Senaste nytt

OTA vs direktbokning: vad hade ni gjort?

Nu har jag ju förstått att det var viktigt för Alex Hs sällskap att sitta tillsammans, men det där hade jag aldrig betalat själv... snudd på ocker!
Betala 1500 per person i Business för att välja säte är inte ovanligt, men håller med om att det är väldigt mycket pengar för tjänsten...

Och läser man detta förstår man varför flygbolagen tar betalt för detta, finns några billiga att betala för det och det är 100% vinst på det hela.

Nu har jag ju förstått att det var viktigt för Alex Hs sällskap att sitta tillsammans, men det där hade jag aldrig betalat själv... snudd på ocker!
Jaaa, jag vet inte vad jag skall säga men att följa dessa inlägg har varit intressant, Alex H har lärt sig mycket från svaren, men jag har svårt att förstå hur viktigt det kan vara att sitta ihop eller ens ha 8 pers på samma bokning

Och innan jag fortsätter så kan jag säga direkt att mitt inlägg inte tillägger något av värde alls men, efter nästan 15 år här så känns det konstigt att läsa dessa inlägg,

30k SEK för att välja platser, ja det är 8 pers men det är typ 10 timmar...jämför med att jag sitter på en bokning med British Airways och American Landvetter-London-New York-Buenos Aires ToR i Business för 26,200kr.

Själv bokar jag inte ens mig själv och min fru i säten bredvid varandra hellre framför och bakom så vi båda får fönster tex, eller tom bokar oss på olika separata bokningar för att för att få någon bonus via kredit kort tex. eller när min fru får en upgrade till First med Lufthansa och hon ger platsen till mig för hon tycker inte det är lika kul som jag gör.

Alex H, jag hoppas att ni får en riktigt trevlig resa utan problem, men, min rekommendation för framtiden , vad den rekommendationen nu kan vara värd är, sluta överanalysera och boka det som ger mest bang for the bucks,

Som sagt tillför jag inget alls men kände att jag ville reflektera över alla inlägg om den resa ni nu bokat, känns nog som det sämsta inlägg jag gjort i detta forum men ville ändå reflektera

Jaaa, jag vet inte vad jag skall säga men att följa dessa inlägg har varit intressant, Alex H har lärt sig mycket från svaren, men jag har svårt att förstå hur viktigt det kan vara att sitta ihop eller ens ha 8 pers på samma bokning

Och innan jag fortsätter så kan jag säga direkt att mitt inlägg inte tillägger något av värde alls men, efter nästan 15 år här så känns det konstigt att läsa dessa inlägg,

30k SEK för att välja platser, ja det är 8 pers men det är typ 10 timmar...jämför med att jag sitter på en bokning med British Airways och American Landvetter-London-New York-Buenos Aires ToR i Business för 26,200kr.

Själv bokar jag inte ens mig själv och min fru i säten bredvid varandra hellre framför och bakom så vi båda får fönster tex, eller tom bokar oss på olika separata bokningar för att för att få någon bonus via kredit kort tex. eller när min fru får en upgrade till First med Lufthansa och hon ger platsen till mig för hon tycker inte det är lika kul som jag gör.

Alex H, jag hoppas att ni får en riktigt trevlig resa utan problem, men, min rekommendation för framtiden , vad den rekommendationen nu kan vara värd är, sluta överanalysera och boka det som ger mest bang for the bucks,

Som sagt tillför jag inget alls men kände att jag ville reflektera över alla inlägg om den resa ni nu bokat, känns nog som det sämsta inlägg jag gjort i detta forum men ville ändå reflektera
Ja, vi är alla olika, jag inser själv att jag har för mycket kunskap men för lite pengar…

Förlåt om jag lägger mig i men är det inte dyrt ? Jag hittar CPH-SIN med etihad hela 2026 för 25k
När jag bokar resor till Sydostasien går jag alltid först in direkt hos Singapore Airlines, Lufthansa och Turkish. Därefter kollar jag Google Flights och Skyscanner mest för att verifiera att priserna ligger rimligt.

Etihad dyker faktiskt inte upp för mig där, så jag har aldrig riktigt haft dem på radarn. Sen har jag också haft bilden av att flygbolagen via Mellanöstern alltid innebär minst en extra omväg/mellanlandning för oss från Landvetter (typ Göteborg-Köpenhamn-Dubai-Singapore), och därför har jag nog konsekvent sorterat bort dem redan från början. Ska börja kolla på dem

Jag har nog varit lite otydlig, så jag förstår att det kan ha blivit missförstånd. Jag har alltså inte betalat 30k för att boka platser i förväg. Vi kommer att välja säten vid incheckning i stället och checkar in så fort det öppnar, så det löser sig ändå.

Ni får ursäkta om jag ställer dumma eller konstiga frågor ibland. Jag är medveten om att jag är lite annorlunda jämfört med “medelsvensson” och har helt andra prioriteringar. Jag kan vara väldigt snål på vissa saker och samtidigt väldigt generös på andra. T ex så har jag aldrig köpt ett par strumpor över 30 kr eller andra dyra kläder men bjuder här min svågers familj en resa för 200k.

Sen ska jag också vara ärlig med att jag tycker det är kul att lägga tid på planeringen och allt arbete runt resan. För mig gör det att glädjen blir större än bara själva resandet och framför allt att den varar mycket längre än de två veckor som resan faktiskt är.

Förlåt om jag lägger mig i men är det inte dyrt ? Jag hittar CPH-SIN med etihad hela 2026 för 25k

Har ni kollat lite snabbt på Etihad och den billigaste klassen går på 464k och då med mkt sämre tider och inte ens loungeaccess.

Kollar jag på "fel" sätt? Ta gärna emot tips

Skärmavbild 2026-01-31 kl. 13.39.16.png

Toppen