Senaste nytt

Amex Platinum eller Gold

Om du bor i Stockholm kan "Dinner for two" kanske vara trevligt, samtidigt beror det hur urvalet kommer bli framöver. Är det samma restauranger som erbjuds vid alla 6 tillfällen, då kommer man nog snabbt tröttna. Två månadskostnader för Platinum motsvarar vad de erbjuder (typ 1300-1500kr). Jag väljer hellre restaurang själv, testar nya ställen osv..

Platinum ger tillgång till Pontus in the Air på Arlanda, men om du bara är på Arlanda 1-2ggr per år, då är det inte värt det.

Lounge-on-the-go vad gäller tåg är endast följande sträckor (kräver uppvisande av biljett):
• Stockholm–Göteborg
• Stockholm–Malmö
• Malmö–Göteborg

Platinum, inför 2024, tappade mycket förmåner som "life style kort" - men står sig fortfarande starkt om man reser mycket (speciellt om du utgår från ARN).
Fasttrack är också väldigt trevligt! Som boende i Skåne är det väldigt tråkigt att det inte gäller på Kastrup dock. Nu kan jag bara nyttja det på resan mellan Malmö och Stockholm.

Åker man ofta får man lätt status, men kanske inte hos både SAS och BRA.

Edit, både fasttrack och vilken flygplats TS brukar utgå ifrån fanns visst i den korta tråden. Jag borde läsa bättre först.

Ska börja flyga AGH-ARN med viss regelbundenhet, ca 1-2 gånger i månaden och ibland retur samma dag och ibland med övernattning. Har börjat fundera på hur det kan bli lite bekvämare. Har inget intresse av att spendera onödig tid i någon lounge men fast track och lounge on the go känns som en bra avvägning.

Kan man nyttja lounge-on-the-go vid ankomst på Arlanda eller funkar det bara vid avgång?

Hade ni andra skaffat ett Amex Gold för lounge on the go och fast track eller hade ni satsat på Platinum för full tillgång till Pontus?

Kan bortse från övriga förmåner med fler PP-loungebesök och Dining by Amex.

Ska börja flyga AGH-ARN med viss regelbundenhet, ca 1-2 gånger i månaden och ibland retur samma dag och ibland med övernattning. Har börjat fundera på hur det kan bli lite bekvämare. Har inget intresse av att spendera onödig tid i någon lounge men fast track och lounge on the go känns som en bra avvägning.

Kan man nyttja lounge-on-the-go vid ankomst på Arlanda eller funkar det bara vid avgång?

Hade ni andra skaffat ett Amex Gold för lounge on the go och fast track eller hade ni satsat på Platinum för full tillgång till Pontus?

Amex gold ger dessvärre inte tillgång till fast track

Platinum ger inte rätt till lounge on the Go från Giraffen vid landning. Nu när jag sagt detta kan jag även notera att det är kanske 1 av 5 gånger de ber om att se boarding card medans Pontus Lounge vill alltid se boarding card. Vet ej vad skulle hända om du inte hade en boarding card eftersom jag har aldrig försökt att hämta ut vid landning (har mycket godare mat hemma) men det är troligen bara så att de förklara att förmån gäller endast vid avgång.

Köp ett travel pass i SAS Premium, så får du tillgång till fast track och SAS lounger. Om du vänder samma dag, har du ju ett boarding kort för ett snabb besök på vägen in.

Har lusläst villkoren för Platinum angående Nordic lounges och är osäker om svaret på följande. Kan jag besöka 2 Amex Platinum Nordic lounges samma dag så länge de är på olika flygplatser. Exampel Pontus lounge på Arlanda på morgonen innan jag flyger till Helsingfors sedan Pier Zero lounge i Helsingfors innan jag flyger tillbaka hem till Arlanda? Eller Pontus på Arlanda sedan Lounge in the Go I Köpenhamn senare samma dag?

Har lusläst villkoren för Platinum angående Nordic lounges och är osäker om svaret på följande. Kan jag besöka 2 Amex Platinum Nordic lounges samma dag så länge de är på olika flygplatser. Exampel Pontus lounge på Arlanda på morgonen innan jag flyger till Helsingfors sedan Pier Zero lounge i Helsingfors innan jag flyger tillbaka hem till Arlanda? Eller Pontus på Arlanda sedan Lounge in the Go I Köpenhamn senare samma dag?
Senast jag tittade villkoren stod det att man får besöka en Lounge per dag. Om något ändrats senaste veckorna låter jag vara osagt.

Senast jag tittade villkoren stod det att man får besöka en Lounge per dag. Om något ändrats senaste veckorna låter jag vara osagt.
Jag chattade med Amex om detta för ca två veckor sedan och fick svaret att så länge det är olika flygplatser och ca 2–3 timmar mellan besöken så ska det inte vara några problem att besöka de olika loungerna samma dag. Lounge on the go gäller dock enbart en per dag oavsett ny flygplats, men går att kombinera med loungebesök på annan flygplats samt de 2–3 timmarna. Vi flög till MXP förra helgen och inledde med lunch på Pontus och plockade sedan en on the go på CPH.

Jag chattade med Amex om detta för ca två veckor sedan och fick svaret att så länge det är olika flygplatser och ca 2–3 timmar mellan besöken så ska det inte vara några problem att besöka de olika loungerna samma dag. Lounge on the go gäller dock enbart en per dag oavsett ny flygplats, men går att kombinera med loungebesök på annan flygplats samt de 2–3 timmarna. Vi flög till MXP förra helgen och inledde med lunch på Pontus och plockade sedan en on the go på CPH.
Ja det står i reglerna att du kan ta en to go från annan flygplats än du besökt lounge på.

Som sagt, detta är vad reglerna säger. Hur saker fungerar i praktiken behöver man inte alltid prata högt om (ta bara klarna och sas mc som ett exempel från förra månaden).

Toppen