Senaste nytt

Är det värt att påbörja jakten mot EBG med 7 mån kvar?

Martanl

Ny medlem
Hej,

Jag är helt ny inom området och har läst på en hel del under helgen. Insåg att mitt kalenderår bryts i September och undrar om det är realistiskt/värt det att uppnå EBG tills dess?

Planen fram till slutet av Augusti:
Amex Elite:
20,000p
MC EB Premium (Feb-Jun): 6,000p
ARN-HKG return SAS plus smart: 13500p
<Jobbresor/Mileage run> : 5500p
  • Finns det någon kortare mileage run som är någorlunda standard?
  • Anser ni att det är värt att genomföra planen och bara få ut nån månad av detta års guld + nästa? I stället för att göra detta i början av nästa kalenderår och få ut nästan ett helt år + ett till?
  • Eftersom de försämrat ungdomsbiljetterna avsevärt, vet ni om det finns något kryphål med dem än idag? Ev. Plusgrade dessa biljetter etc.

Första frågan:
Vad är EBG värt för dig?
Flyger du tillräckligt mycket för att få ut något av det?
Att plöja in 5495kr i kreditkort plus eventuell milagerun för ett par tusenlappar gör att din kostnad redan där börjar närma sig kring 10 000 kr. Vilken nytta skulle du ha av att vara EBG? Är den nyttan värd 10 000 kr för dig?

Du låter som en ung person så varför inte börja i tid och kanske få lifetime innan 30 år fyllda? :D

Prova med plusgrade på HK resan så har du med lite flyt en riktigt bra upplevelse i C och guld redan efter denna med +6000 poäng t&r. Som bonus har du därefter loungerna, fast track & +25% intjäning på alla flygningar till september och hela nästa period plus tre månader, samt kan ge bort två silverkort med din guldstatus dessa två perioder.

Bara ta en värdering sedan om det är värt det med ditt resemönster!

Edit. Missade lite MC poäng som behövs först, eventuellt någon flight.

Berglund har en bra poäng, tittar man bara på kostnaderna så skulle inte jag säga att det är värt det.

Tittar vi istället på vad du faktiskt kan få ut från båda dessa kreditkort så tycker åtminstone jag att det absolut kan finnas ett värde i detta.
Får du ihop 1 voucher på Amex Elite (efter spend på 150k under 2019) så tycker jag att du redan där tjänat in detta.
150k spend = 30k eurobonuspoäng
18k eurobonus värvningspoäng (finns en tråd här på forumet för värvning så både du och den som värvar får dessa poäng)
Amexvärvning genom Businessclass | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
19k poäng från flygningar

Du kommer med andra ord minst att ha 67k poäng som du kan boka en resa för.
SAS business kostar 50k poäng med vouchern per person (max 2 personer), så indirekt kommer du att kunan få en "gratis" resa i business med SAS på longhaul.
Lufthansa First till USA kostar 87,5k poäng per person med en voucher (max 2 personer), och du skulle alltså "bara" behöva 20k poäng till.

Om du ska skaffa EBG nu så måste du ju även resa lite efter nya året börjar, det är väl det som bestämmer hur viktigt det är för dig med att skaffa ett EBG nu eller inte. Om du ändå knappt ska resa nästa år skulle jag skaffa ett Amex Premium istället nu och spendera 150k för vouchern, blir lite färre poäng men ändå tillräckligt för SAS Business på longhaul.

Sen finns ju även aspekten med LifeTime gold som nämns, och tror du att du kommer fortsätta med detta 10 år till så ska du skaffa gold redan detta år för att inte förlora ett år.

Om kostnaden inte spelar någon roll så kör och satsa på Liftime Gold!

Hade jag varit i Din ålder, (Du nämner ungdomsbiljetter), och haft möjlighet så hade jag inte tvekat en sekund!

Stort tack för alla svar! @Berglund har en poäng, jag flyger inte extremt mycket. Däremot har ni andra en poäng också. Är "bara" 23 just nu, så tänker att jag kan ha lifetime vid 33 så länge jag behåller MC Prem + Amex Elite och flyger nån long haul med Plusgrade per år.

@Cremant , @palmen, vad tror ni risken är att SAS avskaffar lifetime-erbjudandet om en si-sådär 5 år?

Det är stadig devalvering i flygbonus-världen. Detta kan också gälla Statusnivåer, om 5år krävs kanske diamant för Lounge och Fast Track och ett EBG är mer som dagens silver.

Sen kan Sas köpas upp, gå i konkurs eller helt enkelt avsluta LTG. Summan av dessa ”riskerna” är långt från minimal i mina ögon.

Men bara man gör det som en kul grej och inte blir besviken om utfallet ändras så är det väl bara köra på.

Toppen