Senaste nytt

Seoul i slutet på mars - vad göra? Vad se? Var bo?

jsn

Medlem
Jag har bokat in en långhelg i Seoul i slutet av mars, 4 hela dagar, flyger SAS. Jag har varit i Seoul en gång tidigare, en övernattning för drygt 20 år sedan.
Var vill jag bo? Både område, och gärna hotellförslag. 4* räcker gott. Har bara status hos Radisson som inte finns där, så inga kedjekrav för min del.
Vad får jag inte missa? Jag gillar at gå runt i städer och titta och flukta, shopping är verkligen inte min grej.

Kan slå ett slag för boende i Ikseon-dong, fortfarande promenadavstånd till shoppingen (och allt annat) i Meyongdong. Här har man gångavstånd till Gyeongbokgung Palace, Bukchon Hanok Village och Cheonggyecheon Stream, plus bara tre-fyra tunnelbanestationer från Seoul Station (linje 6). I övrigt är DMZ ett givet besöksmål, räkna med heldag. Vi hittade en riktigt bra tur via Getyourguide, är vi förutom gränsområdet även kom ut på en av hängbroarna i närheten.

Lägger in mina äldre tips. Hiking känns givet! Bukhansan i norra Seoul eller låt dig inspireras av min "Urban Hike" som är beskriven nedan.

Har du tid med en dagstur till DMZ så kör på det.

Jag gillade Dormy Inn i Gangnam.

Tror det är kedjans enda utanför Japan. Mycket trevligt (enkelt), med en mini-onsen som highlight. Frukosten mycket nice (men kostar extra beroende på val av plan). Enkla kommunikationer.

• Gilla
Reactions: jsn
En kort summering från min resa, om det hjälper någon annan framöver.
Jag gillade Seoul mer och er ju längre jag var där. Det finns en hänsynsfullhet där som man inte ser i västeuropa.
Jag bodde på Four Points by Sheraton Myeongdong https://www.marriott.com/en-us/hotels/selfd-four-points-josun-seoul-myeongdong/overview/ Det var helt ok, vad jag förväntade mig av ett Sheratonhotell. Frukosten lagom exotisk :)
Jag tog limosinbussen till och från flygplatsen, linje 6015. Tar ungefär 1½ timme, kostar 17k Won enkel väg. Biljett köps på flygplatsen resp av föraren. Föraren tar inte västerländska kreditkort.
Jag åkte inte tunnelbana eller kommunalt under vistelsen, utan gick hela dagarna. Funkade bra för mig, men mågna steg blev det.
Utflykter inkluderade promenad upp till tv-tornet (~250 höjdmeter) samt upp i det för utsikten, några av palatsen (imponerande byggnationer) besöka olika kafeer tex https://coffeehanyakbang.com/ (fika är stort i Seoul), matmarknader såsom Gwangjang Market ett par restauranger som tillhör mikrobryggerier, samt lite mer turistiska saker som besöka stadsportar och buddhistiska tempel. Och mycket annat.
Bifogar en bild på en riktig pissutsikt!
20260321_141711.jpg

Toppen