Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

I Uber-appen står det att innehavare av Amex Platinum får 15$ att resa för varje månad i USA. Hittar inget uppenbart i det finstilta om att det ej gäller utländska kort. Någon som provat? Annars gör jag det snart...

Bra översikt! Tack!

Förresten ... kan inte låta bli ...
Nästan överdrivet bra försäkring vid skada av eker för att ha skadad annans egendom ;)

”Hyrbil
Upp till 750 000 kr, inklusive självrisk, om försäkrads hyrfordon blir stulet eller skadas. Detta är tillämpligt oavsett om den försäkrade är ansvarig för händelsen eller inte.
Upp till 7 5000 000 kr ifall den försäkrade befinns vara ansvarig för att ha skadat någon annan eker för att ha skadad annans egendom, inklusive juridiska omkostnader.” (Sic)

När man fyllt i allt på Platinum-sidan, hur länge måste man vänta på sitt Hilton Gold och Priority Pass mm?

Tar "ett tag", hanteras ju helt av hotellens administration, så kanske 3-4 veckor och snabbare om du har tur.
Skall du resa innan dess så kan du i många fall använda ditt digitala medlemskort, alt prata med kundtjänst så kan du få kod för Priority Pass (även den finns digitalt förvisso) och det mesta går att lösa.

I Uber-appen står det att innehavare av Amex Platinum får 15$ att resa för varje månad i USA. Hittar inget uppenbart i det finstilta om att det ej gäller utländska kort. Någon som provat? Annars gör jag det snart...
Jag försökte i början av året, både i Los Angeles och New York. Fick inga $15 i credit, då. Det behöver säkert registreras på något sätt.

Berätta om du lyckas.

Tar "ett tag", hanteras ju helt av hotellens administration, så kanske 3-4 veckor och snabbare om du har tur.
Skall du resa innan dess så kan du i många fall använda ditt digitala medlemskort, alt prata med kundtjänst så kan du få kod för Priority Pass (även den finns digitalt förvisso) och det mesta går att lösa.

Ja, var otydlig, det är ju själva statusen / digitala kortet jag är intresserad av.

Fick ingen bekräftelse på de grejer jag anmälde mig för. Men jag väntar väl lite till.

Ja, var otydlig, det är ju själva statusen / digitala kortet jag är intresserad av.

Fick ingen bekräftelse på de grejer jag anmälde mig för. Men jag väntar väl lite till.
Hur länge har du väntat?

För mig tog Hilton nån dag (var redan medlem), Priority Pass kanske nån vecka eller två. Shangri-La frågade jag efter en månad och de processade då ansökan från Amex (eftersom jag frågade). Club Carlsson och SPG väntar jag fortfarande på.

Jag har väntat nån vecka. Ringde Amex nyss, de säger att de inte kan se om deras formulär fungerat som det ska. Så jag får kontakta hotellen och/eller fylla i på nytt.

Tack! Det var väldigt bra.
Nu har jag lärt mig att det inte är så stor skillnad mellan Platinum och Elite; lite högre belopp på ett fåtal punkter, samt hyrbilsdelen. Det var större skillnad mellan Premium och Elite.

Jag är iaf glad att jag såg villkoren för SAS Mastercard innan jag använde det - de ersätter inte hotell (tex vid avbokning pga sjukdom) om det inte står med på samma bokningsbekräftelse som flyget!

När de säger "[resan] måste påbörjas och avslutas i det land där den Försäkrade är bosatt" - gäller den då inte på hemresan om den är bokad som en separat biljett?

När de säger "[resan] måste påbörjas och avslutas i det land där den Försäkrade är bosatt" - gäller den då inte på hemresan om den är bokad som en separat biljett?
Det är iallafall högst tveksamt om det gäller. Jag skulle nog be om att få skriftligt vad som gäller med ett sådant case innan jag skulle förlita mig på att försäkringen gäller.

Toppen