Kan tipsa om att Alipay har digitala kort för tunnelbana/buss - mycket smidigare än tidigare iafÅterkopplar då att det har fungerat helt smärtfritt med nya Visum-fria resandet till Kina. I alla fall vad gäller att bli ombordsläppt mm. Inget av det jag kände tveksamhet kring har gällt, utan fritt blås precis som normala visa-fria destinationer.
Det finns ett digitalt arrival-card som man kan fylla i redan innan man lyfter. Jag skrev fel (telefonen eller formuläret hade någon "smart edit" som skrev in ett namn den mindes från tidigare minus ÅÄÖ och jag noterade inte innan jag skickade. I luften märkte jag det och skickade ett nytt. Vi var flera resenärer så nu hade jag gott om QR-koder men ingen brydde sig om dessa överhuvudtaget. Och jag antar att pass-polisen hittade rätt, eftersom inga frågor ställdes om arrival card etc.
Hotellet undrade vad SWE var (inte Schweiz som kineser alltid tror) och undrade sedan om vi inte behövde visa. Men litade på svaret och checkad in oss.
Sedan kan man ju säga att Kina blivit mer komplicerat sedan sist. Iaf för mig märks en tydligt frikoppling från det mesta västerländska och all utveckling gär ut på att bara stödja inhemska system. Nästan överallt gäller bara digitala betalningar , typ weibo, alipay osv. Tunnelbana tog i huvudsak inte kontanter längre (man måste leta upp den enda maskinen som tar kontanter och den tar bara 5 och 10 yuan sedlar )
Alla restauranger är också heldigitala och tar alla beställningar i app eller websida. Dvs man helt enkelt måste ha internet på telefonen när man är på stan. Och det uppfattade jag rätt krångligt även om det så klart fungerade bra med data-roaming från hemlandsoperatör.
Där det finns wifi krävs det ofta kinesiskt mobilnummer för att aktivera, även om jag ibland lyckades få SMS med prefix 0046 (oftast inte +46). Annars ska det skannas pass. Tex Wifi ombord på CZ i business är gratis och helt OK, men det krävs pass och data från boardingpasset mm. Även check-in och/eller platsväljare kräver passuppgifter men däremot en lustig förenkling för man ska bara anger första förnamet vid checkin och MMB trots att biljetten är utställd med alla namn i passet.
Nätet i allmänhet är väldigt frikopplat och filtret mycket strikt. Inte bara google tjänster och liknande, utan en stor mängd nyhetstjänster. Intallerade appar som inte kunde logga in eller där vissa tjänster aldrig laddade (Revolut, tex, gick att logga in men inte använda). Sökmotorer var dött, även mer obskyra jag använder. Innebär också att sajt som är öppen men som har sitt internsök via någon extern indexeringstjänst bara tugga på i all evighet utan svar. Kunde inte aktivera e-sim på plats i kina, kunde inte köra VPN-tjänster, inte ens de "smarta" som ska flyga under radarn.
Och sedan sist har ansiktsscanning blivit mycker mer vanligt, samtliga spärrar i tunnelbanan har det, passager in till lägenhetskomplex, osv.
Dvs det är trevligt med förenklade inreseregler men det har blivit betydligt svårare att klara sig utan kinesisk telefon och betalsystem.
Håller med om att vissa restauranger blivit för omständiga, vissa kunde inte ens ta betalt förutom via Meituan, vilket innebar att jag inte kunde beställa iom att jag behövde kinesiskt tlf nummer (vissa ställen funkade det att beställa mat i Meituan via Wechat men inte denna).