Dr. Miles
Expert
Eftersom det kommer återkommande fråga om man kan åka hem med vändande plan i Hong Kong när man flyger med SAS (speciellt i SAS EuroBonus Mileage Run tråd, SAS Family & Friends tråd och Now or never tråd), startar jag en ny tråd för detta.
Vanlig fråga 1:
Jag åker till Hong Kong med SAS och planerar att åka hem med vändande plan.
Går det att göra så?
Svar: Ja
Vanlig fråga 2:
Kan jag checka in för hemresan i SAS appen?
Vanlig fråga 3:
Måste jag gå genom immigration i Hong Kong?
Svar: Nej, det behövs inte.
Om du inte har boardingkortet för hemresan, behöver du antingen gå till transferdesk i ankomsthallen före immigration eller checka in via SAS appen.
Vanlig fråga 4:
Måste jag gå genom säkerhetskontrollen i Hong Kong?
Tidigare konversationer om de frågorna:
Vanlig fråga 1:
Jag åker till Hong Kong med SAS och planerar att åka hem med vändande plan.
Går det att göra så?
Vanlig fråga 2:
Kan jag checka in för hemresan i SAS appen?
Vanlig fråga 3:
Måste jag gå genom immigration i Hong Kong?
Svar: Nej, det behövs inte.
Om du inte har boardingkortet för hemresan, behöver du antingen gå till transferdesk i ankomsthallen före immigration eller checka in via SAS appen.
Vanlig fråga 4:
Måste jag gå genom säkerhetskontrollen i Hong Kong?
Tidigare konversationer om de frågorna:
Hong Kong känns väl för övrigt som enda long haul-destinationen där man skulle kunna klara av detta (kanske Tokyo också?). Åtminstone i USA och Kina så lär det ta för mycket tid att ta sig igenom immigration och sedan tillbaka in igen (för att inte tala om att försöka förklara för US CBP vad man pysslar med). Visst kan man göra international-to-international transit på HKG utan att behöva gå genom immigration så att man borde bara kunna gå direkt till gaten igen (möjligen via säkerhetskontroll)?
Ja det funkar fint. Du behöver inte gå ut, du går bara igenom närmaste transfer-security. Men som sagts, se upp så att du inte får männen med de vita rockarna efter dig...![]()
Någon som gjort en Mileage Run med SAS till Hong Kong och vänt med samma plan ?
Funkade det ? Chekade ni in hemresan samtidigt som ut resan ?
Jag gjorde en MR med vändande plan till Hong Kong i september och det fungerar utmärkt. Kommer inte ihåg exakt när jag checkade in för hemresan men jag gjorde det i alla fall inte manuellt i Hong Kong utan använde transfer passagen och fortsatte direkt till loungen i väntan på hemresan.
En fråga på detta, kan man kallt räkna med att hinna med vändande plan från Hong Kong? Måste man gå ut landside för att passera säkerhetskontroll osv. igen innan man kommer tillbaka till planet? Det står väl bara två timmar eller så på marken? Tack.
Du behöver inte att gå till landside utan du kan gå direkt till transfer säkerhetskontroll, om du har redan boardingkort för hemresan (Hong Kong->Stockholm).
Om du inte har boardingkort för hemresan, kan du gå till transferdesk som finns före immigration och få boardingkortet där.
Tack för svar. Om man checkar in via telefon/app/hemsida så borde det väl gå att checka in för även hemresan innan avfärd, right?
Jag fick möjligheten att checka in online men man behövda ange passinfomraiton mm som jag inte hade tillgång till just när jag testade. Om det sen hade funkat med att checka in online om jag haft informationen tillgänglig låter jag vara osagt.
Kommer du ihåg om det gick att checka in via appen eller fick du står i kön till check-in-disken?
Jag checkade in via appen kvällen innan, men hade bagage så fick boardingkort på papper när väskorna lämnades - så provade inte att använda appen.
I loungen, både hos United och Thai, så stämplade de boardingkort. Vet inte hur de gjort om det var elektroniskt.