CPH-SFO inställt igår. Jag hade Premium-biljett uppgraderad med poäng till affärsklass.
I servicecentret på Kastrup var de villiga att boka om till andra flygbolag, men endast i ekonomi (vilket är fel enligt EU-rättigheter). De kunde boka om till affärsklass endast om det var det annat SAS-flyg. Till Los Angeles fanns det 1 plats ledig i affärsklass så jag bad att få den, men de sa att det flyget troligen också kommer ställas in så ville avvakta. 30 min senare försökte jag igen med LAX men nu var den platsen borta. Hittade inte själv bättre alternativ i premium ekonomi heller.
Jag blev ombokad till ATL i Premium och vidare med UA ekonomi till SFO. En annan passagerare i Premium hade exakt samma situation som jag (Premium uppgraderad till affärsklass) och jag hörde under boarding honom prata med kabinchefen om det fanns plats i affärsklass. Jag berättade att jag också var nedgraderad för kabinchefen. Efter att boarding var färdig kom kabinchefen å plockade upp den andre passageraren till affärsklass, men inte mig - antar att så går det ibland, finns det bara 1 plats måste man ju välja någon.. Överraskande lite folk CPH-ATL med tanke på detta flyg borde ha kunnat plocka upp många ombokade passagerare.
Lite lustigt är att minimum tid för anslutningar i ATL är 2h 30m när man ansluter till DL till SFO, men bara 1h 30m när man ansluter till UA till SFO! Detta trots att man för komma till UAs gater måste passera samtliga DL-terminaler och att UA har sina gater längst bort möjligt från internationella terminalen.
Bredvid mig på UA-flyget fick jag en kille som dukade fram påse med strepsil, nässpray och värktabletter - han var ordentligt förkyld. Får se om den förkylningen finns i min framtid nu också. Om man nu måste resa som förkyld, kan man inte sätta på sig en mask åtminstone? Landade 8t sent i SFO och mer obekvämt än mitt urpsrungliga direktflyg i affärsklass.
Enligt transferdisken berodde de 3 (4?) inställda flygen på personalbrist.