Jag tror ni pratar om varandra, det jag gissar att
@TP12 (rätta mig gärna om jag är fel ute) är ute efter här är någon form av "Bevis" att respektive bolag vägrat hjälpa till för att inte riskera att hamna i en situation där man lagt ut massor av pengar och sen så säger det ansvariga bolaget att "vi hade hjälpt dig bara du hade ringt hit och dit men vi tänker inte ta en sån hög kostnad, etc". Men som jag tolkar det så är reglerna tydliga och det räcker att man inte blivit ombokad (proaktivt) för att kunna få rätt till ersättning för egna utlägg för alternativ resa, eller?
I övrigt håller jag med er båda, SAS kundtjänst borde kunna svara på vad som gäller på ett sätt så man förstår sina rättigheter men ska inte heller ge sig in på specifika klausuler eller lagtext och tolkningar av dessa.
Ja lite så. I detta fallet säger Virgin (och vi har nog varit med om detta gällande många andra flygbolag) att det inte är deras ansvar då det är SAS som ställt ut biljetten och att jag ska prata med dem. Ok, jag frågar då SAS som bekräftar - det är deras ansvar och bara de kan röra biljetten (se citat från dem ovan) och de kan bara boka om när det finns bonusbiljetter tillgängliga.
Jag frågar dem, ok - förstår att detta är er interna policy men är det så under EG261? Är det inte bolaget som ställt in flyget som har ansvar för ombokning (om jag som kund vill ha ombokning)? En mkt enkel fråga som de undviker att svara på utan hänvisar till "regler".
Ja, jag vet att det är bolaget som ställt in planet som är ansvarigt men hur funkar det för alla de som inte vet detta och ställer samma fråga? Ska man bara acceptera att SAS drar en halvsanning för det är en "legal tvist"(?)?
Enda frågan är - är ni, SAS, ansvariga enligt EG261? Borde vara mkt enkelt för dem att svara "nej".
Noterbart är också att Virgin skickad ut mail till alla som hade biljett (de ställde in hela vintersäsongen) om att de skulle fixa ombokning. Någon dag senare mailade de ut nedan där de helt plötsligt bara anser sig behöva lösa detta om man bokat direkt med dem (se min fetmarkering):
"Since our last communication on Wednesday 6 May, we’ve been working with a number of airline partners to explore alternative travel options for you. However, due to reduced flying programmes in the region and the wider impact on airline operations, availability remains extremely limited at this time. We are continuing to work closely with airlines to secure additional rebooking options for our customers.
If you would like to be rebooked
and you booked directly with Virgin Atlantic, please contact our Customer Centre from Wednesday 13 May, when we expect to have options available for you.
Please contact them directly to discuss your rebooking options or to process a refund. They’ll have access to the same alternatives as our teams and, if preferred, will be able to process your refund, as we’re unable to request this on their behalf. |
|
"