Rätta mig om jag har fel men premium economy är och var aldrig tänkt för gemene man. Det är en klass som affärsvärlden kan använda sig av där företag inte tillåter resor i business men Premium Eco funkar.
Då alla studier alltid påvisat att människor generellt väljer billigaste sätt att flyga fram till destination oavsett så är en premium Eco produkt med marginella skillnade och x 2 priset inget som någon ofta köper.
PE är den perfekta produkten för mig, både privat och jobbresor, då jag inte får flyga Business i jobbet. Jag är modellen större, särskilt i axelbredd. Får man en liten nätt asiatiska brevid sig, är det aldrig något problem, men kommer en till i min storlek brevid blir det direkt riktigt obekvämt.
Sen springer ju tyvärr priset iväg ibland, och kostar oresonligt mycket. Jag startade en tråd tidigare om hur SAS prissättning av PE har totalt förändrats på rutten HKG - STO när den nu går via CPH. Det brukade kosta 8-12k kr att flyga PE . Nu via CPH kostar runt 18-20k kkr (Finns enstaka datum runt 12k kr men mycket svårt att hitta). Det är inte alls konkurenskraftigt pris och jag har därmed slutat flyga SAS. Ser fram emot när Finnair lanserar PE på sina longhaul!
Off topic men priset låter ju superkonstigt. Var inte anledningen till flytten flygskatten? Om nu inte anslutande danskar betalade avsevärt mer så kan ju inte SAS uppgivna skäl stämma? Eller missar jag ngt?
ATT det skulle vara flygskatten är det ingen annan som sagt än personer på BC. Att man flyttar linjer dit folk vill betala med är inte så konstigt, man sysslar inte med välgörenhet.
Det är väl precis det SAS sysslar med? Subventionerad välgörenhet från staten och Wallenberg så svenska företag ska kunna flyga ut i världen![]()