Senaste nytt

Rättigheter vid inställt flyg

Fredah

Medlem
Jag har en bokning utställd av Austrian som bokats om vid två tillfällen inklusive ändring av destination. Det är just nu en open jaw med OS & TG på utresan och LX på hemresan (ARN-VIE-BKK-HAN//PVG-ZRH-ARN). Alla segment utställda i C och jag har dessutom uppgraderat för cash till F på LX.

Nu har Swiss ställt in flighten PVG-ZRH med förslag om att åka en dag senare, vilket inte alls passar mina planer.

Normalt sett löser man sjukt smidigt denna typen av frågor med LH chat assistant men den hänvisar till live chat vilka i sin tur hänvisar till att ringa kundservice, gissningsvis på grund av att det finns så många ändringar i biljetten. Så innan jag ringer vill jag ha lite koll på vad man kan förvänta sig, någon med erfarenhet av detta?

Om jag väljer återbetalning, vad kan jag räkna med att få tillbaka? Enbart senaste biljetten eller allt jag betalat inklusive uppgraderingen?

Om jag väljer ombokning, kan jag rimligtvis förvänta mig att bli ombokad till LH F?

Tråkigt när det sker ändringar i reseplaneringen
Du kommer att finna svar på din fråga i följande
Du kommer inte att kunna få svar här, det saknas upplysningar i din fråga, exempelvis när skall ni åka
Lycka till i din sökning, du kommer att hitta svaret!

Tack!
Inser att jag kanske var lite otydlig men det är typ 3mån kvar till utresan så därför tänkte jag att man inte kan förvänta sig att bli ombokad till annat bolag (i samma klass) även om det är inom koncernen.

Jag ringde Lufthansa First och den flighten jag ville åka med ville dom inte boka om mig till trots att det säljs biljetter, ”that’s only available for new reservations not for rebooking”. Men om jag ville åka en dag senare så gick det bra men tydligen ett married segment som de behövde skicka till en annan avdelning för att bryta loss för att kunna biljettera. Ring tillbaka om ett 1-2 timmar så ställer vi ut biljetter.

Ringer tillbaka 2h senare och då säger agenten att jag måste ringa Austrian trots att det är Swiss som ställt in flighten. Ytterligare 2h senare letar jag rätt på numret till Swiss och ringer dit istället, dom säger att det fortfarande är problem med något married segment och att jag ska ringa tillbaka om 2-3h.
To be continued…

Man kan nästan tro att det är en Eurobonus biljett med TK som jag har bokat med tanke på hur svårt detta verkar vara att lösa.

I förra veckan så lyckades jag få en agent att lägga in segmenten korrekt och sen skulle jag "bara" behöva kontakta Austrian för att de skulle biljettera.
Kontaktade Austrian via chatt och fick bekräftat att biljetten skulle ställas ut inom 24-48h. Kanon, då var det löst nu?

Nejdå inga biljetter kommer så idag ringer jag igen, då meddelar agenten på Austrian att anledningen att den inte har ställts ut är att de (Austrian) inte kan ställa ut en biljett i F när det är Swiss som ställt in flyget så de ändrar tillbaka till business och ber mig ringa Lufthansa (observera att när man ringer Lufthansa First så säger dom "welcome to Lufthansa and Lufthansa GROUP companies").

Lufthansa menar att de inte kan göra något trots att jag flera gånger tidigare pratat med agenter som sagt att de kan lösa ombokningen och hänvisar till Swiss som ställt in flygningen (rimligt men ändå inte eftersom alla ju är samma grupp av bolag). Swiss säger att de inte kan boka om till Lufthansa i annat än C. Här någon stans ger jag upp och säger, ok men om jag går med på det, kan du biljettera direkt då?
"Yes, please hold" upprepning av alla segment, ok bla bla bla. I will send the updated booking confirmation immediately.

Tror ni jag har fått någon bokning? NEJ
Tror segmenten ligger korrekt i bokningen? NEJ
To be continued…

Man kan nästan tro att det är en Eurobonus biljett med TK som jag har bokat med tanke på hur svårt detta verkar vara att lösa.

I förra veckan så lyckades jag få en agent att lägga in segmenten korrekt och sen skulle jag "bara" behöva kontakta Austrian för att de skulle biljettera.
Kontaktade Austrian via chatt och fick bekräftat att biljetten skulle ställas ut inom 24-48h. Kanon, då var det löst nu?

Nejdå inga biljetter kommer så idag ringer jag igen, då meddelar agenten på Austrian att anledningen att den inte har ställts ut är att de (Austrian) inte kan ställa ut en biljett i F när det är Swiss som ställt in flyget så de ändrar tillbaka till business och ber mig ringa Lufthansa (observera att när man ringer Lufthansa First så säger dom "welcome to Lufthansa and Lufthansa GROUP companies").

Lufthansa menar att de inte kan göra något trots att jag flera gånger tidigare pratat med agenter som sagt att de kan lösa ombokningen och hänvisar till Swiss som ställt in flygningen (rimligt men ändå inte eftersom alla ju är samma grupp av bolag). Swiss säger att de inte kan boka om till Lufthansa i annat än C. Här någon stans ger jag upp och säger, ok men om jag går med på det, kan du biljettera direkt då?
"Yes, please hold" upprepning av alla segment, ok bla bla bla. I will send the updated booking confirmation immediately.

Tror ni jag har fått någon bokning? NEJ
Tror segmenten ligger korrekt i bokningen? NEJ
To be continued…

LH F-linjen är helt värdelöst. Jag fick nedgradering en gång pga equipment change. Eftersom jag betalt biljetten med cash ville jag inte riktigt gå med på det. Så jag stångades med LH och sa jag kan resa med flyget dagen före, dagen efter, byta rutt eller resa med SQs flight FRA-JFK om det behövs.

Nej, då måste du betala ombokningskostnaden.

Jag berättade det för damen på checkin på Frankfurt som blev helt förfärad och sen såg till att jag åtminstone fick markupplevelsen. Sen blev det en långdragen process i tyska konsumentdomstolen för att få ut ersättningen för nedgraderingen. Lufthansa menade att eftersom business class efter equipment change var högsta klassen tillgängligt så hade jag inte blivit nedgraderad tekniskt sett. Och förresten så var det inte deras fel tyckte de.

Det tyckte inte domstolen.

Efter den händelsen svor jag att aldrig någonsin mer flyga LH gruppen vilket jag höll tills jag flyttade utomlands och princip bara har LH-gruppen som val.

LH F-linjen är helt värdelöst. Jag fick nedgradering en gång pga equipment change. Eftersom jag betalt biljetten med cash ville jag inte riktigt gå med på det. Så jag stångades med LH och sa jag kan resa med flyget dagen före, dagen efter, byta rutt eller resa med SQs flight FRA-JFK om det behövs.

Nej, då måste du betala ombokningskostnaden.

Jag berättade det för damen på checkin på Frankfurt som blev helt förfärad och sen såg till att jag åtminstone fick markupplevelsen. Sen blev det en långdragen process i tyska konsumentdomstolen för att få ut ersättningen för nedgraderingen. Lufthansa menade att eftersom business class efter equipment change var högsta klassen tillgängligt så hade jag inte blivit nedgraderad tekniskt sett. Och förresten så var det inte deras fel tyckte de.

Det tyckte inte domstolen.

Efter den händelsen svor jag att aldrig någonsin mer flyga LH gruppen vilket jag höll tills jag flyttade utomlands och princip bara har LH-gruppen som val.
Herregud, vad håller dom på med?
Troligtvis handlar det mycket om att komma fram till rätt person. Problemet är ju delvis precis som hos SAS att man blir prioriterad i kön men inte specifikt till en kompetent agent utan bara första bästa.

Någon som har en idé om hur man kan lyckas med att få kontakt med någon kompetent? Finns det exempelvis någon senator mail liknande som SAS har för sina Diamond?

Jag försökte maila customer relations som jag fått mail ifrån tidigare när jag rapporterat att transfer service inte varit tillgänglig när jag rest i F, men då fick jag bara en hänvisning till formulär.

Jag funderar lite på att besöka FCL (de har en ticket desk i loungen) när jag passerar Frankfurt om två veckor och höra om de kan hjälpa mig men dels funderar jag på om de ens släpper in mig när jag inte reser i F på den resan och dels så har jag ett hyfsat kort byte på 50min så tveksamt om jag hinner förbi ändå. Men har det inte löst sig tills dess är det kanske värt ett försök.

Toppen