Senaste nytt

Är Addis Ababa flygplats säker?

Mikeswede

Medlem
Jag är verkligen inte SAS största fan men undrar lite hur vissa resonerar i denna tråd.
- UD avråder resa till Etiopen. Om man börjar sin resa efter denna avrådan kom torde det vara självklart att SAS/försäkringsbolag inte har något ansvar.
- Resa påbörjad före avrådan är väl något knepigare. tycker dock att resonemanget att man i princip inte har något eget ansvar blir väldigt konstigt. Läget i Etiopien är ju inte något nytt . Kanske hade varit läge att vara proaktiv istället för attityden " det löser sig med flygbolag eller försäkringsbolag". Eget ansvar kanske kunde vara på sin plats !
- Att SAS inte är bäst på att hjälpa till i dessa lägen vet ju alla här på foremet och kanske också förståeligt med tanke på deras ekonomiska situation (dock inte ok ).
Med allt detta sagt hoppas jag att alla ni som nu är ute på resa i denna del av världen hittar ett säkert sätt att komma hem !
 

fenan

Medlem
Jag är verkligen inte SAS största fan men undrar lite hur vissa resonerar i denna tråd.
- UD avråder resa till Etiopen. Om man börjar sin resa efter denna avrådan kom torde det vara självklart att SAS/försäkringsbolag inte har något ansvar.
- Resa påbörjad före avrådan är väl något knepigare. tycker dock att resonemanget att man i princip inte har något eget ansvar blir väldigt konstigt. Läget i Etiopien är ju inte något nytt . Kanske hade varit läge att vara proaktiv istället för attityden " det löser sig med flygbolag eller försäkringsbolag". Eget ansvar kanske kunde vara på sin plats !
- Att SAS inte är bäst på att hjälpa till i dessa lägen vet ju alla här på foremet och kanske också förståeligt med tanke på deras ekonomiska situation (dock inte ok ).
Med allt detta sagt hoppas jag att alla ni som nu är ute på resa i denna del av världen hittar ett säkert sätt att komma hem !


Jag håller med dig. I mitt fall (eftersom jag er en av dem som gnäller) läste jag att Addis var säker när jag bokade och konflikten uppkom innan min utresa (innan UD avrådde hade jag påbörjat min utresa - 2 ben i två europeiska städer oturligt nog i samma veva läser jag först om konflikten och dagen efter att UD avråder). Ville få allting avbokat och åka senare, men det gick inte. I mitt fall skulle alla hotellkostnader brinna inne (försäkringen täckte inte rädsla med att resa). Jag hade dessutom blivit av med min hemresa samt poäng (gör kanske inte så mycket). Jag räknade aldrig med någon hjälp från SAS varför jag desperat frågade hur andra skulle gjort. Även om jag håller med om vad du skriver tycker jag någonstans att SAS skulle kunnat vara medgörliga. Erbjudandet jag fick var att åka hem efter 3 dagar för att det fanns 2 poängplatser i ekonomi kvar (som jag skulle få istället för min businessbiljett). Jag tycker inte det är snyggt skött! Jag kommer köpa egna biljetter hem och har lärt mig en dyr läxa till nästa gång.

Om någon sitter med planerad resa med Ethiopian så hoppas jag min situation kan hjälpa någon annan att inte hamna mellan stolarna.

Med det sagt håller jag med i det mesta av det du skriver. :)
 

Senator

Moderator
Jag håller med dig. I mitt fall (eftersom jag er en av dem som gnäller) läste jag att Addis var säker när jag bokade och konflikten uppkom innan min utresa (innan UD avrådde hade jag påbörjat min utresa - 2 ben i två europeiska städer oturligt nog i samma veva läser jag först om konflikten och dagen efter att UD avråder). Ville få allting avbokat och åka senare, men det gick inte. I mitt fall skulle alla hotellkostnader brinna inne (försäkringen täckte inte rädsla med att resa). Jag hade dessutom blivit av med min hemresa samt poäng (gör kanske inte så mycket). Jag räknade aldrig med någon hjälp från SAS varför jag desperat frågade hur andra skulle gjort. Även om jag håller med om vad du skriver tycker jag någonstans att SAS skulle kunnat vara medgörliga. Erbjudandet jag fick var att åka hem efter 3 dagar för att det fanns 2 poängplatser i ekonomi kvar (som jag skulle få istället för min businessbiljett). Jag tycker inte det är snyggt skött! Jag kommer köpa egna biljetter hem och har lärt mig en dyr läxa till nästa gång.

Om någon sitter med planerad resa med Ethiopian så hoppas jag min situation kan hjälpa någon annan att inte hamna mellan stolarna.

Med det sagt håller jag med i det mesta av det du skriver. :)

Det är en svår situation. Kanske först och främst människorna som direkt drabbas av konflikten i sitt eget hemland. Några som vi ofta glömmer bort eftersom "det drabbar någon som är långt borta".

Jag har väldigt stora sympati för er som har rest INNAN situationen uppstår och INNAN det finns några uppenbara risker att resa via (i detta fallet) ADD på vägen hem. Tyvärr leder dessa situationer till juridiska gråzoner som t.ex. försäkringsvillkor. Lite svårare har jag med resenärer som väljer att resa EFTER det är klart hur illa det är. Vi hade en del situationer i början av pandemin när människor åkte iväg, fastnade och förväntade sig att UD skulle rädda dem. Det blir kanske inte hellre rätt.

Kärnfrågan vilken skyldighet SAS har att få hem resenärer i båda lägen är svårknäckt. Jag tror det man måste förstå är att om SAS skulle plocka hem resenärer vid att använda annat än bonusresor innebär att SAS agerar försäkringsbolag åt resenären. Min uppfattning är att SAS köper de platser till standardpriset för dagen. Så om SAS skall boka någon SEZ-IST-ARN i business så måste SAS betala Turkish det faktiska revenue-pris. Min erfarenhet är att på rutter där man själv trafikerar (jag har t.ex. klivit av SAS ett par gånger på EWR på grund av överbokning) så har man quid pro quo avtal med andra bolag som också trafikerar (t.ex. har jag åkt Virgin från EWR på SAS-biljett). Det särskilt svåra situationer uppstår där SAS själva inte har någon trafik alls.

Jag personligen tycker detta är ett ärende ett försäkringsbolag skall ta. Nu är det ingen inom Svensk Försäkring som bryr sig en sekund om vad jag tycker, men jag skulle gärna se villkor som säger att uppstår en konflikt EFTER avresa som gör att den försäkrade har svårt att åka den ursprungliga rutten hem ja då kan man inte påropa "Force Majure" men försäkringen skall ge skälig ersättning för en evakuering bästa vägen hem. I fallet här är det glasklart med en avrådan från UD att sådant borde gälla. Åker man däremot EFTER en avrådan så gäller "Force Majure". Det här är väldigt enkelt att kontrollera.

SAS gör mycket fel, men jag har lite svårt att se att det är enbart deras ansvar att plocka hem resande som skulle ha åkt via ADD och som befinner sig ute i världen.
 

Renato

Medlem
Det är en svår situation. Kanske först och främst människorna som direkt drabbas av konflikten i sitt eget hemland. Några som vi ofta glömmer bort eftersom "det drabbar någon som är långt borta".

Jag har väldigt stora sympati för er som har rest INNAN situationen uppstår och INNAN det finns några uppenbara risker att resa via (i detta fallet) ADD på vägen hem. Tyvärr leder dessa situationer till juridiska gråzoner som t.ex. försäkringsvillkor. Lite svårare har jag med resenärer som väljer att resa EFTER det är klart hur illa det är. Vi hade en del situationer i början av pandemin när människor åkte iväg, fastnade och förväntade sig att UD skulle rädda dem. Det blir kanske inte hellre rätt.

Kärnfrågan vilken skyldighet SAS har att få hem resenärer i båda lägen är svårknäckt. Jag tror det man måste förstå är att om SAS skulle plocka hem resenärer vid att använda annat än bonusresor innebär att SAS agerar försäkringsbolag åt resenären. Min uppfattning är att SAS köper de platser till standardpriset för dagen. Så om SAS skall boka någon SEZ-IST-ARN i business så måste SAS betala Turkish det faktiska revenue-pris. Min erfarenhet är att på rutter där man själv trafikerar (jag har t.ex. klivit av SAS ett par gånger på EWR på grund av överbokning) så har man quid pro quo avtal med andra bolag som också trafikerar (t.ex. har jag åkt Virgin från EWR på SAS-biljett). Det särskilt svåra situationer uppstår där SAS själva inte har någon trafik alls.

Jag personligen tycker detta är ett ärende ett försäkringsbolag skall ta. Nu är det ingen inom Svensk Försäkring som bryr sig en sekund om vad jag tycker, men jag skulle gärna se villkor som säger att uppstår en konflikt EFTER avresa som gör att den försäkrade har svårt att åka den ursprungliga rutten hem ja då kan man inte påropa "Force Majure" men försäkringen skall ge skälig ersättning för en evakuering bästa vägen hem. I fallet här är det glasklart med en avrådan från UD att sådant borde gälla. Åker man däremot EFTER en avrådan så gäller "Force Majure". Det här är väldigt enkelt att kontrollera.

SAS gör mycket fel, men jag har lite svårt att se att det är enbart deras ansvar att plocka hem resande som skulle ha åkt via ADD och som befinner sig ute i världen.

Bra skrivet! Instämmer.

Hade faktiskt varit bra som du säger att om avrådan kommer efter man har rest. Det tycker jag är fair. Jag åkte från min hemort 2 veckor innan avrådan men 6 dagar innan avrådan så var jag i Seychellerna. Sas försökte hjälpa mig och var tillmötesgående men med bonus resor. Sen är det svårt att hitta biljetter från sez.
Detta är något man bör se över som försäkringsbolag mer sådana undantag. Men jag är ingen expert i frågan men en reglering bör finnas.

Jag själv kommer se vad som händer i sista minuten men lutar sig åt att köpa nya biljetter.
 

mha321

Medlem
De flesta hemförsäkringar täcker väl evakuering i händelse av naturkatastrof eller krig. Men då gäller såklart billigaste bolag och klass. Och frågan är hur de stället sig till när kriget är vid anslutningsflygplatsen och inte faktiskt där man befinner sig...
 

fenan

Medlem
De flesta hemförsäkringar täcker väl evakuering i händelse av naturkatastrof eller krig. Men då gäller såklart billigaste bolag och klass. Och frågan är hur de stället sig till när kriget är vid anslutningsflygplatsen och inte faktiskt där man befinner sig...

Det kan jag svara på: hemförsäkringen täcker inget sådant när det rör sig om anslutningsflyg. Det förutsätts att händelsen äger rum där du befinner dig (kan inte svara för alla bolag, men så resonerar Länsförsäkringar och det borde alla andra bolag göra också). Det är fullt rimligt enligt mitt tycke. Jag försökte få igenom det på min hemförsäkring, men hänvisades till flygbolaget som hänvisar tillbaka till hemförsäkringen. Gråzon som andra varit inne på tidigare…
 

Renato

Medlem
Tyvärr så lutar det sig åt att jag kommer ej hitta resor. Kollar varje dag. På lördag köper jag nya biljetter eller så åker jag hem med mina på söndag. Har ej bestämt mig än
 

fenan

Medlem
Tyvärr så lutar det sig åt att jag kommer ej hitta resor. Kollar varje dag. På lördag köper jag nya biljetter eller så åker jag hem med mina på söndag. Har ej bestämt mig än

Surt. Hopplöst att hitta nya bonusplatser. Det finns flyg med TK från SEZ den 18e (sist jag kollade), men det är kanske lite väl långt fram i tiden för er?
 

Renato

Medlem
Surt. Hopplöst att hitta nya bonusplatser. Det finns flyg med TK från SEZ den 18e (sist jag kollade), men det är kanske lite väl långt fram i tiden för er?

Jo den har jag hitta men den är i ekonomi tyvärr :(
Måste vara business class då min situation kräver det.
 
Toppen