Senaste nytt

Är det fler på forumet som använder Amerikanska kort för poäng i Sverige

JohnR

Medlem
Kanske kan jag fråga här i tråden vilket amerikanskt kort skulle andra rekommendera för att samla flygpoäng och ev. poäng som kan överföras till diverse hotellprogram?

Har SAS MC Premium från Sverige och vanligt Capital One cashback-kort från USA, men skulle vilja ev. skaffa nåt som hjälper med interkontinentala flygningar 2-3 gånger om året. Osäker om jag ska fokusera på ett flygbolag, typ AA eller UA, eller bara snegla mot kort som Capital One Venture X ($395 i årsavgift). Reser inte tillräckligt att justifiera Amex Plat.

Capital Venture X alternative Chase Sapphire Reserve.

Jag har båda, lägger mesta inköpen på Chase.
 

Migato

Medlem
Hur gör ni för att få dessa kort utfärdade till er? Har ni konto med relaterade amerikanska banker, amerikanskt SSN eller är bofasta i USA?


Också intresserad av detta. Hört att det finns bolag som hjälper en med postboxar eller adress i USA för att kunna söka amerikanska kreditkort. Inte helt säker på hur det funkade. Någon som känner igen det?
 

Dawes

Medlem
Också intresserad av detta. Hört att det finns bolag som hjälper en med postboxar eller adress i USA för att kunna söka amerikanska kreditkort. Inte helt säker på hur det funkade. Någon som känner igen det?
Jag har använt såna tjänster för massor med år sen i syfte att kunna ange en legitim faktura adress, både i USA och England.
Jag har dock aldrig fått något "fysiskt" levererat via dessa vilket var deras egentliga syfte, en typ av proxy.
 

nissefalk

Medlem
Också intresserad av detta. Hört att det finns bolag som hjälper en med postboxar eller adress i USA för att kunna söka amerikanska kreditkort. Inte helt säker på hur det funkade. Någon som känner igen det?

Jag skaffade först ett bankkonto när jag var på plats i USA, i mitt fall Chase , fick först avslag på några kreditkorts ansökningar men till slut så fick vi tag i en bra bankman på ett Chase kontor som pratade med sina kollegor centralt och de gav mig och min fru varsitt kort med 200 USD kredit limit. Köpte lite grejer på detta kortet i ett par veckor och betalde in eftersom köp gjordes och efter ett par månader höjdes krediten.

Efter ca ett år sökte jag ett AMX och fick det, efter detta så har det gått bra att få andra kort också, nut har det i mitt fall gått över 10 år sedan jag öppnade konto hos Chase.

Kanske det underlättade för oss att min fru har ett SSN, hon är dock inte amerikansk medborgare, och vi har vänner som lät oss använda deras address som mailing address dit utställda kort skickas.

Jag har också ett ITIN nummer de kan också underlätta att öppna bank konto och få kort, jag har också en lägenhet i USA som hyrs ut så jag kunde visa på inkomst. Därav också ITIN nummer, International Tax Payer ID number tror jag det står för, som behövs för att kunna betala skatt i USA

Tror det kan vara svårt att få till det hela utan att vara på plats i USA en tid och man måste ha en address dit dom kan skicka fysiska kort.
 
Har också många kort från USA men problemet är att du måste ha ett telefonnummer från USA som du använder under multi-faktor authentication. De vill ringa eller sms när du köper nåt dyrt på nätet eller när du pratar med kundservice. Hur löser ni det? Har du Google Voice eller nåt annat?
 

nissefalk

Medlem
Har också många kort från USA men problemet är att du måste ha ett telefonnummer från USA som du använder under multi-faktor authentication. De vill ringa eller sms när du köper nåt dyrt på nätet eller när du pratar med kundservice. Hur löser ni det? Har du Google Voice eller nåt annat?
Jag har ett lokalt mobil nummer först med ATT men bytte just till Mint Mobile som går på Tmobiles nät i USA, Mint kostar hälften av vad ATT gjorde 15 USD per månad istället för 30
Har också en annan digital service, Magic Jack, men de stöder inte text från Banker etc för verifiering så kolla att det fungerar om du signar upp för någon online service
 

Sir Lemon

Medlem
Jag skaffade, när jag jobbade som föreläsare i USA, ett SSN för att börja bygga score och för att köpa dollar. När den sedan gick upp kraftigt växlade jag tillbaks till SEK och avslutade sedan kontot. Undras just om SSN har någon deadline, eller om det finns kvar fortfarande i systemet så att jag kan återuppväcka det.
 

nissefalk

Medlem
Jag skaffade, när jag jobbade som föreläsare i USA, ett SSN för att börja bygga score och för att köpa dollar. När den sedan gick upp kraftigt växlade jag tillbaks till SEK och avslutade sedan kontot. Undras just om SSN har någon deadline, eller om det finns kvar fortfarande i systemet så att jag kan återuppväcka det.
SSN som i Social Security nummer ligger nog kvar för alltid, min fru fick ett när hon studerade i slutet av 80 talet och när vi skaffade våra först kredit kort och bank konto här för ca 13 år sedan så gällde det fortfarande.

Själv har jag ITIN, International Tax Payer ID No och det måste förnyas vart 5e år eller liknande tror jag, har förnyat mitt en gång
 
Last edited:
Toppen