Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hur får du till tiotals mail? När jag har mailat med LH och Swiss får jag alltid ett mail om att de inte tänker ändra sig och stänger ärendet efter att man anfört argument mot deras beslut? Jag har då lämnat över allt till flygadvokater för att jag inte orkar. Men jag tycker det är ett jäkla oskick att man skall behöva göra det när man uppenbarligen har rätt och ersättningen till mig blir ju dessutom lägre.

Swiss enda gång de gav med sig var när jag drog dem till ARN (nämnden, inte flygplatsen). Sedan dess har jag itne sett röken av någon igenkänning, uppgradering eller liknande så är lite sugen på att be om ett GDPR utdrag för att se vad det står om mig i deras filer.
 
Hur får du till tiotals mail? När jag har mailat med LH och Swiss får jag alltid ett mail om att de inte tänker ändra sig och stänger ärendet efter att man anfört argument mot deras beslut? Jag har då lämnat över allt till flygadvokater för att jag inte orkar. Men jag tycker det är ett jäkla oskick att man skall behöva göra det när man uppenbarligen har rätt och ersättningen till mig blir ju dessutom lägre.
I dom fall som mitt ärende har stängts så har jag öppnat ett nytt och inkluderat all historik samt uppmanat att de läser igenom ärendet innan dom avfärdar det. Men jag har som sagt ingen erfarenhet av Swiss men i princip alla försöker ju avfärda i första läget.
 
Jag har en fråga om kompensation för inställd flygning Arn-OsL flyget var trasigt när vii boardade och ställdes in. Jag ombokades till en annan flygning som anlände 1,5 timme senare än ursprunglig tid. SAS vägrar nu kompensation med motivering att ”förseningen” var mindre än 2 timmar. Jag har för mig att det vid inställd flygning, mindre än 14 dagar före, alltid skall utgå kompensation, även vid ombokning. Men att ersättningen är 50% om man anländer mindre än 2 timmar före planerad ankomst med ursprunglig flight. Detta hävdar SAS dock inte gäller och att allt alltid räknas som försening.

Är jag helt ute och cyklar eller har jag rätt att ersättning med 125 Euro borde utgå?
 
Jag har en fråga om kompensation för inställd flygning Arn-OsL flyget var trasigt när vii boardade och ställdes in. Jag ombokades till en annan flygning som anlände 1,5 timme senare än ursprunglig tid. SAS vägrar nu kompensation med motivering att ”förseningen” var mindre än 2 timmar. Jag har för mig att det vid inställd flygning, mindre än 14 dagar före, alltid skall utgå kompensation, även vid ombokning. Men att ersättningen är 50% om man anländer mindre än 2 timmar före planerad ankomst med ursprunglig flight. Detta hävdar SAS dock inte gäller och att allt alltid räknas som försening.

Är jag helt ute och cyklar eller har jag rätt att ersättning med 125 Euro borde utgå?
SAS har rätt. Om man bokas om till en flygning som avgår högst en timme tidigare och ankommer senast två timmar senare har man inte rätt till schablonersättming, även om flyget ställs in samma dag. Artikel 5.1 c) punkt III i 261/2004.
 
SAS har rätt. Om man bokas om till en flygning som avgår högst en timme tidigare och ankommer senast två timmar senare har man inte rätt till schablonersättming, även om flyget ställs in samma dag. Artikel 5.1 c) punkt III i 261/2004.
Exakt, det är en viktig grej här.
Vanligtvis är gränsen 3 timmar ifall planet är försenat, men vid inställd flight och rerouting sjunker gränsen till 2 timmar.

Men jag hittar lite motstridig information på europa.eu när man tittar på inställda flyg:

1765265062111.png


Men sedan detta:

1765265156062.png


Så… man har inte rätt till kompensation, men kompensationen är reducerad?
Vad är det som jag inte fattar?
Känns som det borde stå ”2 hours or more”
 
Det var den tabellen som strulade till det för mig. Men det är 125 Euro om man ombokas mer än 1 timme innan ordinarie avgång, men ankommer inom 2 timmar sent (i vart fall som jag förstår det)
 
Exakt, det är en viktig grej här.
Vanligtvis är gränsen 3 timmar ifall planet är försenat, men vid inställd flight och rerouting sjunker gränsen till 2 timmar.

Men jag hittar lite motstridig information på europa.eu när man tittar på inställda flyg:

Visa bifogad bild 170690

Men sedan detta:

Visa bifogad bild 170691

Så… man har inte rätt till kompensation, men kompensationen är reducerad?
Vad är det som jag inte fattar?
Känns som det borde stå ”2 hours or more”
Artikel 5.1 c säger att man har rätt till kompensation "i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte (...) de berörda passagerarna erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden." Artikel 7 är alltså inte tiilämplig i de fallen och då är tabellerna där irrelevanta.

Om man t.ex. skulle bli ombokad till en avgång som går mer än timme tidigare blir tabellen tillämplig.
 
Hej alla! Har inte skickat in kvitton för utlägg samt förfrågan om kompensation. Men vad tror ni om denna? Vi skulle flyga hem från Funchal, Madeira, i lördags för två veckor sedan.

Dagen innan fick vi mail att vårt direktflyg till Arlanda var inställt då i princip alla flyg fredag+lördag ställdes in. Ringde till SAS som bokade oss på nästa tillgängliga flyg, på måndag. Så då har vi 2 dagar utlägg under "Duty of care" vilket en grej och säkert ok.

Den andra delen är att SAS verkar ha satt in ett extrainsatt flyg på måndagen då jag inte sett det tidigare. Nåväl, denna SK6702 fick vi mail mindre än 24h innan avgång att avgången skulle bli 8 timmar sen.

Ombord säger kapten att det är pga. han flugit ner dagen innan för att hämta passagerare och behövde 14h lagstadgad vila.

Är detta en godkänd ursäkt eller är det ett EU261-kompinsationstillfälle? Vi landade på ARN cirka 8h sena tisdag natt 02:45.

Jag kollade ankomster/avgående flyg på Madeira på söndagen och då flög SAS till ARN med minimal försening. Så vädret var ju uppenbarligen ok, vet inte varför vi inte fick åka på söndagen redan. Med förseningen på måndagen fick jag ta tjänstledigt två dagar vilket var lite surt, men that's life ibland!
 
Hej alla! Har inte skickat in kvitton för utlägg samt förfrågan om kompensation. Men vad tror ni om denna? Vi skulle flyga hem från Funchal, Madeira, i lördags för två veckor sedan.

Dagen innan fick vi mail att vårt direktflyg till Arlanda var inställt då i princip alla flyg fredag+lördag ställdes in. Ringde till SAS som bokade oss på nästa tillgängliga flyg, på måndag. Så då har vi 2 dagar utlägg under "Duty of care" vilket en grej och säkert ok.

Den andra delen är att SAS verkar ha satt in ett extrainsatt flyg på måndagen då jag inte sett det tidigare. Nåväl, denna SK6702 fick vi mail mindre än 24h innan avgång att avgången skulle bli 8 timmar sen.

Ombord säger kapten att det är pga. han flugit ner dagen innan för att hämta passagerare och behövde 14h lagstadgad vila.

Är detta en godkänd ursäkt eller är det ett EU261-kompinsationstillfälle? Vi landade på ARN cirka 8h sena tisdag natt 02:45.

Jag kollade ankomster/avgående flyg på Madeira på söndagen och då flög SAS till ARN med minimal försening. Så vädret var ju uppenbarligen ok, vet inte varför vi inte fick åka på söndagen redan. Med förseningen på måndagen fick jag ta tjänstledigt två dagar vilket var lite surt, men that's life ibland!
Flyget på söndag var högst troligt fullt och alla som skulle åkt de dagar det ställdes in flyg fick inte plats.
Snyggt av SAS att sätta in en extra avgång enbart för att hämta passagerare, vilket framgår av flight numret att det inte är en vanlig avgång.

Jag har för mig att EU261/2004 bara gäller för biljetter man kan köpa som vanlig person, så om det går att applicera på flyget som blev sent (SAS hade onekligen inte två besättningar tillgängliga att skicka ner) låter jag vara osagt då det inte är ett vanligt flyg.

Men skicka in om du känner för det, men risk att det blir nej på detta och kanske inget man tjafsar vidare om. De löste det ändå helt ok kan jag tycka om de står för alla andra utgifter under tiden ni blev kvar.
 
Flyget på söndag var högst troligt fullt och alla som skulle åkt de dagar det ställdes in flyg fick inte plats.
Snyggt av SAS att sätta in en extra avgång enbart för att hämta passagerare, vilket framgår av flight numret att det inte är en vanlig avgång.

Jag har för mig att EU261/2004 bara gäller för biljetter man kan köpa som vanlig person, så om det går att applicera på flyget som blev sent (SAS hade onekligen inte två besättningar tillgängliga att skicka ner) låter jag vara osagt då det inte är ett vanligt flyg.

Men skicka in om du känner för det, men risk att det blir nej på detta och kanske inget man tjafsar vidare om. De löste det ändå helt ok kan jag tycka om de står för alla andra utgifter under tiden ni blev kvar.
Tack för svar!

SK6071 ner till Madeira samt SK6072 fanns publikt att köpa på hemsidan eftersom jag hittade dem innan SAS bokade om mig.

Det var absolut fint av SAS att sätta in flighterna två dagar senare, det uppskattas. Dock är mitt anspråk att dem först planerar och bekräftar och sedan 24h innan avgång försenar flighten 8h. Med tre små barn var det inte underbart att landa på Arlanda 3 på natten. Förstår att SAS inte kan göra alla glada, men jättebra blev det inte.
 
Toppen