Senaste nytt

Är Addis Ababa flygplats säker?

Hej!
Någon vänlig person som har tips på vad jag ska göra? Sitter riktigt dåligt till just nu. Har en resa genom Addis nu på lördag. SAS kan inte omboka till en annan rutt eftersom det saknas poängplatser till Seychellerna. Vågar inte ta mig genom Addis nu när UD avråder från alla resor dit. Pratat med hemförsäkringsbolaget som inte kan svara på frågan utan hänvisar till flygbolaget som får hjälpa mig. SAS hjälper mig först om flighten ombokas och AMEX tar inte min avbokning eftersom det rör sig om krig/oroligheter. Letar febrilt efter alternativa resrutter, men det går sådär. Funderar på att ställa in allting, men alla hotell har dragits så vet verkligen inte vad man ska göra.

Vad jobbigt. Hör dig. Vilket bolag åker du med.
Sista alternativ är att göra som Mr Basic sa.

Sen kan du hoppas på att flygbolaget ställer in då täcker försäkringen. Om jag har förstått det rätt.

Hej!
Någon vänlig person som har tips på vad jag ska göra? Sitter riktigt dåligt till just nu. Har en resa genom Addis nu på lördag. SAS kan inte omboka till en annan rutt eftersom det saknas poängplatser till Seychellerna. Vågar inte ta mig genom Addis nu när UD avråder från alla resor dit. Pratat med hemförsäkringsbolaget som inte kan svara på frågan utan hänvisar till flygbolaget som får hjälpa mig. SAS hjälper mig först om flighten ombokas och AMEX tar inte min avbokning eftersom det rör sig om krig/oroligheter. Letar febrilt efter alternativa resrutter, men det går sådär. Funderar på att ställa in allting, men alla hotell har dragits så vet verkligen inte vad man ska göra.
Säkrast att flyga via Zurich, köp biljett med med Swiss och Edelweiss.

Google Travel

Aeroflot via SVO är billigare, men är osäker på vilka covidregler som gäller vid transfer där.

Vad jobbigt. Hör dig. Vilket bolag åker du med.
Sista alternativ är att göra som Mr Basic sa.

Sen kan du hoppas på att flygbolaget ställer in då täcker försäkringen. Om jag har förstått det rätt.
Ethiopian airlines mellan Frankfurt och Addis och sen vidare till Seychellerna.

Okej då lär jag med. Hoppas den avbokas då. Så du får en ny rutt men kommer fram.

Detta förstår jag inte, "SAS hjälper mig först om flighten ombokas"

Vad säger dom när du sa att UD avråder?
Jag hade gjort som Mr Basic sa. Låt det kosta lite extra.

Oroa dig inte det löser sig. Viktigaste ta dig till Seychellerna, det är riktigt nice. Har haft 30 grader varje dag. Bra väder, regnade dock 1 timma men det var skönt.

Attachments

• 20211102_121206.jpg
    20211102_121206.jpg
    142,9 KB · Visningar: 195
Okej då lär jag med. Hoppas den avbokas då. Så du får en ny rutt men kommer fram.

Detta förstår jag inte, "SAS hjälper mig först om flighten ombokas"

Vad säger dom när du sa att UD avråder?
Jag hade gjort som Mr Basic sa. Låt det kosta lite extra.

Oroa dig inte det löser sig. Viktigaste ta dig till Seychellerna, det är riktigt nice. Har haft 30 grader varje dag. Bra väder, regnade dock 1 timma men det var skönt.

Ser riktigt trevligt ut där. Det vill man inte missa! Tack för uppdate av vädret. Blir till att bevaka nyheterna från Ethiopien varje dag nu. Blir det värre tills man ska hem får jag boka en hemresa med Swiss eller Turkish i ekonomi bara för att komma hem säkert. Ska fundera tills imorgon hur jag gör. Har till 19:00 att avboka resan imorgon så lite tid kvar. Finns många allternativ. Tack för svaren alla! Någon som nyligen mellanlandat i Addis och kan berätta hur det är?

Någon som nyligen mellanlandat i Addis och kan berätta hur det är?

Tror @Link flög från Addis igår och kan ge oss en rapport!
Datapunkt från igår, inga konstigheter alls på flygplatsen. Full lounge och massor med folk i rörelse. Misstänker att en hel del Etiopier väljer att lämna landet. ET700 till London var nästan helt fullt både Biz och Eco.
Kan nog bli rätt körigt på flygplatsen om rebellerna rycker närmare då flygplatsen ligger nästan mitt inne i stan och många kommer söka sig dit.

Du hade fel, igen.
Ska inte du svara på tonton
Ser riktigt trevligt ut där. Det vill man inte missa! Tack för uppdate av vädret. Blir till att bevaka nyheterna från Ethiopien varje dag nu. Blir det värre tills man ska hem får jag boka en hemresa med Swiss eller Turkish i ekonomi bara för att komma hem säkert. Ska fundera tills imorgon hur jag gör. Har till 19:00 att avboka resan imorgon så lite tid kvar. Finns många allternativ. Tack för svaren alla! Någon som nyligen mellanlandat i Addis och kan berätta hur det är?

Gör så. För våran skull så håller jag även på att kolla med vänner som har kontakter där, men det tar tid.
jag uppdaterar hur det går för mig. Sen var det en bra ide som du sa att i alla fall åka dit men åka hem i ekonomi. Det funkar också.
För tydligen är Usa där nu och det är mindre chans att det händer något stort när dom är där, tänker jag spontant.

Toppen