Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hur får du till tiotals mail? När jag har mailat med LH och Swiss får jag alltid ett mail om att de inte tänker ändra sig och stänger ärendet efter att man anfört argument mot deras beslut? Jag har då lämnat över allt till flygadvokater för att jag inte orkar. Men jag tycker det är ett jäkla oskick att man skall behöva göra det när man uppenbarligen har rätt och ersättningen till mig blir ju dessutom lägre.

Swiss enda gång de gav med sig var när jag drog dem till ARN (nämnden, inte flygplatsen). Sedan dess har jag itne sett röken av någon igenkänning, uppgradering eller liknande så är lite sugen på att be om ett GDPR utdrag för att se vad det står om mig i deras filer.

Hur får du till tiotals mail? När jag har mailat med LH och Swiss får jag alltid ett mail om att de inte tänker ändra sig och stänger ärendet efter att man anfört argument mot deras beslut? Jag har då lämnat över allt till flygadvokater för att jag inte orkar. Men jag tycker det är ett jäkla oskick att man skall behöva göra det när man uppenbarligen har rätt och ersättningen till mig blir ju dessutom lägre.
I dom fall som mitt ärende har stängts så har jag öppnat ett nytt och inkluderat all historik samt uppmanat att de läser igenom ärendet innan dom avfärdar det. Men jag har som sagt ingen erfarenhet av Swiss men i princip alla försöker ju avfärda i första läget.

Jag har en fråga om kompensation för inställd flygning Arn-OsL flyget var trasigt när vii boardade och ställdes in. Jag ombokades till en annan flygning som anlände 1,5 timme senare än ursprunglig tid. SAS vägrar nu kompensation med motivering att ”förseningen” var mindre än 2 timmar. Jag har för mig att det vid inställd flygning, mindre än 14 dagar före, alltid skall utgå kompensation, även vid ombokning. Men att ersättningen är 50% om man anländer mindre än 2 timmar före planerad ankomst med ursprunglig flight. Detta hävdar SAS dock inte gäller och att allt alltid räknas som försening.

Är jag helt ute och cyklar eller har jag rätt att ersättning med 125 Euro borde utgå?

Jag har en fråga om kompensation för inställd flygning Arn-OsL flyget var trasigt när vii boardade och ställdes in. Jag ombokades till en annan flygning som anlände 1,5 timme senare än ursprunglig tid. SAS vägrar nu kompensation med motivering att ”förseningen” var mindre än 2 timmar. Jag har för mig att det vid inställd flygning, mindre än 14 dagar före, alltid skall utgå kompensation, även vid ombokning. Men att ersättningen är 50% om man anländer mindre än 2 timmar före planerad ankomst med ursprunglig flight. Detta hävdar SAS dock inte gäller och att allt alltid räknas som försening.

Är jag helt ute och cyklar eller har jag rätt att ersättning med 125 Euro borde utgå?
SAS har rätt. Om man bokas om till en flygning som avgår högst en timme tidigare och ankommer senast två timmar senare har man inte rätt till schablonersättming, även om flyget ställs in samma dag. Artikel 5.1 c) punkt III i 261/2004.

SAS har rätt. Om man bokas om till en flygning som avgår högst en timme tidigare och ankommer senast två timmar senare har man inte rätt till schablonersättming, även om flyget ställs in samma dag. Artikel 5.1 c) punkt III i 261/2004.
Exakt, det är en viktig grej här.
Vanligtvis är gränsen 3 timmar ifall planet är försenat, men vid inställd flight och rerouting sjunker gränsen till 2 timmar.

Men jag hittar lite motstridig information på europa.eu när man tittar på inställda flyg:

1765265062111.png

Men sedan detta:

1765265156062.png

Så… man har inte rätt till kompensation, men kompensationen är reducerad?
Vad är det som jag inte fattar?
Känns som det borde stå ”2 hours or more”

Det var den tabellen som strulade till det för mig. Men det är 125 Euro om man ombokas mer än 1 timme innan ordinarie avgång, men ankommer inom 2 timmar sent (i vart fall som jag förstår det)

Exakt, det är en viktig grej här.
Vanligtvis är gränsen 3 timmar ifall planet är försenat, men vid inställd flight och rerouting sjunker gränsen till 2 timmar.

Men jag hittar lite motstridig information på europa.eu när man tittar på inställda flyg:

Visa bifogad bild 170690

Men sedan detta:

Visa bifogad bild 170691

Så… man har inte rätt till kompensation, men kompensationen är reducerad?
Vad är det som jag inte fattar?
Känns som det borde stå ”2 hours or more”
Artikel 5.1 c säger att man har rätt till kompensation "i enlighet med artikel 7 av det lufttrafikföretag som utför flygningen såvida inte (...) de berörda passagerarna erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden." Artikel 7 är alltså inte tiilämplig i de fallen och då är tabellerna där irrelevanta.

Om man t.ex. skulle bli ombokad till en avgång som går mer än timme tidigare blir tabellen tillämplig.

Toppen