Senaste nytt

Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

* Man får absolut inte ringa till flygbolaget om det är ett ärende som M&M sköter eller vice versa. Ingen hjälp och inte ens ett telefonnummer.
Det här är den ur-tyska arketypen! I kontakter med myndigheter eller motsvarande så får man leta sig vidare själv. Anna-Lena Laurén på DN skrev det här i en krönika år 2024, när hennes bildörr inte gick att öppna:

Jag ringde Volkswagen och fick numret till VW:s så kallade Notdienst eller nödtjänst. Den levererade en äkta berlinsk utskällning. Hur kunde jag vara så dum att jag trodde att de skickade ut folk för att öppna bildörrar?

Vid det här laget hade det gått över en månad sedan jag första gången kontaktade en verkstad i Berlin. Ingen ville reparera bilen.

Följande morgon googlade jag upp numret till Volkswagens Notdienst för att dubbelkolla. De svarade på stubinen. Det visade sig att numret jag fått föregående dag hade gått till verkstaden istället för växeln. Verkstadschefen talade dock inte om att jag hade fått fel nummer. Han var ju upptagen med att skälla ut mig.

Jag är också nöjd med Senatorkoret och lyckades precis återkvalificera. Har fått 5-6 uppgraderingar till Business inom Europa. Många av dem kom i somras i samband med semesterperioden när planen var väldigt fulla. Relativt ofta har jag fått recognition när jag suttit i Economy och så sent som i måndags blev jag erbjuden valfri dryck från Business när jag satt i ekonomi. Dock har jag ofta suttit på raderna bakom Business när det hänt så kanske det har ett samband. Håller helt med om att mobilpp och hemsida lämnar mycket att önska.

Håller väl i stort sett med föregående talare om för-och nackdelar. Gillar dock att det varit enkelt och snabbt att få telefonhjälp vid ombokningar och kommer att sakna Panoramloungen i FRA när jag åker ekonomi.

Det har varit mycket trevligt att vara Senator. Jag har haft turen att få uppgraderingar både när jag flygit solo och med familjen. Druckit generösa mängder lila gin i Munchen-loungen och fått påhälsningar av pursers.

Med det sagt så känns ej kravnivån som Senator som den kan motivera perksen jämförts mot alla peers. Är detta den mest krävande *Gold nivån att uppnå? Jag hade mycket flygande med LOT/LH förra året men kände att det var droppar i oceanen. Det är nästan som att prgrammet har omvänt problem jämfört med EB. Perksen är bra och award-tillgängligheten imponerande men det känns som poängen (varesig intjänade eller för spendering) aldrig räcker till.

Håller väl i stort sett med föregående talare om för-och nackdelar. Gillar dock att det varit enkelt och snabbt att få telefonhjälp vid ombokningar och kommer att sakna Panoramloungen i FRA när jag åker ekonomi.
Glömde nämna att det bästa var nog att jag som Senator kunde boka två platser ToR i First med Swiss ut och LH hem till Hongkong. Detta utan alltför mycket letande och dessutom med companionvouchern gör ju att att antalet miles för två blir överkomligt. Tycker också att servicen på flygplatserna (både på ZRH, FRA och outstations) när man åker First håller mycket hög klass.

Summerar som många andra. Trevligt men inte något speciellt.

Största värdet har nog varit lounge access på United domestic i Nordamerika. Och även i övrigt, lounge access är det som varit värdet.

Ett 20 tal flygningar i Europa och 4 longhaul med LH group, mest lh följt av Swiss. Noll uppgraderingar och en recognition totalt. Bättre recognition som star gold på united än på hemmaplan hos Lufthansa.

Och man har ju definitivt fått sig en tankeställare -det är otroligt hur mycket sämre deras it är jämfört med sas, på alla plan. Och då är was inte bra. Jag hade inte väntat mig stordåd, men inte heller så uselt.

Svårare att nå än sas diamond och förmåner I paritet med sas guld gör valet att inte försöka återkvala enkelt. I Europa och på longhaul kan det hyfsat ersättas ut skyteam, svagheten blir i Nordamerika, med helt statulös i Kanada..

Gillar dock att det varit enkelt och snabbt att få telefonhjälp vid ombokningar
Well, det är ju agent-tombola både på SAS och LH så på telefonen tycker jag inte det är någon skillnad inte ens om man åker First.
Däremot på flygplatsen, har jag lyckats bli ombokad till senare flyg för att hinna äta frukost och duscha efter en sent inkommande longhaul.
Och man har ju definitivt fått sig en tankeställare -det är otroligt hur mycket sämre deras it är jämfört med sas, på alla plan. Och då är was inte bra. Jag hade inte väntat mig stordåd, men inte heller så uselt.
Jag håller med om att framförallt appen är sämre än SAS men det finns minst två saker som LH är grymt mycket bättre på.
1. Man kan boka open-jaw online, även dubbel och man kan bygga resan och välja leg för leg något jag använder nästan varje gång jag bokar.
2. Chat Assistant, deras AI chatt. Kan lösa väldigt komplexa saker snabbt som hade tagit minst en halvtimme på telefon. Exempelvis, hej jag vill boka om min long haul open jaw och byta datum och destinationer. svar okej vad tror du om dessa alternativen? väljer det som passar, det blir x kr tack och biljett på mailen. En agent hade behövt läsa på kring fare rules räkna om skatter osv att då kunna få upp olika alternativ och mellanskillnad är oslagbart.
Med sas är man tvungen i båda dessa fallen att spela agent-tombola.

På förhand trodde jag nog aldrig att jag skulle säga det men något av det jag saknar mest efter SAS alliansbyte är faktiskt LH-gruppen. Mest för att man mer eller mindre alltid kunde ta sig dit man ville på en award så länge man kunde tänka sig att åka via VIE. Man visste vad man fick bara man gick in med rätt förväntningar. Dessutom gav min första och enda LH first sommaren 2024 mersmak. Men SEN är för svårt att flyga in och i kombination med avsaknad av möjlighet att tjäna in poäng via kreditkort och andra källor så är M&M inget realistiskt alternativ för mig i fortsättningen. Instämmer i övrigas åsikter om dålig IT, hemsida och app. Allt har sin tid.

1. Man kan boka open-jaw online, även dubbel och man kan bygga resan och välja leg för leg något jag använder nästan varje gång jag bokar.
Open jaw funkar ju på sas också däremot inte reverse open jaw eller multi leg, då får man tycker ringa. I Europa är det ju oftast bara att dra enkel biljetter men på longhaul håller jag med om att det kan vara klart irriterande.

Chat Assistant, deras AI chatt. Kan lösa väldigt komplexa saker snabbt som hade tagit minst en halvtimme på telefon.
Grattis till bättre tur än mig. Jag har inte en enda gång fått den att göra något vettigt. Det slutar alltid med att den skickar mig i cirklar...

Jag har rest mindre sista tiden pga familjeomständigheter men normalt rest med LH 30-40 leg per år som EBD. Jag tillhör dom som hatar recognition och häsningar på planet. Jag har inte märkt så mycket skillnad på Senator som EBD dvs Star Alliance gold. Men LH loungerna och fastrack på alla flygplatser i Tyskland måste jag hitta en Star Alliance Gold lösning på när jag börjar resa igen nu när statusmatch tiden är över för jag rör mig mycket i Tyskland. Är det statusmatch med Turkish som är bäst?

Toppen