Senaste nytt

Överbokningar och kompensation

SK989

Medlem
Kompensation enligt EU-förordning 261/2004 är en sak men när flygbolagen söker frivilliga får de erbjuda en lägre (eller högre) ersättning. Har åkt med mer överbokade SAS-flyg än vanligt sista tiden och hört lite olika erbjudanden. Tänkte det kunde vara intressant att ha en särskild tråd och höra vad andra upplevt.

Idag SK483 Stockholm - Oslo (kl. 08.45). Flera utrop i gaten att man söker frivilliga som kan åka senare. Man erbjuds 150€ för att åka vid 16-tiden istället. Ingen verkar nappa. Då frågar man om någon vill ha 75€ för att åka vid 11-tiden istället. Ingen synes nappa på det heller. Boarding i grupp 1 (endast) släpps på och jag kilar ombord så jag vet inte hur det vart i slutändan.

Last edited:
Citerar mig själv från en annan tråd, om jag fattade rätt så fick de tag på 4 pers men det tog en stund och boardingen blev försenad kändes det som.
Efter gratis ombokning under fredagskvällen så skulle jag åka ARN-CPH lördag 15:10. Överbokat med 4 pers. De skulle få €150 för att åka med Finnair som hade ankomst 21 nånting om jag minns rätt. Tilläggas ska att södra stambanan är avstängd i helgen.

Citerar mig själv:
Jag bevittnade hanteringen av överbokning på två EU-flyg från ARN i helgen. Det ena överbokat med 5 och andra med 2. I båda fallen var SAS duktig med att göra flera utrop för att få volontärer (även om man ibland glömde att berätta att hotell ingick). Vad jag inte begriper är varför man inte höjer kompensationen för frivilliga. Enligt EU-regler måste de betala €250 till resenärer som ofrivilligt inte får följa med flyget. De utrop jag hörde gick aldrig över €150.

Vore det inte bättre för SAS att erbjuda €250 och få en frivillig och nöjd kund, än att inte erbjuda €250 och betala samma summa i kompensation men få en onöjd kund på köpet? Jag förstår att man vill försöka betala ut mindre, men det är ju enkelt löst med att man börjar med att erbjuda €150 och sedan höjer till €250 om man inte hittar frivilliga.?

Förra veckan, SK052 Stockholm-Sundsvall, 14:15-15:20 överbokad, söker två frivilliga som erbjuds 150 € vardera för att åka med SK060 22:15-23:20 i stället. När jag gick ombord hade ingen accepterat erbjudandet vad jag kunde se.

SAS OSL-ARN SK484 13:50 (CR9) var idag överbokad med tre personer och SAS erbjöd 150 EUR för den som kunde tänka sig åka 4,5 h senare. Ingen nappade. Det slutade med att två utländska turister som hade långväga anslutande flyg på Arlanda (med separat biljett) samt ytterligare en person blev kvar.

Vilka kriterier har SAS när de väljer ut vilka som inte får åka med? Även om SAS inte har någon skyldighet gentemot turisterna som skulle vidare med separat flyg från Arlanda så kändes det inte så kundvänligt att lämna dessa resenärer som nu fick stora problem att ta sig hem. Noterade att planet hade minst 7 besättningsmedlemmar från SAS Norge som inte var i tjänst som åkte med flyget. Man kan fundera om samtliga av dessa hade tighta tider på ARN eller om någon av dessa kunde åkt senare?

SAS utbud OSL-ARN denna lördag som dessutom var första dagen på norrmännens sportlov var minimalt och inte anpassat efter efterfrågan, med 3 avgångar där samtliga opererades med CR9 (ca 90 jämfört med 180 sittplatser med a320n) som samtliga var mer än fullbokade. Dessutom togs många platser som sagt upp av SAS egna personal.

Last edited:
SAS OSL-ARN SK484 13:50 (CR9) var idag överbokad med tre personer och SAS erbjöd 150 EUR för den som kunde tänka sig åka 4,5 h senare. Ingen nappade. Det slutade med att två utländska turister som hade långväga anslutande flyg på Arlanda (med separat biljett) samt ytterligare en person blev kvar.

Vilka kriterier har SAS när de väljer ut vilka som inte får åka med? Även om SAS inte har någon skyldighet gentemot turisterna som skulle vidare med separat flyg från Arlanda så kändes det inte så kundvänligt att lämna dessa resenärer som nu fick stora problem att ta sig hem. Noterade att planet hade minst 7 besättningsmedlemmar från SAS Norge som inte var i tjänst som åkte med flyget. Man kan fundera om samtliga av dessa hade tighta tider på ARN eller om någon av dessa kunde åkt senare?

SAS utbud OSL-ARN denna lördag som dessutom var första dagen på norrmännens sportlov var minimalt och inte anpassat efter efterfrågan, med 3 avgångar där samtliga opererades med CR9 (ca 90 jämfört med 180 sittplatser med a320n) som samtliga var mer än fullbokade. Dessutom togs många platser som sagt upp av SAS egna personal.
Generellt är det den utan status som checkade in sist som ryker i dessa sammanhang.

Vad folk har för separat bokning efteråt tar nog inget flygbolag hänsyn till

Generellt är det den utan status som checkade in sist som ryker i dessa sammanhang.

Vad folk har för separat bokning efteråt tar nog inget flygbolag hänsyn till

På ARN–OSL idag ledde flygplansbytet till CRJ900 enligt uppgift till att frun till piloten på vårt efterföljande anslutningsflyg vidare mot värmen var en av de som inte kom med. Tråkigt för dem på alla hjärtans dag.

Ja igår blev det stora problem med överbokning på rutten OSL-ARN-rutten, då det sista flyget för dagen, SK488 kl 18:10 blev ersatt av en CRJ900 istället för en A320n, med konsekvensen att de hade ca 80 överbokade passagerare. Det blev hotell och kompensation för många resenärer.

Toppen