Senaste nytt

Klarna utmanar kreditkorten med nytt medlemskap som ger flygpoäng

Ber om ursäkt om det redan rapporterats. Men någon som har testat växling från Klarna till Finnair och/eller andra program och som kan rapportera hur det fungerar? Smidigare än Amex har jag fått uppfattningen om, stämmer det?

Fungerar Klarna portalen bra? Någon som kör kombon Amex Gold Rewards och Klarna Max, fungerar det bra att få cashback via portalen trots betalning med Amex?
Kör en egen test och återrapporterar här efteråt. Någon som redan testat kan ju såklart också bekräfta redan innan.

Lagt en beställning på Apoteket, ska ge 5,5 % cashback på beloppet exkl moms. Eftersom Klarna Max ger 1,5 % cashback och det ska motsvara 14 Finnair Avios per 100 SEK bör 5,5 % ge drygt 51 Finnair Avios / 100 SEK (dock på beloppet exkl moms)?

Testat växla över när cashbacken landar på Klarna och rapporterar sedan här.

Edit: räknar jag verkligen rätt? NordVPN 261 Avios alternativt 317 EB / 100 SEK (exkl moms)? Ger 100 EB / 100 SEK via SAS portal, har dock för mig att det varit kampanjer på upp till 200 EB. Men klart bättre via Klarna.

Last edited:
Ber om ursäkt om det redan rapporterats. Men någon som har testat växling från Klarna till Finnair och/eller andra program och som kan rapportera hur det fungerar? Smidigare än Amex har jag fått uppfattningen om, stämmer det?

Fungerar Klarna portalen bra? Någon som kör kombon Amex Gold Rewards och Klarna Max, fungerar det bra att få cashback via portalen trots betalning med Amex?
Jag har växlat över från Klarna Max till Finnair och det kommer in nästa direkt som "Ascenda Points Transfer".

1770553556425.png

Klarna Max förmåner värda att nämna: "veckans belöning" som för Max varit 135kr Uber kredit två veckor. Även en kaffe på Espressohouse och 2x loaded fries på bastard burgers har förekommit. Tillsammans med 20st ClassPass credits per månad så tycker jag dessa mindre förmåner har gett mig ett uppskattat värde på ca 400kr per månad. ClassPass är inte BARA flashiga gym , man kan lösa in credits mot tex: spa/pool besök på Elements Spa (Clarion Hotel, Skanstull) och The Nest (Downtown Camper) och The Sacred Sauna vid Globen. Jag löste in min månatliga credit i februari mot 2 lunch-sallader på Holy Greens och en frukost på Bröd & Salt.

Vad gäller egentligen? Har sett bilder och räkneexempel tidigare i tråden som säger 17eb/100kr eller 14avios/100kr med MAX, men på deras hemsida står det 12 resp 10.
IMG_3096.png

Vad gäller egentligen? Har sett bilder och räkneexempel tidigare i tråden som säger 17eb/100kr eller 14avios/100kr med MAX, men på deras hemsida står det 12 resp 10.
Visa bifogad bild 173354
Mer eller mindre alla växlingskurser verkar ha ändrats (försämrats) nyligen. Rekord i kortast tid från lansering av program fram till första devalveringen?

Vissa verkar ha varit rena felskrivningar (stod t.ex. 71 Avios per 100 kr fram till igår vid växling till Aer Lingus när det korrekta egentligen är 71 Avios per ”cashbackenhet”) medan andra bara justerats ned. Blev i och med detta klart mindre intressant.

United stod för övrigt som ”kommer snart” men verkar nu vara borta.

Last edited:
Jag var typ inställd på att skaffa kortet 1 mars, baserat på mim uppfattning om kortet när det lanserades (inväntade bara olika saker av privatekonomiska skäl). Men när jag kollat på detaljerna nu i veckan ser det bara dyrt ut med låg intjäning. Avvaktar lite till.

De har otydlig kommunikation. Jag läser i appen just nu: MAX ger 1,5% cashback, vilket är det jag fått hela tiden så det är bekrägftat. 1 cashback (tänk krona) = 11 EB eller 9 Avios med Finnair och det var det jag skulle få förra gången jag tänkte lösa in för några veckor sedan. Jag kan inte tännka mig att det har ändrats. Jag valde att ta ut det i cash dock, jag värderar varken Avios eller EB så högt, det hade behövt vara aningen billigare, kanske 13 för att jag skulle välja framför cash just nu.

De har otydlig kommunikation. Jag läser i appen just nu: MAX ger 1,5% cashback, vilket är det jag fått hela tiden så det är bekrägftat. 1 cashback (tänk krona) = 11 EB eller 9 Avios med Finnair och det var det jag skulle få förra gången jag tänkte lösa in för några veckor sedan. Jag kan inte tännka mig att det har ändrats. Jag valde att ta ut det i cash dock, jag värderar varken Avios eller EB så högt, det hade behövt vara aningen billigare, kanske 13 för att jag skulle välja framför cash just nu.
Ja de är otydliga men nu tror jag faktiskt att det inte bara handlar om otydlighet utan om en faktisk devalvering. Fram till och med tidigare i veckan (igår/förrgår) framgick växlingskurser bl.a. enligt nedan:

Eurobonus: 17p/100kr
Finnair Avios: 14p/100 kr

Detta är vad som framgått under lång tid. Nu verkar man nyligen ha justerat ned det.

Exempel:
Du får 1,5 cashback per 100 kr.
Om 1 cashback är värd 11 EB eller 9 Avios skulle det ge 16,5 EB eller 13,5 Avios per 100 kr dvs ungefär de kurser som kommunicerats tidigare.

Men nu verkar inte längre de kurserna gälla enligt infon på hemsidan.

Som snabbt, rekord i kortast tid från lansering av ett program fram till första devalveringen?

Jag gav Klarna en chans och skaffade Klarna Max direkt vid lanseringen. Totalt spenderade jag cirka 150 000 kronor på kortet.
Trots detta slutade det i en extremt otillfredsställande dialog med Klarnas så kallade ”premiumkundtjänst”, där de initialt vägrade ta ansvar för sina egna interna misstag.

Mot bakgrund av detta valde jag att konvertera all min cashback till Avios samt säga upp Klarna Max och avsluta mitt Klarna‑konto den 18/2.
Efter detta kan jag tyvärr inte rekommendera någon att vara kund hos Klarna. Om de dessutom nu har genomfört en devalvering utan att kommunicera detta till sina kunder, stärker det ytterligare min tes att kundnöjdhet inte är deras främsta fokus. Här ligger Amex ljusår före, även om allt inte är perfekt där heller.

Toppen