Senaste nytt

Är Indien värt att besöka?

Besökt Indien ett par gånger, bara södra delen, och om jag inte hade ett ärende dit skulle jag inte sätta min fot i landet. Total kakafoni i trafiken (Sydostasien är INGENTING i jämförelse), otroligt skräpigt, t o m i nationalparkerna. Jag har varit i Bangalore, Chennai och Coimbatore.

Det deprimerande med Indien är att det kunde varit så fint, om man inte haft överbefolkningen, fattigdomen, kvinnosynen, miljöförstöringen, trafiken, korruptionen och hundra andra dåliga saker.

Var i Chennai förra veckan. Konstigaste resa av mitt liv. Så många intryck, hur fascinerande som helst (på ett bra och ännu mer på ett dåligt sätt). Definitivt värt att åka dit och uppleva det, men för min del räckte det men några få dagar, skulle inte åka dit igen på en längre sommarsemester. Men någon kort affärsresa, absolut.

Men bara en liten reservation. Jag skulle resa till helvetet om man kunde flyga dit, jag älskar att resa för resans skull, oavsett destination.

Gjorde en treveckorsresa zick/zack från Dehhli till Calcutta för några år sedan.
Finns fantastiska sevärdheter som Taj Mahal, djungler l med många flera. Problemet är landet i sig med denna enorma fattigdom och klasskillnad
Bara ett exempel när vi skulle ha guide i Taj Mahal. Valde en sympatisk ung man. blev bryskt tillrättavisade att honom kunde vi inte ha för han var muslim , utan vi skulle ha en sikh. Magsjuka var obligatorisk, lycka var att hitta en Mc Donalds. Likaså nasare som hängde och förföljde utanför hotellen. I Varanasi stötte vi på en påhängsen typ som när vi tackat nej till allt var hans sista förslag "you can have my little sister" Fy f-n!
Kunde skriva en roman om allt obehagligt som hände oss. Liklukten när de bränner lik i i Varanasi. Bli inlåsta i 1.a klass tågkupe. Anledning förekommer så många rån på tåget Varanasi-Calcutta och rånarna e väljer alltid 1.A klass därför låser vi in er.(Gissa om fru Ulagun sov den natten) Aldrig sett så många råttor som på järnvägsstationer i Indien.
Första klassloungen järnvägsstationen i Varanasi unnar jag BC att besöka. Var mer toalett/avföring än lounge.
Stora undantaget var Sikkim, dit skulle jag gärna återvända till. Faktiskt även Calcutta. Riktigt trevligt för att vara Indien.
Har hört att söderut Goa t.ex är avsevärt bättre. lite India light. Tänker dock inte chansa när det finns så många andra ställen på denna jord att besöka.

Har gjort över 30 resor till detta underbara land de senaste 7 åren. Bara jobbresor med inslag av lite ledighet om det råkat bli helg mellan möten. Kan rekommendera alla att besöka Indien nån gång om de inte har annat för sig, men skulle alla gånger välja nåt annat resmål :) Upplev gärna Indien via reseprogram online först eller/och youtube innan du klickar på boka.
Lycka till! ;)

Av att döma från era erfarenheter så låter Indien som ett regelrätt helvete. Resan hänger visserligen på att AAdvantage inte slaktar sin awardtabell innan Januari 2016. Nepal verkar däremot vara ett intressant alternativ till Indien. Dock tycks mycket i Kathmandu ha förstörts i samband med jordbävningen som inträffade för ett par månader sedan. Eller finns det fortfarande saker att se/göra där?

Som alternativ till Nepal så är Darjeling samt Sikkim värt ett besök. Helt annorlunda än övriga Indien i positiv bemärkelse.
Dessutom fantastiskt vackert.

Om Indien säger jag bara NEJ, det finns så många andra undebara platser i världen. Åka till Dehli sommartid är varmt, i värsta fall upp mot 50grader.
Det är många platser det blir 50+, och det är en ovanligt hög temperatur i Indien. Känns inte seriöst att ge det som exempel, då kan man lika gärna säga att ingen ska åka till USA heller pga att det kan vara 50+ där också på vissa platser.

Indien är ett speciellt land och man ska nog ha en lite härdad mentalitet för att trivas riktigt bra där. Själv så älskar jag trafiken och tempot i samhället. Det är facinerande och samtidigt irriterande.

Helt klart är det stor nyans mellan olika delar, och att döma ut ett land pga en eller ett par besök i tex Mumbai känns inte heller seriöst.

Helt klart värt att åka dit. Innan jag åkte dit så hade jag vänner och familj som berättade hur underbart det var, sen berättade andra hur de hatade Indien och aldrig mer vill åka dit. Jag kom hem exakt likadan, men med båda känslorna i mig. Ett fint och vackert land och väldigt vänliga människor. Sen finns ju fattigdomen, kvinnosynen, hämningslöst glo, skiten osv.

Det är många platser det blir 50+, och det är en ovanligt hög temperatur i Indien. Känns inte seriöst att ge det som exempel, då kan man lika gärna säga att ingen ska åka till USA heller pga att det kan vara 50+ där också på vissa platser.

Indien är ett speciellt land och man ska nog ha en lite härdad mentalitet för att trivas riktigt bra där. Själv så älskar jag trafiken och tempot i samhället. Det är facinerande och samtidigt irriterande.

Helt klart är det stor nyans mellan olika delar, och att döma ut ett land pga en eller ett par besök i tex Mumbai känns inte heller seriöst.
Jag förstår inte hur man kan älska Indisk trafik.
För din info @FCT så har jag varit i Mumbai mer än ett par gånger.

Toppen