Senaste nytt

Ändra betald SAS biljett - vad är priset man ser?

backflip

Medlem
Hejsan,

Har en bokning till Rom t/r från ARN. Nu har SAS ändrat så vi har en 8h layover på CPH... Jippie... När jag väljer alternativet "ändra bokning" och byter till dagen innan där SAS än så länge inte förstört flygtiderna så vill de ha dryga 1000 SEK till per väg för bytet. Detta trots att jag betalat dryga 3000 SEK för t/r tidigare.

FRÅGA: Är dessa 1000 SEK extra till det som jag betalat, eller kommer jag återbetalas för det legget som vi "ändrar" och 1000 SEK är cost för det nya legget dagen innan?

/Backflip

Om jag förstår dig rätt så är det det extra du ska betala. Antagligen så har priset för den resan gått upp sedan du bokade, och du får betala mellanskillnaden.

@backflip Om SAS bokat om er utan att ni bett om det så har ni möjlighet att be dem boka om er (igen) gratis. Ni måste då ringa in.

@backflip Om SAS bokat om er utan att ni bett om det så har ni möjlighet att be dem boka om er (igen) gratis. Ni måste då ringa in.

Stämmer detta också om han vill flyga en dag tidigare? EU261-reglerna säger väl bara att SAS ska få honom på ett flyg till slutdestinationen "at earliest opportunity" efter den tid han annars skulle ha landat?

Det sagt så kan ju SAS kanske visa lite goodwill i det här fallet, så alltid värt att ringa och fråga.

- Ah, så om man ringer in kan de göra det gratis? Men de tar betalt via hemsidan.. Sniket. Tack för tipset!!
Det är två helt olika ärenden.
När du bokar om själv på nätet så gör du en frivillig ombokning, en sådan kan du även göra genom att ringa in. Vid en frivillig ombokning så får du betala mellanskillnad, ombokningsavgifter etc.
När du ringer in är det viktigt att hänvisa till att de bokat om dig till något som inte passar dig och att du därför vill föreslå ett annat alternativ som är bättre. (Samma avreseort och destination brukar vara ett krav)
Stämmer detta också om han vill flyga en dag tidigare? EU261-reglerna säger väl bara att SAS ska få honom på ett flyg till slutdestinationen "at earliest opportunity" efter den tid han annars skulle ha landat?

Det sagt så kan ju SAS kanske visa lite goodwill i det här fallet, så alltid värt att ringa och fråga.
Jag har inte hört något om att det ställts ett sådant krav så länge man hållt sig till SAS-flighter. Men jag gick tillbaka till regelverket och det står ju faktiskt "c) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång."...

Kan informera att det gick utmärkt att ändra till dagen innan utan kostnad! Lyckades även ändra ARN-FRA legget till C i vår EB-julresa till filipinerna i samma samtal. Tack för snabba svar :)

Det ska inte vara några problem. Hade en resa förra sommaren till Berlin via Göteborg där de ställde in flighten från Göteborg och nya alternativet passade inte mig alls. Ringde in och fick den ändrad så jag kunde åka i Juni istället för augusti utan problem.

Toppen