Senaste nytt

Hur funkar det om man väljer "familj" i grinden till loungen?

Jag har varit i denna situationen ett par gånger på CPH. Eftersom det är tydligt att det inte är mina barn jag reser med så har jag erbjudit att betala för en extra gäst men båda gångerna har jag fått komma in utan betalning.

Man kan komma långt med ärlighet och ett gott bemötande.

Slutligen skulle jag säga att risken att åka fast är troligtvis låg men är det värt det? De skulle nog i princip kunna avsluta ditt eurobonuskonto även om jag ser det som osannolikt.
Sant. Kan vara så att ena kollegan åker själv och kanske kommer sent till flygplatsen så då kanske vi bara är +1 i loungen.
Om båda kollegorna är där så känns det bäst att fråga. Går det så går det :)

I CPH en gång minns jag att jag gick först och min gäst efter och det funkade inte den gången, men det kan ha varit jag som kom för när grinden när jag skulle hjälpa henne eller något också..

Sant. Kan vara så att ena kollegan åker själv och kanske kommer sent till flygplatsen så då kanske vi bara är +1 i loungen.

I CPH en gång minns jag att jag gick först och min gäst efter och det funkade inte den gången, men det kan ha varit jag som kom för när grinden när jag skulle hjälpa henne eller något också..
I SAS CPH- och ARN-lounger gör jag så här när jag har antingen +1 eller familjemedlemmar med mig: jag byter papperspass med den första gästen; den första gästen skannar sig själv med mitt boardingkort medan jag väljer rätt gästalternativ på skärmen. Sedan väntar jag på att gästerna ska komma in i loungen och gör mig själv till den sista att passera självbetjäningsgaterna med den första gästens boardingkort. Jag har nästan alltid också ett digitalt boardingkort till mig själv.

Vad händer om man "åker fast"? (rent hyptetiskt;))
Ska flyga från ARN med två kollegor och hade ju varit trevligt om man kunde gästa båda in i loungen. Vi är inte på samma bokning men på samma flight. Känns lite taskigt att bara ta med den ena.

Vad är rätt sätt?
Jag har bara gästat sambon (1 person) tidigare och minns att det strulat med grinden ibland men vet inte riktigt varför
Splitta kostnaden för att betala in ena kollegan?

Splitta kostnaden för att betala in ena kollegan?
Exakt så har jag gjort ett antal (inte jättemånga men fler än två..) gånger på Arlanda. När jag/vi tydligt indikerat att vi är helt med på att betala för dem tredje personen, så har den släppts in gratis. Alltså inte ens frågat "kan en till få hänga med" utan snarare "jag har en gäst och så ska vi betala för en person".

Toppen