Senaste nytt

Ändrat från ny kabin till gammal

Det verkar återstå 2 plan som skall få den nya kabinen, är det någon som har koll på om sas har fler plan som inte skall uppgraderas som man kan råka få även efter alla plan är uppgraderade ?

Själv skall jag åka SAS longhaul i Buisness under två tillfällen under våren:

GOT -- SFO, SFO - GOT i mars och där verkar det vara en A340 (verkar fortfarande vara gamla kabinen)
GOT - EWR, EWR - GOT i slutet av maj och där skall det vara en A330 (Nya kabinen)

Framförallt resan till New York räknar jag blir den nya kabinen och skulle bli väldigt besviken om det inte blev det.

/A

Det verkar återstå 2 plan som skall få den nya kabinen, är det någon som har koll på om sas har fler plan som inte skall uppgraderas som man kan råka få även efter alla plan är uppgraderade ?

Själv skall jag åka SAS longhaul i Buisness under två tillfällen under våren:

GOT -- SFO, SFO - GOT i mars och där verkar det vara en A340 (verkar fortfarande vara gamla kabinen)
GOT - EWR, EWR - GOT i slutet av maj och där skall det vara en A330 (Nya kabinen)

Framförallt resan till New York räknar jag blir den nya kabinen och skulle bli väldigt besviken om det inte blev det.

/A

Det är väl sex plan som återstår att uppgradera (inklusive det som för stunden är i Zurich)?
Lite beroende på när din vår infaller så är väl chansen relativt stor att du får åka nytt även till SFO. Fyra eller fem av sju bör vara klara (LAN-maskinen flyger väl inte på SFO)

Alla ursprungliga 340 kommer att uppgraderas, och enligt tidplan ska alla vara klara till midsommar. Med tanke på hur det gått hittills, så är kanske tidtabellsskiftet hösten 2016 en säkrare gissning.
Den enda maskin som inte får den nya kabinen, är den långtidsleasade LN-RKP (LAN-maskinen), som dock kommer att få en modifierad PLUS-kabin nu i vinter. Maskinen tycks dessutom återfå sin roll som "reserv" i sommar.

Så man ska kompensera cirka 200 pers per A340-flygning? Blir rätt mycket de ska punga ut med då. De säljer biljetter på longhaul för så lite som 3000 spänn rätt ofta nuförtiden, med ett par såna bokningar så får man snart nya kabinen.

Nej, jag tänkte främst på (betalda) biljetter i business. För de övriga klasserna är skillnaderna trots allt inte lika påtagliga.

Jag hade också blivit besviken om jag bespetsat mig på att få flyga med nya kabinen och det ändrades till den gamla, men man kan nog anta att de flesta som flyger ett en viss dag gör det för att de vill komma till destinationen just då så att säga att SAS borde kontakta alla bokade passagerare och erbjuda nytt datum känns inte helt relevant (antalet som bokad just den dagen bara för att få flyga nya kabinen borde vara rätt få). För mig som flygintresserad var det en besvikelse när A320 var ny i SAS flottan och flighten jag bokade (som brukade gå med A320) blev ersatt av en B737, men sånt händer som vi alla vet.

Tycker inte SAS borde kontakta alla resenärer och erbjuda nya datum. Däremot borde man skicka ut ett sms eller åtminstone ändra i appen att man ändrat flygtypen. För ingenstans ändrade SAS att man bytt till en A340. I appen, webben och check in stod det A330 hela tiden, fast man ändrat.

Vad har jag för rättigheter i det här läget, kan jag kräva att boka om/ändra?

Du har rätt att åka med enligt din biljett. Du får absolut inte automatiskt rätt till ombokning eller liknande. Om du får något sådant är det helt och hållet goodwill från SAS.

Tycker inte SAS borde kontakta alla resenärer och erbjuda nya datum. Däremot borde man skicka ut ett sms eller åtminstone ändra i appen att man ändrat flygtypen. För ingenstans ändrade SAS att man bytt till en A340. I appen, webben och check in stod det A330 hela tiden, fast man ändrat.

De flesta har ingen aning om vad det innebär att det byts från A330 till A340...

Och dessutom är du inte garanterad att flyga i ett visst flygplan, du är garanterad transport från A till B.

En uppmaning till er alla.
En del inlägg har rensats bort i denna tråden i och med att det varit väldig "dålig ton" mellan medlemmar och inget som hör hemma på businessclass. Även svar på dessa inlägg har modererats bort.

Tänk på forumregel #1 att det ska vara trivsamt här på forumet. Ni behöver inte hålla med varandra och får gärna ha olika åsikter, men håll det på en hög nivå.

//Moderator

Toppen