Senaste nytt

Är Amex Platinum rätt val för mig?

Som jag förstår det tjänar man någon slags poäng när man handlar med ett AMEX Platinum och dessa kan växlas in mot Eurobonuspoäng. Är det någon som vet hur mycket Eurobonuspoäng man kan växla till sig per spenderad hundralapp?

Fördelen med ett "rent" American Expresskort är att du får MR poäng, Membership Rewards, och dessa kan du sedan växla in mot poäng i ett antal olika flyg- hotell- och biluthyrningsprogram. Du får med andra ord en sorts poäng som du kan använda där du själv vill, utan att vara bunden till ett specifikt program eller bolag. Nackdelen är dock att växelkursen inte alltid är så förmånlig. Samlar du poäng till SAS Eurobonus i första hand så får du en betydligt högre utväxling på att ha ett Amex med SAS Eurobonus i direkt.

Som jag förstår det tjänar man någon slags poäng när man handlar med ett AMEX Platinum och dessa kan växlas in mot Eurobonuspoäng. Är det någon som vet hur mycket Eurobonuspoäng man kan växla till sig per spenderad hundralapp?

Är du ute efter att samla Eurobonuspoäng så är det en dålig affär att samla Membership Reward poäng.

11kr spendering ger 11 membership reward och det ger 1 Eurobonuspoäng. Dvs 100kr ger ca 9 Eurobonuspoäng.

Du kan dock få ett Amex Elite gratis när du har ett platinumkort och det ger 20 Eurobonuspoäng på 100kr spendering.

Samt 2-4-1 vouchers vid 150tkr samt 300tkr spendering

Finns det några uppenbara sweetspots (dvs något extra gynnsamt) i AMEX Platinum växlingstabellerna (hotellpoäng, andra frequent flyer program än Eurobonus, etc)?

Finns det några uppenbara sweetspots (dvs något extra gynnsamt) i deras växlingstabeller (hotellpoäng, andra frequent flyer program än Eurobonus, etc)?

Hade Platinum i 5år innan jag bytte till Amex Elite. Hittade inget speciellt gynnsamt i växlingarna men det som jag tyckte var bra var att Amex Platinum gav bl.a. Guld hos Hilton och Starwood (Sheraton) samt att hyrbilsförsäkringar ingår.

Finns det några uppenbara sweetspots (dvs något extra gynnsamt) i AMEX Platinum växlingstabellerna (hotellpoäng, andra frequent flyer program än Eurobonus, etc)?
Inte sweetspots men några fördelar är att man kan kreditera (konvertera Membershp Rewards poäng) till något flygbolags bonusprogram vilket inte erbjuder kreditkort i svenska marknaden.

T ex Air France/KLM Flying Blue, Delta Skymiles, Alitalia MilleMiglia, Qatar Privilege Club, THAI Royal Orchid Plus.

Membership Rewards® Resepartner

Toppen