Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Tror jag kommit fram till hur jag ska avgöra när det är dags att börja rösta med fötterna.

När följande parameter slår in så kan man börja titta efter nya alternativ.

När jag inte har någon longhaul i business bokad för framtiden och poängen växer över 300k och det har gått mer än 2 månader att hitta något av intresse.

Då kan jag ta ett beslut, som det ser ut nu har jag en resa bokad och värdet för mig är fortfarande utan tvekan värt 7000:-/år.
Så fort jag inte har någon resa bokad och inte kan hitta någon ny så blir det en helt annan historia.

Sen skyteam kom in i bilden har jag lyckats boka 2 resor till Asien, för två personer varje gång.
Det skulle jag säga är värt 7000:- iaf, kan tänka mig att offra ett par månadsavgifter i framtiden pga värdet jag fått utav mitt elitekort har varit mer än gynnsamt!

Kortet är ju som @Jonas C säger rätt så subjektivt och passar inte alla, men det gäller ju att ha koll på vad man sysslar med.
Jag förstår att värdet på kortet blir piss när man tror att man inte behöver läsa på lite och lägga ner lite energi i det hela.
Inget är ju gratis här i världen, min största kostnad är tiden jag lägger ner på att hålla mig ajour och det är det fan inte många som är beredda att göra nu för tiden.
Det är bara titta på hur många det är som tigger hjälp konstant, nya som gamla medlemmar som har glidit på räkmackor genom alla år utan att lägga ner något jobb.
Ibland blir man mörkrädd hur vissa gamla medlemmar här på forumet verkar som dom knappt kan knyta skorna, jag gissar att dom har fått hjälp i det dolda av folk dom lärt känna genom åren och när dom sen tröttnar på att hjälpa dom så kryper dom fram ur sina hålor och tigger bonusresor som aldrig förr.

Känner du dig träffad av det sista stycket? Byt hobby eller casha dina biljetter :)

Amex Elite är numera bara ett kort för barn och familjelösa nördar som kan resa under lågsäsong och utanför skollov. Känns som en väldigt nischad målgupp.

Håller själv kvar vid kortet då jag inte nått Lifetime Gold än, annat fall så hade jag klippt det för längesen. På tok för dyrt för vad man får för sin årsavgift.
Jag tycker det är lite ensidigt att lägga detta på Amex, det är ju EB som blivit ett program för sådana som kan resa lite när som. Och det är det som dragit ner värdet på Amex.
Sen har tillgång på skollov alltid varit knaper, och SAS har ju kört sina blackouts också, så jag tror den stora ändringen är minskning av tillgång på det som tidigare varit ganska öppna mål, dvs offseason och 1-2 platser.

Att Amex i den situationen går och höjer kortavgiften, ja det är ju en fadäs som de själva får stå för.

Mitt Elite hänger också löst, men än är jag inte redo att klippa snaran. Under 2026 kan de dock bli aktuellt, och då kör jag troligtvis inget Amex-kort alls.

Byte till lufthansa kommer aldrig att ske
Har du källa på det ? Jag tror inte heller det är troligt men såsom det ser ut nu tror jag en hel del kommer säga upp sina elite AMEX. Jag personligen tror ju att det finns en smärtgräns för när man börjar titta på alternativ. I såfall finns väl bara 3 alternativ (om inte lårta det vara som det är). 1. Sluta med Cobrandade kort (SAS-AMEX). 2LH 3. Norwegain

Jag tycker det är lite ensidigt att lägga detta på Amex, det är ju EB som blivit ett program för sådana som kan resa lite när som. Och det är det som dragit ner värdet på Amex.
Sen har tillgång på skollov alltid varit knaper, och SAS har ju kört sina blackouts också, så jag tror den stora ändringen är minskning av tillgång på det som tidigare varit ganska öppna mål, dvs offseason och 1-2 platser.

Att Amex i den situationen går och höjer kortavgiften, ja det är ju en fadäs som de själva får stå för.

Mitt Elite hänger också löst, men än är jag inte redo att klippa snaran. Under 2026 kan de dock bli aktuellt, och då kör jag troligtvis inget Amex-kort alls.
Nu svara Jonas säkert själv men jag tolkar inte hans inlägg som att han lägger skulede/del av skulden på AMEX. Den dåliga tillgängligheten är SAS ansvariga för. Sedan ha AMEX höjt avgiften viket naturligtvis var extra dålig tajming.

Har du källa på det ? Jag tror inte heller det är troligt men såsom det ser ut nu tror jag en hel del kommer säga upp sina elite AMEX. Jag personligen tror ju att det finns en smärtgräns för när man börjar titta på alternativ. I såfall finns väl bara 3 alternativ (om inte lårta det vara som det är). 1. Sluta med Cobrandade kort (SAS-AMEX). 2LH 3. Norwegain
Klarnas nya kort, Revolut, Amex Gold med points plus....

Nu svara Jonas säkert själv men jag tolkar inte hans inlägg som att han lägger skulede/del av skulden på AMEX. Den dåliga tillgängligheten är SAS ansvariga för. Sedan ha AMEX höjt avgiften viket naturligtvis var extra dålig tajming.
Ja det var lite min poäng, att skulden inte ligger på Amex, utan deras produkts värde har sjunkit pga SAS och man borde framhäva det.

Lite mer "EB är ett FF-program för ensamresenärer" än "Amex Elite är ett kort för ensamresenärer"?

Lägger inte skulden på Amex utan poängterar endast att den kortprodukten inte längre lämpar sig till samma breda målgrupp som förr givet de begränsningar i tillgänglighet som finns hos EuroBonus. De co-brandade korten är ett joint venture mellan SAS och Amex där man delar på intäkterna, dvs årsavgifter, swipe fees, mm. Som det ser ut just nu så verkar man inte ge så mycket kärlek till kortet vars största och egentligen enda värde är poängen. Hade man kastat in reseförmåner t.ex tillgång till Amex lounge, ancillary credits på SAS, möjligheten att använda 2for1 på alla bonusresor inkl pay with points så hade fler personer kunnat rättfärdiga den höga årsavgiften. Istället betalar man mer för mindre, nu när de ska höja årsavgiften i början av nästa år.

Last edited:
man delar lika på intäkterna, dvs årsavgifter, swipe fees, mm.
Gissar du eller vet du att så är fallet?

Jag fattar att det är ett joint venture och att man har någon form av överenskommelse/uppdelning. Men nyfiken på om du vet att det är så det ser ut i praktiken eller om det likaväl kan vara så att Amex tar kortavgifter och swipe fees medan man betalar SAS för poäng och vouchers.

Amex Elite är numera bara ett kort för barn och familjelösa nördar som kan resa under lågsäsong och utanför skollov. Känns som en väldigt nischad målgupp.

Håller själv kvar vid kortet då jag inte nått Lifetime Gold än, annat fall så hade jag klippt det för längesen. På tok för dyrt för vad man får för sin årsavgift.
Tror det räcker med ”nördar som kan resa utanför skollov”. Får se när barnen blir äldre men är man flexibel (nörd) och kan dela upp sig samt inte måste åka direktflyg ARN-BKK så är det inte så svårt.

Det finns liksom fortfarande kvar awards från Virgin-släppet till ICN. Så att alla vill till Asien stämmer nog inte riktigt.

Last edited:
Toppen