Ängelholms flygplats läggs ned

  • Thread starter Thread starter JNH
  • Start date Start date
Det blir lite OT, därför hänvisar jag till nedanstående tråd för forsatta diskussioner om SAS svävartrafik. För den som vill ha lite nostalgi när SAS hade en business klass inom Europa som var värd namnet så föreslår jag en läsning av nedanstående tråd. I det fallet var det mycket bättre förr, vilket jag står för, trots att jag brukar få påhopp av de yngre medlemmarna på forumet när jag framför detta. Jag tror dock att de yngre även idag måste medge att mycket var bättre förr mot vad vi har det nu i Corona tider.



https://www.businessclass.se/forum/...vävare-katamaraner-malmö-kastrup.10994/page-3
 
Ricci skrev:...Om nu AGH inte slulle klara sig, så kanske en helikoptertransfer från Helsingborg till CPH kunde göra det?!(Självklart med kontrakt med olika flygbolag som det var förr)Klicka för att utvidga...


Själva helikopterplattan i Helsingborg (JHE) finns ev kvar?

Google Maps



Men terminalen är en trafikskola och hela området håller på att bli bostadsområde dessutom...
 
Tolle skrev:Avgångarna är fortfarande tillgängliga på SAS hemsida från 15/6. Vågar man boka tur och retur-flyg ARN-AGH i juli månad tro? Tycker infon är lite luddig, står till och med glatt skrivet på deras hemsida 2/6 att SAS och Amapola börjar flyga.Flygtrafik igen från den 15 juni på Ängelholm Helsingborg Airport - Ängelholms-Helsingborg AirportKlicka för att utvidga...
Stod det inte i första infon att flygplatsen kommer läggas ner men att man håller öppet över sommaren?

Det var ju innan två bolag aviserade att man började flyga. Skulle tro att sista ordet inte är sagt i frågan.

Och ja, jag skulle definitivt våga boka en resa i juli likt den du beskriver.
 
Det är verkligen helt sjukt, hur det går att hosta fram pengar när man vill.
 
Spontant känns det ändå rimligare att subventionera flygplatsen i sig än att subventionera bolagen för att flyga dit. Om det går att flyga dit på kommersiella villkor, så kan ju flygplatsen i större del räknas som infrastruktur.
 
Svänger fort (när man leker med skattemedel) ibland. Då heter det väl samhällsekonomiskt försvarbart, vilket det mycket väl kan vara.



Men vilken målgrupp satsar man på? De som enbart skall till Stockholm?
 
Valley skrev:Svänger fort (när man leker med skattemedel) ibland. Då heter det väl samhällsekonomiskt försvarbart, vilket det mycket väl kan vara.Men vilken målgrupp satsar man på? De som enbart skall till Stockholm?Klicka för att utvidga...


Hade det varit ekonomiskt försvarbart hade flygplatsen kunnat stå på egna ben.
 
Hachans skrev:Hade det varit ekonomiskt försvarbart hade flygplatsen kunnat stå på egna ben.Klicka för att utvidga...
Resonerar man så, så blir det inte många flygplatser kvar i Sverige.



2018 var det bara 2 av 34 regionala flygplatser som gick runt ekonomiskt. En av dem var just Ängelholm, som alltså inte gör det längre. Den enda som blir var då är Skavsta. (källa: Stora subventioner till små regionala flygplatser | SVT Nyheter). Så skulle den principen applicerat så vore det slut med regionala flyg i Sverige.



Även Arlanda får ju bidrag, även om den väl skulle gått runt ändå. Och en del av de andra Swedavia-flygplatserna går back vad jag vet, men det täcks upp av att de stora går plus.
 
mha321 skrev:Resonerar man så, så blir det inte många flygplatser kvar i Sverige.2018 var det bara 2 av 34 regionala flygplatser som gick runt ekonomiskt. En av dem var just Ängelholm, som alltså inte gör det längre. Den enda som blir var då är Skavsta. (källa:Stora subventioner till små regionala flygplatser | SVT Nyheter). Så skulle den principen applicerat så vore det slut med regionala flyg i Sverige.Även Arlanda får ju bidrag, även om den väl skulle gått runt ändå. Och en del av de andra Swedavia-flygplatserna går back vad jag vet, men det täcks upp av att de stora går plus.Klicka för att utvidga...


Ja, det är jag helt på det klara med. Jag tycker det är konstigt att man gärna håller flyget under armarna med massor av pengar, men andra transportsätt som tåg eller långdistansbuss förväntas klara sig själva.
 
Hachans skrev:Ja, det är jag helt på det klara med. Jag tycker det är konstigt att man gärna håller flyget under armarna med massor av pengar, men andra transportsätt som tåg eller långdistansbuss förväntas klara sig själva.Klicka för att utvidga...
Förväntas verkligen tågen klara sig själva? Varför sätter då staten över 10 miljarder om året för det?
 
mha321 skrev:Förväntas verkligen tågen klara sig själva? Varför sätter då staten över 10 miljarder om året för det?Klicka för att utvidga...


All långdistanstågtrafik, med undantag för Norrlandstrafiken, körs på kommersiell bas.



Vad gäller infrastruktur så är det tänkt att den ska finansieras av användaravgifter och liknande, men då duger det inte att man tar användaravgifterna och pytsar in i det annat, som i motorvägar eller flygplatser. Görs detta i decennier så kommer någon behöva betala och det är det staten gör nu. Samtidigt så har man många järnvägssträckor som inte används. Alls. De läggs ner och rivs upp. Samma princip borde gälla flygplatser när de inte bär sig.



Jag tycker det är fruktansvärt fult av ägarna att pumpa bolaget på så mycket pengar det går, sen dumpa över det igen på det allmänna när det börjar kosta.



Men nu börjar det gå lite off topic här. Min grundinställning är klar - en flygplats som inte kan gå runt utan allmänna subventioner har inget existensberättigande. Det kan finnas andra skäl att hålla ett flygfält öppet dock, för försvar, brandbekämpning eller liknande, så helt svartvit ska jag inte vara.
 
Hachans skrev:Jag tycker det är fruktansvärt fult av ägarna att pumpa bolaget på så mycket pengar det går, sen dumpa över det igen på det allmänna när det börjar kosta..Klicka för att utvidga...


Det är riktigt intressant. Vad finns det för något som styrker att Peab har typ plundrat bolaget och nu säljer ett värdelöst skal?



Vad jag kan se i årsredovisningen är att bolagets egna kapital har ökat sedan starten, trots avskrivning av goodwill, och att det investerats i anläggningstillgångar.



Visst har det lämnats koncerbidrag men det är fullt normalt för att resultatutjämna inom en koncern.



Det var nog inte den kassako som Peab önskade sig och de drar sig ur i Coronatider men att säga att de dumpar nåt utpumpat på allmänheten vet jag inte.
 
apknug skrev:Det var nog inte den kassako som Peab önskade sig och de drar sig ur i Coronatider men att säga att de dumpar nåt utpumpat på allmänheten vet jag inte.Klicka för att utvidga...


Det kan väl ändå inte finnas något seriöst företag som tror man kan driva en flygplats med vinst. Jag tror vinsten kommit i andra hand för PEAB och att värdet av en tillgänglig flygplats i området varit prio ett.



Det pratas i Norrköping också om att någon privat aktör som skulle skapa jobb i regionen, som vi inte sett något resultat från, var intresserade att ta över driften av flygplatsen. Jag säger bara, lycka till.
 
Alf skrev:Det kan väl ändå inte finnas något seriöst företag som tror man kan driva en flygplats med vinst. Jag tror vinsten kommit i andra hand för PEAB och att värdet av en tillgänglig flygplats i området varit prio ett.Klicka för att utvidga...


Det är nog lite som att Wallenberg fortsatt satsa i sas genom åren. Det är knappast den direkta vinsten i sas som de varit ute efter, utan vinsten i sina andra bolag som mår bra av att ha dem.



Likadant kan det säkert vara för Peab - lolsönflyholsrsn->fler företag->fler beställare av Peab jobb.
 
Eftersom det siffermässigt inte är så tokigt (senaste 2018) kanske detta är ett bra exempel på vad som händer när en stor privat aktör är involverad

som inser att det inte längre bär sig. Man lägger ner.

Eller så kan det ligga en framtida strategi bakom. Vill ha kvar men vill ha lite kommunala stöd att hänga upp sig på. Eller så har man andra fina

villkor man vill omförhandla för att fortsätta (höja sin avkastning kanske).
 
Back
Top