Senaste nytt

Är Lufthansa business class verkligen så dåligt?

ulagun

Medlem
Med miles från M&M kan du uppgradera alla biljetter på Lufthansa utom lägsta, dvs EKLT. (Inom Europa)
På longhaul med Lufthansa kan du inte uppgradera EKLTPZ med miles.

Använder du miles/poäng från andra program gäller olika, men generellt är bara YBJDC uppgraderingsbara.

Tycker dock att det är högt milesuttag vid uppgradering longhaul jämfört med att ta ut bonusbiljett direkt i C-klass. Inte minst om man har medföljande. Inte halva uttaget på uppgradering så som det är vid M&M biljett.
Likaså uppgradering med voucherna, gäller bara för riktigt dyra Y-cklaa biljetter.
 

Senator

Moderator
Tycker dock att det är högt milesuttag vid uppgradering longhaul jämfört med att ta ut bonusbiljett direkt i C-klass. Inte minst om man har medföljande. Inte halva uttaget på uppgradering så som det är vid M&M biljett.
Likaså uppgradering med voucherna, gäller bara för riktigt dyra Y-cklaa biljetter.

+1 på denna. Uppgradering med Miles & More är meningslöst (med miles) tycker jag. Jag har precis fått påfyllning av e-vouchers, så frågan är när jag skall njuta av en LX F med dessa? :)
 

Kaellstroem

Medlem
Jag flög med Lufthansa LH444 från Frankfurt till Atlanta den 14/12-2013 och det planet hade de nya business stolarna. Det kom som en positiv överraskning då jag ställt in mig på att få de gamla stolarna. Det var min första long-haul i business class och jag var mycket nöjd. Mitt champagneglass fylldes på flera gånger, även när jag bad om ett glas vatten istället! Måste väl jag som sa fel och damen som hörde rätt :)
Jag flög med United i business class från Newark till Stockholm på vägen hem och jag föredrog kabinen, maten och servicen på flygningen med Lufthansa före den med United.
 

drW

Medlem
Jag flög med Lufthansa LH444 från Frankfurt till Atlanta den 14/12-2013 och det planet hade de nya business stolarna. Det kom som en positiv överraskning då jag ställt in mig på att få de gamla stolarna. Det var min första long-haul i business class och jag var mycket nöjd. Mitt champagneglass fylldes på flera gånger, även när jag bad om ett glas vatten istället! Måste väl jag som sa fel och damen som hörde rätt :)
Jag flög med United i business class från Newark till Stockholm på vägen hem och jag föredrog kabinen, maten och servicen på flygningen med Lufthansa före den med United.
Kom det helt som en överraskning? Ingen liten föraning i form av seatplan i förväg? När jag valde platser så verkade det vara en plan med numrering rad 1-4 10-16. Ser ut som plan med första klass på rad 1-2. Säljer LH första klass till Atlanta? Är de nya inredningarna med eller utan första klass?
 

Kaellstroem

Medlem
Hade inte kollat seatplan innan. Bara läst att det skulle vara liten chans på ny business class på den rutten. Lite väl omdevetet resande från min sida får jag väl säga så här i efterhand.
Den nya inredningen var utan första klass och vad jag sett så säljer inte Lufthansa första klass till Atlanta. Vetskapen om att det inte satt några lyckliga längre fram i kabinen och hade det ännu bättre än mig i business kändes bra. Funderade ett tag på att försöka testa första klass men då Atlanta var min slutdestination och jag ville komma dit så snabbt som möjligt var detta optimalt.
 

Mr.A

Medlem
Åkte FRA-NRT med A 380 - kändes ungefär som att sitta i ekonomiklass med lite större säte. Långsam service alla måltidsalternativ slut. Hemresan med LX en helt annan värld där allt var toppen.
 

fcx

Medlem
Åkte FRA-NRT med A 380 - kändes ungefär som att sitta i ekonomiklass med lite större säte. Långsam service alla måltidsalternativ slut. Hemresan med LX en helt annan värld där allt var toppen.

Hur 17 lyckas man få slut på maten ombord?? Kan inte tänka mig något annat bolag än LH som skulle kunna klara en sådan bedrift...
 

Mr.A

Medlem
Hur 17 lyckas man få slut på maten ombord?? Kan inte tänka mig något annat bolag än LH som skulle kunna klara en sådan bedrift...

Jag fick ju mat, men aldrig det jag ville ha "I´ll have the japanese meal , sorry sir finished, ok, then i´ll have the fish, sorry sir finished, ok then i´ll have the meat, sorry sir is pasta ok?"

samma sak med frukosten...
 

FF#1

Medlem
Har bara åkt LH biz en gång på longdistans. SFO-FRA med en helt ny A380.

Det var jätte bra service, alla alternativ till mat fanns, Det smakade bra och de serverade påfyllning i glasen flera gånger mm.

Dessutom var jag själv på toppenhumör efter en givande vecka i San Fransisco och en lyckad uppgradering av min ohemult dyra B klass biljett till bussiness med EB poäng. :)
 

Stefan62

Medlem
Åkte LH ARN-MUC-DXB i C för några dagar sedan.

Trevlig crew på båda sträckorna och maten, framförallt på sträckan MUC-DXB, var helt perfekt för min del - stor sallad till förrätt och huvudrätten blev oxfilé med potatisgratäng samt flera val av desserter där den trevliga personalen fick mig att välja två stycken. Såvitt jag kunde se tog inget slut under serveringen. Goda viner och även whisky. Glasen fylldes på efterhand och det serverades snacks osv under hela resan.

Inga sura miner, istället leenden och lite småprat - allt kändes bra.

LH business har hittills inte gjort mig besviken.
 
Toppen