Senaste nytt

Förskottsbetala till SAS Eurobonus Mastercard för att höja kreditgränsen?

Bumpar tråden med en för mig aktuell fråga! Någon med erfarenhet av att ansöka om en tillfällig höjning av kreditgränsen för att kunna göra ett stort köp och sedan sänka gränsen efter att köpet gått igenom? Jag har 150 i limit just nu men skulle behöva nästan det dubbla, vilket det inte finns en chans till att jag skulle få utifrån inkomst. Men kanske går det att snacka sig till ändå, någon som varit i samma sits? Har förstått det som att även om jag gör inbetalningar till kortet så kommer terminalen säga stopp så fort jag kommit upp till maxgränsen om 150 000, även om jag har en massa pengar "utöver", så att det inte är värt att testa..
Tyvärr tror jag att det är helt kört, det brukar inte gå att snacka sig till någonting. Säger datorn ja vilket kräver minst 1,5Mkr i årsinkomst (20% regeln) samt att UC i övrigt (vilka parametrar det nu är) är ok så kan du kanske teoretisk höja till 300k i kredit men sen kommer några ytterligare hinder.

300k gäller i så fall troligtvis som totalt vad du kan handla för under 30dagar (oavsett om du betalar in).
Det finns troligtvis en gräns på runt 100k per dag.

Beroende på vad du ska köpa så hade jag försökt dela upp köpen men du kanske inte kan dra ut på det så lång tid som hade behövts och då är det bara att försöka få så mycket det går och ta resten på ett annat kort ex Lunar eller klarna.

Håller med Fredah i allt. Finns det möjlighet till presentkortsinköp (eller på annat vis delbetala köpet) över lite tid kanske det är något att fundera på.

Tackar för er input! Ja det känns ibland lite meckigt att maximera, även om det är ens mål! Har ni själva erfarenhet av "en limit per dag" som t,ex 100 000? Jag har inte testat själv (ännu) men det jag hört är att kortterminalerna har inbyggda maxbelopp, men att det ska gå att komma runt genom att dra kortet flera gånger?

Tackar för er input! Ja det känns ibland lite meckigt att maximera, även om det är ens mål! Har ni själva erfarenhet av "en limit per dag" som t,ex 100 000? Jag har inte testat själv (ännu) men det jag hört är att kortterminalerna har inbyggda maxbelopp, men att det ska gå att komma runt genom att dra kortet flera gånger?
På SAS MC finns gräns per dragning som går att komma runt genom att dra flera gånger (vill minnas att jag lagt upp betalningar i block om 50k) men du har fortfarande issue med din kreditgräns. Inte omöjligt att du kan gå över den en hel del om du kan dela upp betalningarna på två veckor.

Det är svårt att säga vad som gäller men just belopp per köp och per dag kan du eventuellt få höjt genom att ringa kundtjänst. Jag försökte vid ett tillfälle göra ett köp på kanske 70-80k, fick ”medges ej”, ringde och frågade vad problemet var, fick några frågor om köpet ingen direkt förklaring och sen gick det igenom.

En annan gång (senare) försökte jag göra ett köp på precis över 100k vilket inte gick, testade igen med typ 97k vilket gick igenom men det gick inte därefter att få igenom de dryga 3k som var kvar utan fick ta det på ett annat kort. Kanske hade jag kunnat snacka upp den gränsen om jag hade ringt men när man ligger på gränsen tror jag det är bra att undvika kundservice så mycket det går.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen