Senaste nytt

Åka med Lufthansa och Eurowings discover

Jag bokade en lufthansa biljett till Orlando via frankfurt i höstas, som blev ombokad till eurowings discover. Det verkade som att LH vill promota eurowings och deras nya (?) rutter över atlanten.
Problemet var dock att bara m&m medlemmar fick behålla sina guld förmåner när de åkte med eurowings. Jag som Eurobonus medlem fick varken lounge eller något annat.
Nu behöver jag åka till Orlando igen, och vad jag kan se är samma rutt tyvärr bästa alternativet. Men jag vill ju ogärna åka med eurowings och inte få tillgång till varken förmåner eller miles.

Är det någon annan EB medlem som haft samma bekymmer?

Mig veterligen är inte Eurowings med i Star Alliance samarbetet även om de ägs av Lufthansa så därför fick du inte (och får du inte om du skulle åka med dem igen) några guld-förmåner. Så det är pest eller kolera som gäller - bästa rutt utan förmåner eller sämre rutt med.

Notera att jag kan ha fel när det gäller Eurowings samarbetet så föreslår att du googlar runt lite

Jag åkte Lufthansa+Eurowings Discover till Las Vegas i januari, och precis som du säger så har man inga statusförmåner från Eurobonus hos Eurowings.

Eventuellt hade du kunnat ha ett case att argumentera för en loungevoucher eller något liknande i första fallet (när du bokades om från LH till EW Discover), men för din kommande resa då du redan innan bokning kan se vilket bolag som flyger så är det ju inte så mycket du kan göra annat än att välja den smidigaste rutten men utan statusförmåner och poäng, eller en annan rutt med dessa förmåner.

Det här är väl ungefär som när man ombokad utanför alliansen. Tex till BA vid inställt sas flyg till London. Då får man inte ett snack vad gäller status förmåner.

Skedde ombokningen operativt så är det nog bara att vara tacksam att man kommer fram. Skedde den långt i förväg hade man möjligen kunnat kontakta dem då och säga att man inte accepterar utan vill bli ombokad annan väg. Förhoppningsvis inte omöjligt (men heller inte säkert) att man kan få något annat bolag i Lufthansa group. Men I efterhand är det nog kört.

För framtida flyg röstar man med fötterna och bokar något annat om man bryr sig om status förmåner. Eurowings och Lufthansas hantering av det är ett j-a otyg för statuskunder.

Toppen