Senaste nytt

Äntligen! En högst ordinär New York-resa

Bra rapport. Ska dit med flickvännen om några veckor. Något särskilt som man absolut inte ska missa enligt dig?

Utbudet är ju så stort, så det är nog mycket upp till den egna personligheten och vilka intressen man har. Är man där för första gången tycker jag nog man skall försöka få med de klassiska målen som Frihetsgudinnan, Brooklyn Bridge osv. Nu gillar jag generellt att promenera, men tycker kanske speciellt att det är bra sätt att ta sig fram i NY då man får se mycket, kan stanna när som helst osv, framförallt när trafiken ofta ändå går ganska segt.

Hysteriska priser på hotel, och har faktiskt inte bokat det än. Gör det imorgon kväll och hoppas på lite sänkt pris. Jag har varit många ggr i New York och denna ggn tror jag vi kommer bo nere vid 9/11 monumentet. Tänker att det spelar mindre roll med barn, vi kommer gå och åka tunnelbana tänker jag. Nu är det bara att hålla tummarna, om 24 timmar vet vi om det gått vägen med testet....

Min upplevelse var nog att hotellpriserna dragit mot mitten så att säga. Hotell som tidigare varit billigare är nu något dyrare, och hotell som traditionellt varit dyra är nu lite billigare.

Situationen i tunnelbanan kanske har blivit bättre nu, men under pandemin sjönk säkerheten och en del otrevligheter hände. Vi blev avrådda från att åka tunnelbana och promenerade istället eller tog en Uber.

Flygningen gick snabbt och smärtfritt och vid 16-tiden landade vi på Newark. Immigration avklarades på någon halvtimme och vår bokade bil väntade precis som planerat.

Tack för en trevlig rapport. Åker dit om 3 veckor med tjejen som inte varit där innan. Lång todo-lista på kort tid :)
Vi landar 15:55 på Newark (från Frankfurt) och jag funderar lite på bästa sättet att ta sig in till stan numera. Vad använde ni för bokning av bil? dial7.com? Funkade det bra?

Min upplevelse var nog att hotellpriserna dragit mot mitten så att säga. Hotell som tidigare varit billigare är nu något dyrare, och hotell som traditionellt varit dyra är nu lite billigare.

Situationen i tunnelbanan kanske har blivit bättre nu, men under pandemin sjönk säkerheten och en del otrevligheter hände. Vi blev avrådda från att åka tunnelbana och promenerade istället eller tog en Uber.

Ingen behöver vara orolig i tunnelbanan. Ja, det skedde en del otäckheter i tunnelbanan men det gör det vanligtvis också men drunknar i all annan skit som också händer. Är man normalt vaksam, inte fibblar på mobilen och står så långt från spåret man kan så är chansen väldigt liten att något händer.

Det finns inget att oroa sig över i tunnelbanan. Sunt förnuft gäller. Dock så kvarstår regel no1. Åk aldrig i första och sista vagnen, de används av hemlösa som sover där och utför sina behov. Om du ser en tom vagn och alla andra halvfulla så finns det en anledning till det. Blå linje är absolut värst då det även är den längsta.

Njut av vistelsen och promenera mycket.

Det finns inget att oroa sig över i tunnelbanan. Sunt förnuft gäller. Dock så kvarstår regel no1. Åk aldrig i första och sista vagnen, de används av hemlösa som sover där och utför sina behov. Om du ser en tom vagn och alla andra halvfulla så finns det en anledning till det. Blå linje är absolut värst då det även är den längsta.

Njut av vistelsen och promenera mycket.

Det är väl ingen I New York som använder sig av färgerna på linjerna i New Yorks tunnelbana? Bokstäver och siffror är det som gäller.

Why do New Yorkers get so angry if a visitor refers to subway lines by color, such as 'Blue Line' or 'Pink Line'? - Quora

Det är väl ingen I New York som använder sig av färgerna på linjerna i New Yorks tunnelbana? Bokstäver och siffror är det som gäller.

Why do New Yorkers get so angry if a visitor refers to subway lines by color, such as 'Blue Line' or 'Pink Line'? - Quora

Eftersom jag bor här och ni är turister så är det enklare med färg. Men samma linje har mycket korrekt fler ben precis som i Sthlm. Inte säger du linje 13 till Norsborg. Du säger röd till Norsborg eller Fruängen.

För övrigt så är det ingen som bryr sig vad du säger eller blir arga. Tex förvirrade turister här vid Jay Street så pekar jag på Blå och säger Far Rockway då A delas när de ska till JFK. Många hoppar på fel A om du inte säger Blå A Rockway då skyltning är obefentlig i denna stad och på platform och tåg.

Vi landar 15:55 på Newark (från Frankfurt) och jag funderar lite på bästa sättet att ta sig in till stan numera. Vad använde ni för bokning av bil? dial7.com? Funkade det bra?

Vi landade som sagt också vid fyratiden och det var skapligt lugnt på Newark då. Jag hade förbokat bil via booking.com då de hade ett förmånligt erbjudande ihop med hotellbokningen som också gjordes då. I praktiken utfördes det via något annat bolag såklart men chauffören var trevlig och tog proaktivt kontakt via telefon så snart vi landat och rullade fram för att plocka upp oss på angiven plats när vi var igenom gränskontrollen och fått fatt i våra väskor. Tillbaka till flygplatsen förbokade jag en Uber Black vilket också fungerade fint.

Toppen