Senaste nytt

Är det bara i USA man behöver ha TSA-lås?

AndersSt

Medlem
Jag har också fått väskan genomsökt av TSA vid resa från USA, det låg en lapp i när jag öppnade den hemma. Kan förstå om väskan såg intressant ut på röntgen, det låg 9 flaskor hot sauce i den.

Det var TSA-lås på väskan.
 

Holloman

Medlem
Jag har också fått väskan genomsökt av TSA vid resa från USA, det låg en lapp i när jag öppnade den hemma. Kan förstå om väskan såg intressant ut på röntgen, det låg 9 flaskor hot sauce i den.

Det var TSA-lås på väskan.

En burk salt (fråga inte) väckte också deras intresse.
 

Wyll

Medlem
TSA dessa underbara mäniskor :)

Är snarare mer regel än undantag att man ha en lapp i väskan och då nästan alltid vid hemresa. Jag har inga problem med att de tittar i min väska och jag har även haft en 3-4 Ipad och någon Iphone till kompisarna hemma som varit kvar när jag kom hem så stöld ifrån TSA skulle jag säga är ovanligt.
Dock är jag sjukt tröt på att TSA inte vrider tillbaka låsfunktionen så att låset funkar som det ska efter att dom öppnat väskan. Den nyckeln finns bara hos TSA i USA så man kan inte använda låset förens man flygigt in till USA igen. :(
 

Dr. Miles

Expert
TSA dessa underbara mäniskor :)

Är snarare mer regel än undantag att man ha en lapp i väskan och då nästan alltid vid hemresa. Jag har inga problem med att de tittar i min väska och jag har även haft en 3-4 Ipad och någon Iphone till kompisarna hemma som varit kvar när jag kom hem så stöld ifrån TSA skulle jag säga är ovanligt.
Dock är jag sjukt tröt på att TSA inte vrider tillbaka låsfunktionen så att låset funkar som det ska efter att dom öppnat väskan. Den nyckeln finns bara hos TSA i USA så man kan inte använda låset förens man flygigt in till USA igen. :(
Det går att tillverka TSA lås själv om du har en 3D skrivare.

Man kan inte lita på TSA lås (som man redan visste) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

NotRyan

Medlem
Finns inget land som kräver TSA-lås. Dock säger USA att om du har ett TSA-lås så kanske de inte bryter upp väskan åt dig när de vill titta innuti. Men det är ingen garanti att de inte gör det även om du har ett TSA-lås.
Och det här har faktiskt hänt, trots att jag hade TSA-lås på min väska så bröt dom upp låset och förstörde väskan för mig på JFK en gång, dom kanske inte orkade hämta nyckeln vad vet jag :(
 

NotRyan

Medlem
Jag vet inte om det hör hit men:
Jag har just flugit NRT-HNL och några dagar senare LAS-YYZ-CPH. Jag hade två väskor med TSA-lås. Vid båda dessa tillfällen låg det en lapp i ena väskan med hälsning från myndigheterna att man öppnat väskan och kollat innehållet. Hade inte lappen legat där hade jag säkerligen inte märkt något. Observera att den ena kollen var vid inresa och den andra vid utresa från USA.
Det var ju lite lustigt att TSA genomsökte din väska vid inresa till USA, det hade ju varit mindre konstigt om CBP hade varit där och rotat. Dom kanske söker igenom om det är ett amerikanskt bolag man åker med (Om det var UA eller DL du åkte)?
 

Ystad

Medlem
Det var ju lite lustigt att TSA genomsökte din väska vid inresa till USA, det hade ju varit mindre konstigt om CBP hade varit där och rotat. Dom kanske söker igenom om det är ett amerikanskt bolag man åker med (Om det var UA eller DL du åkte)?
När jag upptäckte lapparna i väskan undrade jag bara lite trött vad amerikanska myndigheter kunde ha för intresse av att rota bland mina skitiga kalsonger.
Men nu när du för det på tal så verkar det lite mysko - speciellt som vi flög till HNL med ANA. Synd kanske att jag inte sparade lapparna. Det kan ju ha varit olika myndigheter. Sen 9/11 har det skapats en uppsjö av myndigheter som sysslar med "national security", där den ena myndigheten inte lär veta vad den andra gör. Omöjligt då för vanliga medborgare att veta vad som pågår - tänk bara på NSA. Det blir bara mer och mer "storebror ser dig" - förr fick man åtminstone stå vid sidan om när ens väska genomsöktes.
 

Crater

Medlem
Jag har också fått väskan genomrotad av TSA in till USA.
Hade byte dock, kan ha med det att göra förstås, flög United.

Jag hade en bunt sladdar och laddare inpressade i ett fack som de trodde var något annat antar jag.
Jag hade TSA lås som de öppnade med sin nyckel, men de låste inte igen.

Sedan vad vet man hur många gånger de rotat i väskan utan att man vet om det, särskilt med de gamla väskorna som saknade lås.
 
Toppen