Senaste nytt

OTA vs direktbokning: vad hade ni gjort?

Jaaa, jag vet inte vad jag skall säga men att följa dessa inlägg har varit intressant, Alex H har lärt sig mycket från svaren, men jag har svårt att förstå hur viktigt det kan vara att sitta ihop eller ens ha 8 pers på samma bokning

Och innan jag fortsätter så kan jag säga direkt att mitt inlägg inte tillägger något av värde alls men, efter nästan 15 år här så känns det konstigt att läsa dessa inlägg,

30k SEK för att välja platser, ja det är 8 pers men det är typ 10 timmar...jämför med att jag sitter på en bokning med British Airways och American Landvetter-London-New York-Buenos Aires ToR i Business för 26,200kr.

Själv bokar jag inte ens mig själv och min fru i säten bredvid varandra hellre framför och bakom så vi båda får fönster tex, eller tom bokar oss på olika separata bokningar för att för att få någon bonus via kredit kort tex. eller när min fru får en upgrade till First med Lufthansa och hon ger platsen till mig för hon tycker inte det är lika kul som jag gör.

Alex H, jag hoppas att ni får en riktigt trevlig resa utan problem, men, min rekommendation för framtiden , vad den rekommendationen nu kan vara värd är, sluta överanalysera och boka det som ger mest bang for the bucks,

Som sagt tillför jag inget alls men kände att jag ville reflektera över alla inlägg om den resa ni nu bokat, känns nog som det sämsta inlägg jag gjort i detta forum men ville ändå reflektera

Att resa tillsammans är väldigt viktigt för oss, framför allt för barnens skull. Därför har vi velat ligga i samma grupp. Jag har hört om fall där två familjer på separata bokningar har blivit splittrade till olika flyg vid överbokning, och det är precis ett sådant scenario vi velat minimera risken för.

Jag har nu ringt Finnair och fått bokningarna “ihopkopplade” hos dem. Enligt deras kundtjänst minskar det risken kraftigt för att grupperna ska splittras vid eventuella störningar, och det ökar även chansen att få sitta någorlunda tillsammans. Själva sittplaceringen är egentligen inte superviktig nu när vi är så många – kabinen är ju ändå relativt liten – men tryggheten i att resa ihop betyder mer för oss än exakt vilka säten vi får.

Sedan ska jag vara ärlig: när man själv lägger ut runt 200 000 kr på resan så vill man också att vi tillsammans ska få uppleva deras första businessresa. Det vore ett rejält antiklimax om de, trots allt detta planerande, skulle behöva hamna på ett annat flyg.

Jag uppskattar verkligen att ni delar med er av hur ni tänker. Det är faktiskt kul att se hur olika prioriteringar vi har, trots att vi alla reser mycket. Med just detta inlägg har du också fått mig att inse att det finns fördelar med två separata bokningar – bra lärdom att ta med sig till framtiden, särskilt den dag vi kan resa utan barn.

Du kan vara lite tidigt ute med din bokning, din hemresa ligger mer än 330 dagar framåt i tiden, vilket kan göra att priset blir ohemult dyrt. När jag sökte på din rutt med Etihad 16 Nov - 2 Dec istället så fick jag 145k DKK för 6 vuxna och 2 barn. Sen lär det inte vara så billigt över jul/nyår, men...

Du kan vara lite tidigt ute med din bokning, din hemresa ligger mer än 330 dagar framåt i tiden, vilket kan göra att priset blir ohemult dyrt. När jag sökte på din rutt med Etihad 16 Nov - 2 Dec istället så fick jag 145k DKK för 6 vuxna och 2 barn. Sen lär det inte vara så billigt över jul/nyår, men...
När jag kollade lite närmare på datum runt jul, t.ex. 1/12–15/12, så blev det tyvärr både mycket dyrare och med sämre flygtider, dessutom från Köpenhamn istället för Göteborg.

Ett stort tack för tipset om de arabiska flygbolagen. Jag har nog helt räknat bort dem tidigare eftersom jag nästan alltid sökt från Göteborg, och då har det ofta blivit betydligt dyrare. Nu när jag började titta från Köpenhamn öppnades plötsligt fler alternativ till bättre priser.

Det som verkligen överraskade mig var att det inte verkade bli särskilt mycket dyrare att lägga in ett stopp på några dagar i t.ex. Dubai eller Abu Dhabi innan man flyger vidare. Det passar oss perfekt eftersom vi gillar att stanna 4–5 dagar på vägen och få lite av två resor i en.

Jag kommer definitivt att börja kolla mer på Etihad, Emirates och Qatar framöver. Tidigare har jag nog inte riktigt förstått varför så många flyger med dem när priserna jag sett har varit så höga. Jag trodde mest att folk flög från Arlanda, men nu förstår jag att Köpenhamn öppnar upp helt andra möjligheter för oss.

Det här är absolut något jag kommer att kika närmare på inför nästa sommarresa. En av de roligaste sakerna med den här rookie-tråden är faktiskt hur mycket nytt jag har lärt mig – nya destinationer, nya rutter och andra sätt att tänka kring resandet.
Och ja… om några månader lär det säkert dyka upp många “dumma” frågor från mig om Etihad, Emirates och Qatar också :D

Skärmavbild 2026-02-01 kl. 10.40.23.pngSkärmavbild 2026-02-01 kl. 10.48.33.png

När jag kollade lite närmare på datum runt jul, t.ex. 1/12–15/12, så blev det tyvärr både mycket dyrare och med sämre flygtider, dessutom från Köpenhamn istället för Göteborg.

Ett stort tack för tipset om de arabiska flygbolagen. Jag har nog helt räknat bort dem tidigare eftersom jag nästan alltid sökt från Göteborg, och då har det ofta blivit betydligt dyrare. Nu när jag började titta från Köpenhamn öppnades plötsligt fler alternativ till bättre priser.

Det som verkligen överraskade mig var att det inte verkade bli särskilt mycket dyrare att lägga in ett stopp på några dagar i t.ex. Dubai eller Abu Dhabi innan man flyger vidare. Det passar oss perfekt eftersom vi gillar att stanna 4–5 dagar på vägen och få lite av två resor i en.

Jag kommer definitivt att börja kolla mer på Etihad, Emirates och Qatar framöver. Tidigare har jag nog inte riktigt förstått varför så många flyger med dem när priserna jag sett har varit så höga. Jag trodde mest att folk flög från Arlanda, men nu förstår jag att Köpenhamn öppnar upp helt andra möjligheter för oss.

Det här är absolut något jag kommer att kika närmare på inför nästa sommarresa. En av de roligaste sakerna med den här rookie-tråden är faktiskt hur mycket nytt jag har lärt mig – nya destinationer, nya rutter och andra sätt att tänka kring resandet.
Och ja… om några månader lär det säkert dyka upp många “dumma” frågor från mig om Etihad, Emirates och Qatar också :D

Visa bifogad bild 172355Visa bifogad bild 172356
Just sommaren är kanske inte optimalt för några dagars layover i UAE

Iofs väldigt billiga lyxhotell de månaderna om man vill testa och inte tänker vara utomhus.

Just sommaren är kanske inte optimalt för några dagars layover i UAE

Iofs väldigt billiga lyxhotell de månaderna om man vill testa och inte tänker vara utomhus.
Vi är nog lite av en inomhusfamilj Har bara varit i Dubai vintertid tidigare, så jag gissar att det blir för varmt för barnet att bada utomhus på sommaren. Förhoppningen är därför att kunna hitta ett riktigt bra lyxhotell med inomhuspool så att man kan njuta av stoppet utan att behöva tänka så mycket på värmen.

Vad skulle ni som har varit där rekommendera för en barnfamilj under sommaren – Dubai eller Abu Dhabi? Jag tänker främst på hotell och shoppingmall (och generellt hur lätt det är att hålla sig inomhus och ändå ha det riktigt bra).

Toppen