Gizmo79
Medlem
Tänkte göra en kort frågeställning något längre än nödvändigt.
Har en bokning med United i början av mars från Göteborg till New York och börjar alltmer tro på att den skall kunna bli av.
Vart därför grymt besviken igår morse när jag upptäckte att vårat första flyg GOT - BRU verkar ha blivit inställt. Hade inte fått något mail utan upptäckte det i Uniteds app. Troligtvis var ändringen precis gjord. Började direkt att kolla vad vi har för alternativ att boka om till utan att hitta nått som passade oss, kollade även på alternativ om vi skulle ta oss till Bryssel dagen innan. Med tanke på att det är mer än 2 veckor kvar till vår resa så hade jag inte förväntat mig nån särskild hjälp från United.
Hittade en resa med United GOT - FRA - EWR - FRA - GOT varav hemresan redan är den som vi har bokad. Den resan skulle idag gå på ca 13k mer än vad vi har betalat (2 pers). Kanske vi i bästa fall kunde boka om till den och endast betala mellanskillnaden för utresan tänkte jag när jag ringde till dom.
Vart därför väldigt positivt överraskad när agenten jag pratade med direkt började kolla vad vi hade för alternativ att boka om till och efter ca 10 min så var vi ombokade till GOT - FRA - EWR utan att behöva betala en krona. Hemresan konstaterade vi bägge två att den behöver vi såklart inte röra.
Nu till min egentliga fundering och det är att när jag senare igår kväll tittade lite nogrannare så upptäckte jag att vårt flyg FRA - GOT på hemresan har blivit tidigarelagt och vi har nu endast 20 min från att vi landar i Frankfurt tills flyget till Göteborg avgår, vilket naturligtvis inte fungerar. När denna ändring är gjord har jag ingen aning om men är iaf inget som jag har blivit informerad om.
Vad händer om vi inte gör något åt detta, kommer vi att så småningom att bli ombokade till ett annat flyg eller riskerar vi att stå med en hemresa som helt enkelt inte fungerar om vi inte agerar och att det blir vårat problem?
Nästa direktflyg till Göteborg innebär ca 7 timmars väntan vilket inte känns nått vidare optimalt. Bästa alternativ verkar vara flyg via ARN som innebär att vi är hemma 3 tim 15 min senare än ursprungsbokningen. Skulle vi rent av kunna bli berättigade ersättning enligt 261/2004 genom att inte agera?
Nu är jag uppriktigt sagt inte ute after att kunna hämta ev ersättning utan är mest nyfiken på hur vi skall agera, hur hade ni gjort?
Har en bokning med United i början av mars från Göteborg till New York och börjar alltmer tro på att den skall kunna bli av.
Vart därför grymt besviken igår morse när jag upptäckte att vårat första flyg GOT - BRU verkar ha blivit inställt. Hade inte fått något mail utan upptäckte det i Uniteds app. Troligtvis var ändringen precis gjord. Började direkt att kolla vad vi har för alternativ att boka om till utan att hitta nått som passade oss, kollade även på alternativ om vi skulle ta oss till Bryssel dagen innan. Med tanke på att det är mer än 2 veckor kvar till vår resa så hade jag inte förväntat mig nån särskild hjälp från United.
Hittade en resa med United GOT - FRA - EWR - FRA - GOT varav hemresan redan är den som vi har bokad. Den resan skulle idag gå på ca 13k mer än vad vi har betalat (2 pers). Kanske vi i bästa fall kunde boka om till den och endast betala mellanskillnaden för utresan tänkte jag när jag ringde till dom.
Vart därför väldigt positivt överraskad när agenten jag pratade med direkt började kolla vad vi hade för alternativ att boka om till och efter ca 10 min så var vi ombokade till GOT - FRA - EWR utan att behöva betala en krona. Hemresan konstaterade vi bägge två att den behöver vi såklart inte röra.
Nu till min egentliga fundering och det är att när jag senare igår kväll tittade lite nogrannare så upptäckte jag att vårt flyg FRA - GOT på hemresan har blivit tidigarelagt och vi har nu endast 20 min från att vi landar i Frankfurt tills flyget till Göteborg avgår, vilket naturligtvis inte fungerar. När denna ändring är gjord har jag ingen aning om men är iaf inget som jag har blivit informerad om.
Vad händer om vi inte gör något åt detta, kommer vi att så småningom att bli ombokade till ett annat flyg eller riskerar vi att stå med en hemresa som helt enkelt inte fungerar om vi inte agerar och att det blir vårat problem?
Nästa direktflyg till Göteborg innebär ca 7 timmars väntan vilket inte känns nått vidare optimalt. Bästa alternativ verkar vara flyg via ARN som innebär att vi är hemma 3 tim 15 min senare än ursprungsbokningen. Skulle vi rent av kunna bli berättigade ersättning enligt 261/2004 genom att inte agera?
Nu är jag uppriktigt sagt inte ute after att kunna hämta ev ersättning utan är mest nyfiken på hur vi skall agera, hur hade ni gjort?