Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Jag gav Klarna en chans och skaffade Klarna Max direkt vid lanseringen. Totalt spenderade jag cirka 150 000 kronor på kortet.
Trots detta slutade det i en extremt otillfredsställande dialog med Klarnas så kallade ”premiumkundtjänst”, där de initialt vägrade ta ansvar för sina egna interna misstag.

Mot bakgrund av detta valde jag att konvertera all min cashback till Avios samt säga upp Klarna Max och avsluta mitt Klarna‑konto den 18/2.
Efter detta kan jag tyvärr inte rekommendera någon att vara kund hos Klarna. Om de dessutom nu har genomfört en devalvering utan att kommunicera detta till sina kunder, stärker det ytterligare min tes att kundnöjdhet inte är deras främsta fokus. Här ligger Amex ljusår före, även om allt inte är perfekt där heller.
Vad var det för interna misstag de ej tog ansvar för?

Jag är generellt skeptisk till Klarna men funderade själv ändå ett tag på Klarna Max. Beslutade mig dock för att först testa använda deras cashbackportal. Handlade från butik som skulle ge 5 % direkt via Klarnas app. Ingen cashback registrerades och deras kundtjänst visade noll intresse i att försöka efterregga. Efter det blev beslutet att skippa klarna enkelt.

• Gilla
Reactions: hco
tror jag faktiskt att det inte bara handlar om otydlighet utan om en faktisk devalvering.
Nej. Konstig kommunikation och konstiga avrundningar kanske men jag uppfattar att det har vart samma kurser sen MAX lanserades, iallfall de som har bäst utväxling, SAS och Finnair. Är ni seriöst intresserade, skaffa ett gratis konto, lägg in era medlemsnummer och kolla själva. De dyrare nivåerna betalar man per månad så ingen större investering att testa tex MAX en månad för 550kr. Det sagt så är det ju inget magiskt bra erbjudande, för de flesta användare/situationer så går det nog att hitta ett AMEX kort som ger mer värde för pengarna.

aeebc1d8-f4c9-404c-ab5e-03f51a31023c.jpeg
3ea84e59-4f17-450e-bbbd-ad8673f79461.jpeg

en extremt otillfredsställande dialog med Klarnas så kallade ”premiumkundtjänst”, där de initialt vägrade ta ansvar för sina egna interna misstag.

kundnöjdhet inte är deras främsta fokus. Här ligger Amex ljusår före, även om allt inte är perfekt där heller.
Håller med, kundtjänsten är dålig. Jag hade strul och försökte lösa genom "premium kundtjänst", ett ärende som var så frustrerande att jag bad dem kompensera mig... efter några dagar satte de då in 150kr på mitt konto. Första gången det hänt mig. :)

Med Klarna Max så tjänar man 1,5 cashback/100kr spend.

Kikar vi tillbaka till i höstass så kommunicerades det följande (Källa @Taggens inlägg längre ned):
SAS: 17,65 EB/100kr
Finnair 14,5 EB/100kr

Just nu erbjuds
SAS: 16,5 EB/100kr (-6,5%)
Finnair: 13,5 Avios/100kr (-13%)

Så en devalvering är det allt.

IMG_5621.jpg

Tack. Hur formulerade du frågan? Det har betydelse då svaret inte klargör inte din källa om det är enbart cashbacken du får 17,65 EB/krona på eller hela spenden på kortet. Min tolkning är från informationen om Max-kortet från hemsidan indikerar att det är enbart cashbacken du får EB-poäng för vilket gör att kortet inte är attraktivt som flera varit oroliga för tidigare i tråden och kalkylen för antal EB/poäng per spenderad krona blir mycket dålig då du bara får poäng på 1% av ditt spenderade belopp jämfört med 100% för AMEX (undantaget kontanter etc. givetvis).
Visa bifogad bild 170066

Visa bifogad bild 170067

Med Klarna Max så tjänar man 1,5 cashback/100kr spend.

Kikar vi tillbaka till i höstass så kommunicerades det följande (Källa @Taggens inlägg längre ned):
Finnair 14,5 EB/100kr

Just nu erbjuds

Visa bifogad bild 173361
Jag har dessutom svårt att se att det inte är (ytterligare) en devalvering på gång när jag kollar denna sida som uppdaterades senaste dagarna där inte bara Eurobonus och Finnair utan i princip samtliga kurser försämrats. Har svårt att se att det skulle vara ett misstag att försämra alla kurser.

Attachments

• IMG_0620.png
    IMG_0620.png
    199,1 KB · Visningar: 44
  • Gilla
Reactions: hco
Dom har faktiskt precis tagit bort Foodora-medlemskapet också som tidigare ingick i Max. Stått som ’coming soon’ sedan starten och nu borta. Lite förvånande att dom försämrar villkoren så väsentligt så kort efter starten.

Finnair 14,5 EB/100kr

Just nu erbjuds

Ni verkar alla ha bestämt er för vad svaret ska vara men om nån här är intresserad av vad ni i verkligheten får för kurs just nu med Klarna så sitter jag här med Klarna-appens konvertering öppen som jag även screenshottat i mitt tidigare inlägg:

SAS: 17,646 EB/100kr (11,764 x 1,5)
Finnair: 14,715 Avios/100kr (9,810 x 1,5)

Detta är aningen bättre än det som kommunicerades. för Finnair, pyttelite sämre för SAS Nån som också löst in cashback i februari skulle ju vänligen också kunna bekräfta så att folk här inte ska bli upprörda i onödan

Ni verkar alla ha bestämt er för vad svaret ska vara men om nån här är intresserad av vad ni i verkligheten får för kurs just nu med Klarna så sitter jag här med Klarna-appens konvertering öppen som jag även screenshottat i mitt tidigare inlägg:

SAS: 17,646 EB/100kr (11,764 x 1,5)
Finnair: 14,715 Avios/100kr (9,810 x 1,5)

Detta är aningen bättre än det som kommunicerades. för Finnair, pyttelite sämre för SAS Nån som också löst in cashback i februari skulle ju vänligen också kunna bekräfta så att folk här inte ska bli upprörda i onödan
Jag menar inte att jag inte tror dig. Däremot ger jag det några dagar/veckor så tror jag att det kommer vara justerat till de växlingskurser som framgår på hemsidan.

Varför skulle de annars ha gjort en relativt omfattande uppdatering av hemsidan där man justerat ned kurserna för alla program och samtidigt plockat bort växling till United (och tydligen också foodoraabonnemang) från ”kommer snart” om inte någon försämring var på gång?

Det är som om SAS skulle släppa en ny tabell för poängresor, men någon som fortfarande lyckas boka för de gamla priserna menar att ”det är säkert bara otydlighet för jag bokade nyss för de vanliga priserna”. Det otydliga är väl snarare att de inte kommunicerat från när de nya nivåerna gäller

Last edited:
Jag menar inte att jag inte tror dig. Däremot ger jag det några dagar/veckor så tror jag att det kommer vara justerat till de växlingskurser som framgår på hemsidan.
Ja, vem vet? Vi får se. De har strulat med kommunikation tidigare och de har nog inte fattat vilken krävande (läs jobbig) kundkategori poängsamlare är :) Klarna MAX är inte ett kort som en heltids-poängjagare med nerverna på spänn ska gå all in på, lita på fullt ut och göra till sin personlighet. Förmåner och inlösningspartners kommer nog fluktuera ett tag,fler misstag kommer att begås. MAX är mer en tillfällig älskarinna/sommarfling att gå till när du märker att du klagar på AMEX-loungen/Pontus för mycket.

Foodora Pro skulle jag inte värdera som en förmån att bli ledsen över. Veckans belöning som jag inte märkt att de kommunicerat alls externt har gett mig mycket mer nytta/värde.

Jag vill be om ursäkt för den förvirring som har uppstått de senaste dagarna och passa på att reda ut frågetecknen kring konverteringskurserna och hemsidan.

Felaktig information på hemsidan
  • Flera av er har helt rätt i att hemsidan nyligen uppdaterades med försämrade växlingskurser.
  • Detta är lyckligtvis inte en devalvering av Klarna Max, utan ett internt misstag från vår sida där uppgifter för Klarna Premium felaktigt publicerades (istället för Max).
  • Vi arbetar för fullt med att åtgärda detta på sajten så att rätt siffror visas igen.
SAS EuroBonus – Ingen devalvering
  • Det har inte skett någon förändring i intjäningen för SAS EuroBonus.
  • Intjäningen är konsekvent 17,65 EB-poäng per 100 kr spenderat, vilket innebär att 1 cashback konverteras till 11,76 EB-poäng.
  • I appens övergripande vy visar vi avrundade siffror för enkelhetens skull.
  • Precis som EgOscar uppmärksammade i tråden, kan ni se de exakta, korrekta kurserna (med decimaler) om ni knappar in exempelvis 100 eller 1000 cashback i konverteringsvyn, samt på granskningsskärmen innan ni godkänner konverteringen.
  • Vi tar till oss av er feedback kring tydligheten och ska utvärdera om vi borde visa decimaler direkt i översikten, även om vi initialt trodde att det skulle ge en rörigare upplevelse.
Finnair Plus / Avios – Valutajusteringar
  • När det gäller Avios stämmer det att priserna har förändrats minimalt.
  • Anledningen är att Avios köps in i EUR och inte i SEK.
  • Därför styrs konverteringskursen hos oss av dagens aktuella valutakurs, vilket gör att värdet kan justeras både uppåt och nedåt över tid (något vi också nämner i vår FAQ och på våra medlemskapssidor).
  • För tillfället rör det sig om en väldigt liten variation på cirka 0,1 Avios per cashback om man jämför med hur kursen låg under hösten.
Tack igen för att ni håller oss på tårna! Ställ gärna fler frågor om något fortfarande är oklart.

Toppen