Senaste nytt

SAS vd Anko van der Werff lämnar SAS i början på 2027!

Vet inte om detta är helt sant.

Piloterna har ju 5 årsavtal som inneburit att de inte kunnat bråka. Detta avtal tror jag går ut nästa år. Det kommer definitivt bli bråk – många piloter är väldigt missnöjda med lönerna enligt nuvarande avtal.

På corporatenivån är det relativt välkänt att Anko har ett häftigt temperament. Nu vet jag inte om det är så att folk ändå har stor respekt för honom eller om det är mer rädsla, eller en kombination.

Tror inte vi ska överdriva de operationella riskerna. SAS har blivit mycket mer av ett vanligt bolag med färre kolliderande ägarintressen. Det är nog ett mycket enklare bolag att komma in på nu än det var när Anko kom in.
Ja, liggande avtal kan såklart vara anledningen till att det inte mullrar så ofta.
Har ingen insikt i VDs personlighet (man kan ana en viss antydan att han inte har tålamod med folk som inte köper hans resonemang på tex diamond-event. Eller intervjuer) men har också hört personal tala gott.

Exempel en deadheading pilot i uniform på CPH-ARN kom i samtal med en resenär (eller möjligtvis bekant) medan vi väntade i gate. Det var någonstans mitt i räddningsaktionen och piloten sa något i stil med "för första gången på 20 år har vi en VD som fattar vad vi sysslar med" och fortsatte förklara hur han och andra nu kände att det skulle gå vägen osv.
Ombord agerade många med stolhet och nytt självförtroende när business återlanserades. Osv

Operationellt tänker jag tex på CPH baggage-hantering som i framtiden kan lamslå en ännu större del av verksamheten. Ett pilot-avtal som går ut (och kabinpersonalens ligger väl ofta med ungefär samma period?) där personalen kanske behöver "börja om", med ny ledning finns naturligtvis oro för alla mjuka variabler som inte finns i avtal och som nu kanske inte gäller längre. Osv
Man kan titta på Volvo-Renault-affären 1993 för att se att även om affären verkar klockren så krävs det rätt mycket för att få det att fungera på riktigt.

Men det är lugnt om det mest är jag som ser riskerna, kan ju betyda att jag överskattar dem! Blir kul att se vad som kommer först - ny VD eller LTD!

Någon här som tänker kandidera till VD-posten?

Rent generellt är jag inte intresserad av att byta jobb, men jag har sagt att jag skulle kunna tänka mig att ta tjänstledigt i 2-3 år från mitt nuvarande jobb för att testa på vd-jobbet. Dessutom är jag billig, det har ju sagts att Anko haft en lön på ca 13MSEK per år, men jag kan tänka mig ta jobbet för bara 12 MSEK, en miljon i månaden ska man väl kunna hanka sig fram på.

Rent generellt är jag inte intresserad av att byta jobb, men jag har sagt att jag skulle kunna tänka mig att ta tjänstledigt i 2-3 år från mitt nuvarande jobb för att testa på vd-jobbet. Dessutom är jag billig, det har ju sagts att Anko haft en lön på ca 13MSEK per år, men jag kan tänka mig ta jobbet för bara 12 MSEK, en miljon i månaden ska man väl kunna hanka sig fram på.
Okej, och vad skulle du fokusera på att jobba med på SAS under dessa två-tre år?

Han har redan presenterat sig själv via Air Canadas sociala medier. Både på Engelska och Franska för säkerhetens skull

Air Canada presentation

1783609615942.png

1783609745871.png

Han får nog en ganska bra löneökning med….

Toppen