Senaste nytt

Ändrad seating pga security reasons?

Det rör sig sannolikt om en säkerhetsklassad person. En politiker eller någon ur kungahuset. Inget någon på SAS kan påverka. De kan däremot säkert kompensera dig på något vis om du framför ett klagomål.

Du är inte mer berättigad till en plats än någon annan vanlig medpassagerare. Om du inte vill att hon sitter själv så kan väl du eller din fru ta 4H? Utan att veta något närmare om din dotter i övrigt, så tror jag nog att en vanlig 13-åring klarar sig 10 meter från sina föräldrar. Det är inte hela världen, faktiskt.
Det handlar väl ändå inte om vad dottern klarar av? Det är ju en fråga om trivsel, reser man en familj i 11 timmar (och har betalat rejält med pengar för det) så är det väl självklart att man vill sitta tillsammans och dela upplevelsen? Inte konstigare för mig än att man vill sitta vid samma bord vid ett restaurangbesök.

Hoppas att det löser sig, Fritiof. :)

Det enda jag vill veta vem det är som är med på flyget som kan påverka seatingen på detta sätt. Rapportera hellre det. Sen tror jag att din dotter kommer tycka det är rätt så häftigt om hon får möjlighet att ta en selfie på sig själv med någon ur t.ex. kungafamiljen eller vår statsminister.

Om du frågar vid gate som andra redan har föreslagit så kan det säkert lösa sig. Eller varför inte fråga någon av dina medpassagerare ombord (eller be SAS crewet om det direkt vid boarding) @Fritiof ? Det brukar lösa sig om man är positiv och frågar på ett trevligt sätt.

Det är ju en fråga om trivsel, reser man en familj i 11 timmar (och har betalat rejält med pengar för det) så är det väl självklart att man vill sitta tillsammans och dela upplevelsen?
Då ska man inte flyga business med SAS alls eftersom de inte har 3 stolar tillsammans i business...

Visst är det en upplevelse att flyga, men en stor del går ofta åt till att se på film och sova. Då kanske det kvittar var man sitter? Hur överlever folk annars när ni flyger förstaklass med familjen? Där är det ju ofta fråga om sviter som gör att det kvittar om man sitter bredvid varandra eller i var sin ända av kabinen - det är svårt att interagera med varandra oavsett.

Som sagt, jag tror inget flygbolag garanterar att man får sina valda platser. Inget konstigt med det - finns många anledningar till varför man kan nekas de förvalda platserna.

Det är nog helt sant rent juridiskt men om SAS gör reklam om fritt sätesval så skapar det en förväntning hos resenärerna.

Sen kanske inte jag skulle konfrontera de som sitter på platsen jag först valde. Det finns förmodligen en anledning till det.

Och här har vi ett ypperligt exempel på hur BC går mer och mer emot att man ska kräva ersättning för allt...

SAS har inte gjort något fel, man har friskrivningar för sådant här och det är, i det stora hela, ingen stor grej. Jag skulle se det som betydligt allvarligare att WiFi inte fungerar eller att hårdvaran är defekt på något annat sätt.

Toppen