Senaste nytt

SAS - Nytt high speed WiFi från Starlink 2025

Det är även förbjudet att dricka medhavd sprit eller röka ombord. Återstår att se hur mycket energi man lägger på att se till att reglerna efterlevs.
Skillnaden är möjligen att det du nämner är förbjudet i lag, det andra är ju SAS egna regler. Därmed inte sagt att de inte skall följas.

Starlink installationerna rullar nu på i Köpenhamn enligt flera källor :)

En källa på annat forum som verkar insatt gör gällande att installationerna kommer fortsätta hela sommaren (utan uppehåll). Nu i juli verkar flera flera Connect maskiner stå på tur :)

Så har i varje fall jag förstått det hela.
OT: Alkoholtillstånd behövs enbart för flyg i inrikes trafik. För flyg i utländsk trafik (inom och utom EU) krävs inte serveringstillstånd. Däremot krävs provianteringstillstånd men vad jag vet finns inga regler om att man inte får tillåta förtäring av annan alkohol eftersom det tekniskt sett inte sker någon servering ombord, man tillåter försäljning och förbrukning.

Pratade med en purser för inte så länge sedan där enligt honom så skulle installationen av starlink på widebodies dröja lite längre på grund av något strul med tillstånd från airbus sida men att de beräknar att börja i September.

A330 kommer dröja p.g.a. certifieringsproblem. Men A350 kommer få Starlink direkt efter sommaren.
Ja precis, hörde dock att A350 också hadde samma certifieringsproblem som A330 men kul att höra ändå att de börjar med Starlink på A350 direkt efter sommaren! Hoppas dock att SE-REH (min personliga favorit) blir först med wifi då den kom utan wifi.

Då ska vi se om jag vågar mig på en uppdatering! :)

Ca 47 maskiner har nu Starlink!

Är som sagt inte helt lätt att följa. Eventuella fel är enbart mina egna.

Starlink maskiner:
SE-ROM
SE-ROP
LN-RGN
SE-ROX
SE-RZY
SE-ROT
SE-DOX
SE-ROK
SE-ROE
SE-RON
SE-ROA
SE-ROZ
SE-ROF
LN-RGL
EI-SIA
EI-SIC
EI-SID
EI-SIE
EI-SII
EI-SIS
SE-DOY
SE-DOZ
SE-ROO
SE-RUE
LN-RGM
SE-ROG
SE-ROI
SE-ROJ
SE-RUC
SE-ROR
SE-RUB
SE-ROY
SE-ROB
SE-RUF
SE-ROU
LN-SAE
SE-RZB
SE-RUR
LN-SAF
SE-RZA

Extra osäkerhet:
SE-ROS
SE-RUA
SE-RUO
SE-RZZ
SE-ROD
SE-RZE

Har sett från två olika källor att i juli ska 12 stycken A320Neo från SAS Connect få Starlink installerat :) Resterande Connect maskiner får i augusti och september.

Jag fortsätter hålla utkik! :)

Toppen