ca 200k, men fick bara att "nej, årsavgiften kan vi inte ändra". Jag argumenterade med att detta går med andra kort, och att jag i så fall överväger att inte behålla kortet, fortfarande utan resultat.
Personen jag prata med intyga också att de aldrig tog bort årsavgiften. Att döma av ovanstående har ju personen i fråga ljugit för mig.
Kan det vara så att jag fått tala med en okunnig, så jag skall prova igen, eller är min spend för låg?
Håller med, så har jag också uppfattat det.Jag har uppfattat att de aldrig tar bort årsavgiften, utan de ger Dig en kompensation istället - t ex 600 SEK på MediaMarkt eller 1000 SEK på Stadium etc.
Jag har lite svårt att förstå hur de resonerar när man ringer AMEX. Första gången följde jag strategin ovan och såg till att bli kopplad till "uppsägning av kort", men övriga gånger har jag bara refererat till att vi brukar göra så här och att jag gärna tar ett presentkort på IKEA...Min gissning är att du använde dig av fel strategi i samtalet. Jag tror inte man ska försöka börja med att förhandla bort årsavgiften, utan istället helt enkelt säga att man vill säga upp kortet. Hotet om att förlora en kund för Amex blir då tydligare och min erfarenhet är att man då har större chans att få någon form av kompensation för att stanna kvar.